Generatieportret: Zonder omwegen naar de hoogste trede

In 1964 legden Otto en Alex Ooms zich toe op de productie van trapliften. Dat bleek een groeimarkt: inmiddels is Otolift Trapliften marktleider in Nederland. Sinds drie jaar vormen zoons Alex, Jan-Otto en André de directie van de Bergambachtse onderneming. Zij zorgden voor internationale uitbreiding.

inzetje-gen-iii

Otto Ooms (68):

‘Ons bedrijf is altijd in de familie gebleven. Toen mijn vader de smederij overnam legde hij zich eerst toe op oliewagens. Die reden langs de dorpen toen er nog olie werd gestookt. Bij toeval zou hij echter een heel andere kant opgaan. Een meelfabrikant had hem gevraagd een liftconstructie te maken voor zijn vader, die niet meer zelfstandig naar boven kon. Daarna is hij meer trapliften gaan maken, de ene na de andere. Hij had het tij mee.

‘Dat veranderde toen de overheid ging bezuinigen; trapliften werden niet langer vergoed in het Ziekenfonds. We moesten de grens over, zo meenden we in 2010. In België en Duitsland ging dat makkelijk. Frankrijk was lastiger door de taalbarrière. Onze zoons hadden duidelijk meer gevoel voor internationale expansie. Otolift verkoopt nu in 36 landen, mede dankzij een nieuw modulair systeem. Dat André commercieel directeur zou worden lag voor de hand: van de drie zoons praat hij het makkelijkst. In oktober 2016 kregen wij het predicaat Koninklijk en mochten wij de koning en koningin ontvangen. Dat was werkelijk de kroon op alles wat we hebben bereikt.’

André Ooms (38):

‘Van jongs af aan kregen mijn broers en ik klusjes. De fabrieksvloer aanvegen. Schroefjes sorteren. Liftstoeltjes monteren. Ik studeerde aan de HES en liep eerst elders stage. Vanzelfsprekend kwam ik terug bij mijn vader en oom. Trapliften zijn een mooi product: we zorgen er namelijk voor dat ouderen langer zelfstandig kunnen wonen. Soms krijgen we ontroerende bedankbriefjes. De montage ter plaatse is vaak wel een uitdaging. Een trapgat is krap en overal anders. Dat Otolift toch altijd een oplossing vindt, vind ik een verdienste van mijn oom en vader.

‘Onder hun leiding is ons bedrijf altijd bijzonder innovatief geweest. De overgangsfase verliep moeizaam. Het was goed dat we op tijd begonnen. Toen vader en oom eenmaal waren vertrokken, voelde dat als een aderlating. De heren hadden op alle afdelingen een flinke vinger in de pap. Ineens bepaalden wij, drie snotneuzen, hoe het moest. Vader is nog erg betrokken, maar respecteert onze keuzes. Samen met twee broers leiding geven? Dat lukt, omdat wij ieder ons eigen territorium hebben. Daardoor zitten we niet in elkaars vaarwater.’

Dit is een partnerpagina. De redactie van EW is niet verantwoordelijk voor de inhoud.
Familiebedrijven - Successie

Column: Generaties kunnen elkaar verstaan

Wil je een succesvol familiebedrijf echt in de familie houden, dan staat één element als een paal boven water: kinderen moeten het roer van hun ouders kunnen en wíllen overnemen. Ik heb er een romantisch beeld bij: familieleden voeren een doorlopend gesprek over hun dilemma’s. Aan de keukentafel trekt de samenleving aan ze voorbij. Alle […]

Lees verder
Familiebedrijven - Successie

Nieuws & Agenda

Euronext lanceert familiebedrijvenindex Beursuitbater Euronext heeft brouwer Heineken en investeerder HAL Trust opgenomen in de speciale Euronext Family Businessindex. De index moet de zichtbaarheid van familiebedrijven vergroten. Eerder dit jaar maakte Euronext bekend een beursgang voor familiebedrijven aantrekkelijker te maken door extra ondersteuning in een coachingsprogramma op aandelenbeurzen in Amsterdam, Brussel, Parijs en Lissabon. Uit […]

Lees verder
Familiebedrijven - Successie

De winnaar van de Familiebedrijven Award: Terberg Group

Het begon 148 jaar geleden met een smederij in Benschop. Vier generaties later is Terberg specialist in de fabricage van terminaltrekkers. Met internationaal succes: de voertuigen van Terberg rijden rond in de grootste havens ter wereld. Maar het grote publiek kent hen ook van leaseauto’s. Een portret van Terberg Group: Familiebedrijf van het jaar 2017. […]

Lees verder
Familiebedrijven - Successie

De finalisten van de Familiebedrijven Award 2017

Brabantia Creëerde in bijna honderd jaar een merk dat garant staat voor ijzersterke huishoudelijke artikelen. Bleef vernieuwend met een verleidelijk en eigentijds imago. Eigendom: familie Van Elderen Opgericht: 1919 Directie: Tijn van Elderen Omzet in 2016: 107 miljoen euro Aantal medewerkers: 950 Oordeel van jury: ‘Zet stevig in op duurzaamheid en slaagde erin de merkbeleving […]

Lees verder
Familiebedrijven - Successie

Generatieportret: Smaakmakers van de betere koffie en thee

Aan het roer staan van een familiebedrijf kan een last zijn, zeker als dat bedrijf al generaties meegaat. Voor Hans en zijn dochter Mikkel Levelt voelde dat aanvankelijk ook zo. Ondanks hun soms tegengestelde opvattingen houden zij de Amsterdamse koffie- en theeproducent Simon Lévelt (met accent op de eerste e) springlevend. Hans Levelt (76): ‘Mensen […]

Lees verder
Familiebedrijven - Successie

‘Een familiestatuut kan conflicten voorkomen’

Bespreek de bedrijfsoverdracht met alle kinderen, ook als slechts een van hen beoogd opvolger is. En begin liefst zes tot acht jaar van tevoren. Dat zijn volgens fiscaal specialist Peter Pleijsant de belangrijkste voorwaarden om de overdracht van een familiebedrijf soepel te laten verlopen. Volgens Pleijsant (48), werkzaam voor het Kenniscentrum Vermogensadvies & Beleggen van […]

Lees verder
Familiebedrijven - Successie

Voor altijd besmet met het ‘heivirus’

Ze groeiden op tussen de hijskranen en heipalen. Het lag dus voor de hand dat de broers Bart, Ruud, Tom en neef Ted in het funderingsbedrijf van hun vader en oom zouden gaan werken. In volle harmonie maakte de tweede generatie plaats voor de derde. Co van ’t Hek (66): ‘Sinds ik geen directeur meer […]

Lees verder
Familiebedrijven - Successie

Hoe wordt de winnaar van de Familiebedrijven Award bepaald?

Ga er maar aan staan: één winnaar kiezen uit een longlist aan prachtige familiebedrijven. Het is elk jaar een loodzware taak voor de zeven juryleden van de Familiebedrijven Award. Jurylid Ingrid Faber vertelt hoe dat gaat. En KPMG geeft inzicht in de voorselectie. Hoe steeds weer nieuwe parels worden ontdekt. 155 familiebedrijven bezocht accountants- en […]

Lees verder
Familiebedrijven - Successie

Terugblik: ‘De markt heeft vertrouwen in ons soort bedrijven’

De eerste Familiebedrijven Award werd in 2013 aan diamantair Gassan Diamonds uitgereikt. Bij de vijfde editie blikt ondernemer Benno Leeser (61) terug. ‘Familiebedrijven profileren zich sterker dan ooit.’ Hoewel Gassan Diamonds al decennia een beroemde naam is, gaf de uitreiking van de Familiebedrijven Award 2013 nog wat meer glans. ‘Deze onderscheiding heeft ons een enorme […]

Lees verder
Familiebedrijven - Successie

Generatieportret: Het dierenpark als businessmodel

Dirk Lips zag kansen in de vrijetijdsindustrie. Zijn Libéma telt inmiddels negen attractieparken, waaronder Safaripark Beekse Bergen en Aviodrome. Ook heeft hij drie vakantieparken en elf beurs- en evenementenlocaties zoals de Brabanthallen. Vorig jaar begon dochter Leentje bij Dierenrijk in Nuenen en Zooparc in Overloon. Dirk Lips (65): ‘Als jongetje was ik bezeten van dieren. […]

Lees verder
Familiebedrijven - Successie

10 Trendsetters die zichzelf bleven

Het geloof in eigen kunnen zit diep bij familiebedrijven. Dat maakt hen weerbaar tegen concurrenten en grillige marktontwikkelingen. Maar om relevant te blijven moet hun product wel in een behoefte voorzien. Dit tiental familiebedrijven slaagde erin de markt te verrassen met frisse ideeën en duurzame innovaties. Octatube (Glazen markthal) Rotterdam kreeg er met de Markthal […]

Lees verder