‘Mistergreen stopt’: gedaalde restwaarden Tesla’s draaien leasemaatschappij de nek om

Dalende restwaarden Tesla's nekken Mistergreen. (Foto: Getty & ANP)

In dit artikel

De feiten: MisterGreen staat op omvallen door gedaalde restwaarden Tesla's

Bron: BNR

MisterGreen sluit zijn deuren nadat het is gedupeerd door gedaalde restwaarden van Tesla’s. , zo blijkt uit correspondentie in handen van BNR. Het leasebedrijf, dat enkel Tesla’s leaset, heeft geen koper gevonden die de schulden aan zijn senior financiers kan overnemen en verkoopt daarom zijn complete vloot: de Nederlandse en Belgische auto’s gaan naar REBEL Lease, de Duitse naar Van Mossel Lease.

Restwaarden Tesla’s

De neergang komt niet uit het niets. Door de snel dalende restwaarde van tweedehands Tesla’s moest MisterGreen in 2023 al 41,3 miljoen euro afschrijven.

Die waardedaling, gecombineerd met hogere rentes en de volatiliteit rond Tesla zelf – reputatieschade, strategische wendingen, de grillen van Elon Musk – maakte het bedrijf kwetsbaar.

Pogingen om nieuw kapitaal aan te trekken liepen stuk op ‘beperkte belangstelling uit de markt’, zoals het zelf schrijft.

MisterGreen en investeerders

Voor de investeerders die via DuurzaamInvesteren ruim 20 miljoen euro in achtergestelde obligaties staken, is er voorlopig geen uitzicht op betaling; ook banken als ING en ABN AMRO blijven deels met lege handen achter.

De afwikkeling is nog niet rond: eerst moet toezichthouder ACM groen licht geven voor de vlootoverdracht. Daarmee nadert een vroeg icoon van de elektrische leasemarkt zijn einde.

Wie zegt wat over MisterGreen?

Bron: BNR, Barend Lambrechtsen
  • ‘Marktomstandigheden en de situatie bij Tesla speelden een belangrijke rol’, schrijft leasebedrijf MisterGreen in een brief aan obligatiehouders. Volgens de brief vond MisterGreen geen partij die de senior financiers volledig kon terugbetalen. Daarom heeft het bedrijf besloten zijn resterende activa en activiteiten te verkopen.
  • ‘Op basis van de huidige situatie het niet mogelijk is om betalingen aan de achtergestelde obligatiehouders te doen,’ schrijft MisterGreen verder.
  • ‘Dat Mistergreen het niet ging redden, was wel te verwachten,’ zegt Barend Lambrechtsen,  leasing-expert en Director bij KPI Training BV, aan EW.
  • ‘Van Mossel is een logische keuze. Rebel lease zou ik minder snel verwachten maar het past wel in de ambitie te groeien. Bovendien zijn ze kapitaal krachtig. Andere leasemaatschappijen zullen er niet zo veel last van hebben. Ik denk dat die de portefeuille ook hadden kunnen overnemen, daar hebben ze bewust niet voor gekozen,’ aldus Lambrechtsen.

EW's visie: MisterGreen en Tesla, van visionaire gok naar dure misrekening

Door: Robert Smid, redacteur Automotive

Het leek een goed idee, zes jaar geleden: investeren in de Tesla’s van Elon Musk. Wat kon er nou misgaan met auto’s die een hip en duurzaam imago hadden, weinig onderhoud vroegen en dankzij fiscale voordelen massaal de zakelijke markt veroverden? Voor leasemaatschappijen was het een gouden kans.

Ook Mark Schreurs, co-CEO van MisterGreen, zag het potentieel. Het bedrijf ging volledig voor Tesla. Alleen Tesla’s waren te leasen. Achteraf bleek het een recept voor ellende.

Restwaarden Tesla’s nekken MisterGreen

Sinds de harde restwaardecrash in 2024 keek de sector al argwanend naar MisterGreen, het enige grote leasebedrijf dat alles op één merk had gezet. Begin 2025 verschenen de eerste alarmsignalen: stille veilingen, een stop op nieuwe contracten, en particuliere beleggers die al maanden geen update kregen. De controle leek weg.

Nu verkoopt MisterGreen zijn vloot aan Van Mossel, een logische partij gezien diens positie in de Nederlandse automotivesector. Verrassender is dat ook Rebel Lease, een behoorlijk kleinere leaser dan Van Mossel, een deel overneemt – een stap die te prijzen is, maar vooral mogelijk wordt doordat MisterGreen het verlies draagt en anderen goedkoop kunnen instappen.

MisterGreen en Tesla’s in 2019: visionair, maar kwetsbaar

De keuze voor Tesla was in 2019 nog visionair. Maar toen de markt kantelde, werd het gebrek aan spreiding fataal.

Gebruikte Tesla’s daalden scherp in waarde door prijsverlagingen van Tesla zelf én een massale terugkeer van auto’s uit het fiscale topjaar 2019.

Voor een leasemaatschappij met één merk betekent dat: geen buffer, geen alternatief, geen lucht.

MisterGreen naar de veiling met in restwaarde gedaalde Tesla’s

Veilingen leveren snel geld op, maar nauwelijks marge. Een auto die ooit bijna 60.000 euro kostte, brengt nu soms maar een vijfde op. De opbrengst gaat rechtstreeks naar banken met pandrecht.

Particuliere beleggers – goed voor ruim €20 miljoen – staan achteraan en ontvangen sinds december geen rente.

Uit de jaarrekening van 2023 blijkt dat onder de senior financiers onder meer ABN AMRO en ING vallen. Wie eerst wordt bediend, is daarmee duidelijk.

Lees ook | Tesla’s dalen massaal in waarde – en dat is beter nieuws dan u denkt

De markt draait weg van Tesla door meer dan alleen lage restwaarden

Nieuwe Tesla’s verkopen minder goed, tweedehands modellen vooral dankzij dumpprijzen. Elektrische occasions leasen werkt ondertussen slecht: consumenten kiezen voor hetzelfde bedrag liever een gebruikte elektrische- of brandstofauto.

De ANWB zag notabene de belangstelling voor EV’s dalen van 28 naar 23 procent. Van de Nederlandse consument moest MisterGreen het onder meer hebben, maar die kiest nu liever een brandstofauto.

MisterGreen: een pionier met te weinig reserve

MisterGreen heeft Nederland geholpen sneller elektrisch te rijden. Maar pionieren zonder buffer is ondernemen op het scherp van de snede. Andere leasemaatschappijen konden de restwaardeklappen opvangen dankzij een mix van brandstof-, hybride- en elektrische modellen van meerdere merken. Dat laat zien hoe belangrijk diversificatie is.

Het risico is nu dat de gesubsidieerde Tesla’s alsnog naar het buitenland verdwijnen, en daarmee de Nederlandse elektrificatie niet verder helpen.

Den Haag, subsidies, Tesla’s en geen stabiel beleid

MisterGreen is mede groot geworden dankzij subsidies op elektrische auto’s van de Nederlandse overheid. Maar het blijkt: zodra Den Haag geen stabiel beleid voert, vallen ook Nederlandse pioniers als MisterGreen om.

Nu kiest Den Haag voor een strafmaatregel in de vorm van een pseudo-eindheffing, terwijl de autobranche juist behoefte heeft aan consistent en voorspelbaar subsidiebeleid.

Verder lezen: Meer over MisterGreen en Tesla