Generatieportret: Smaakmakers van de betere koffie en thee

Aan het roer staan van een familiebedrijf kan een last zijn, zeker als dat bedrijf al generaties meegaat. Voor Hans en zijn dochter Mikkel Levelt voelde dat aanvankelijk ook zo. Ondanks hun soms tegengestelde opvattingen houden zij de Amsterdamse koffie- en theeproducent Simon Lévelt (met accent op de eerste e) springlevend.

inzetje-gen-i

Hans Levelt (76):

‘Mensen blij maken met koffie en thee. Dat was mijn wens toen ik in 1964 het bedrijf overnam van mijn vader. Daarom voorzag ik onze branderij en theehandel op de Prins Hendrikkade van een winkel, waarin de koffiegeur je bij de neus greep.

‘Ik voerde ook andere veranderingen door. Bij een bezoek aan plantages in Kaapverdië was ik geschrokken van de erbarmelijke arbeidsomstandigheden en het gebruik van chemicaliën. Voortaan kocht ik rechtstreeks in bij de producent, niet meer bij de tussenhandel. Ook stapte ik over op biologische koffie en thee.

‘Ik liet mijn twee dochters vrij in hun keuze mij op te volgen. Dat Mikkel interesse toonde, was een klein wonder. Ze ging aanvankelijk haar eigen weg en koos voor een studie pedagogiek. Mikkel zette een beter gestructureerde organisatie neer. Waar ik overal kansen zag en die wilde benutten, focust Mikkel op de hoofdzaken. Soms waren we het oneens. Mikkel besloot dat we niet meer actief aan horecazaken zouden verkopen. Met deze klanten had ik lange relaties opgebouwd. Het is goed zo: de zaken laat ik nu aan Mikkel over.’

Mikkel Levelt (47):

‘De liefde voor koffie en thee groeide tijdens mijn studie. Ik woonde boven de branderij en werkte als bijbaantje in de Simon Lévelt-winkels. Het contact met klanten vond ik leuk. Ze worden namelijk oprecht blij van onze producten. Daarnaast is het ook gewoon een mooi bedrijf. We doen onze eigen inkoop, branden koffie, mengen en verpakken thee en hebben eigen speciaalzaken.

‘In 2003 nam ik het directeurschap over van mijn vader. Ik voelde een grote verantwoordelijkheid. Een bedrijf leiden dat al zes generaties oud is? Ik kon het zomaar verknallen. Mijn vader wuifde mijn onzekerheid weg: hij had het immers óók kunnen verknallen. Het helpt dat ik het directeurschap deel met Rob Sikkema. Samen bouwden we de franchise uit. Er zijn nu 46 winkels en 2 cafés.

‘Ik ben trots op de familienaam, maar denk daar niet dagelijks aan. Over mijn eigen opvolging heb ik ook niet nagedacht: ik wil er nog járen tegenaan. Ik weet zeker dat er tegen die tijd een Levelt opstaat die het bedrijf wil runnen. Er zijn veel afstammelingen van Simon Levelt, die trots zijn op het familiebedrijf en echte ambassadeurs zijn.’

Dit is een partnerpagina. De redactie van EW is niet verantwoordelijk voor de inhoud.