De finalisten van de Familiebedrijven Award 2017

Brabantia

brabantia

Creëerde in bijna honderd jaar een merk dat garant staat voor ijzersterke huishoudelijke artikelen. Bleef vernieuwend met een verleidelijk en eigentijds imago.

Eigendom: familie Van Elderen
Opgericht: 1919
Directie: Tijn van Elderen
Omzet in 2016: 107 miljoen euro
Aantal medewerkers: 950
Oordeel van jury: ‘Zet stevig in op duurzaamheid en slaagde erin de merkbeleving bij consumenten positief bij te stellen.’

Royal A-ware

royal-a-ware

Is specialist in het produceren, rijpen, versnijden, verpakken en distribueren van kaas. Levert aan internationale supermarktketens zoals Albert Heijn.

Eigendom: familie Anker en familie Bouter
Opgericht: 1890
Directie: Jan Anker
Omzet in 2015: 1,1 miljard euro
Aantal medewerkers: 2.200
Oordeel van jury: ‘Zeer ondernemend, indrukwekkende groei. Verrassend innovatieve fabriek in Heerenveen. Ondersteunt boeren bij het duurzaam ondernemen.’

Terberg Group

terberg

Wereldspeler in specialistische voertuigen, van terminaltrekkers tot auto’s en modificaties.

Eigendom: familie Terberg
Opgericht: 1869
Directie: George Terberg
Omzet in 2016: 825 miljoen euro
Aantal medewerkers: 2.400
Oordeel van jury: ‘Zeer warm familiebedrijf met oog voor de medewerkers. Al generaties lang innovatief, vindt steeds nieuwe groeimarkten en durft minder rendabele business te staken. Kan nog flink groeien.’

Zeelandia

zeelandia

Is als leverancier van bakkerij-ingrediënten in meer dan zeventig landen een begrip onder brood- en banketbakkers.

Eigendom: familie Doeleman
Opgericht: 1890
Directie: Michiel de Ruiter
Omzet in 2016: 500 miljoen euro
Aantal medewerkers: ruim 3.000
Oordeel van jury: ‘Een even warm als commercieel familiebedrijf. Biedt met producten en marketingideeën echt meerwaarde voor bakkers.’

Dit is een partnerpagina. De redactie van EW is niet verantwoordelijk voor de inhoud.
Familiebedrijven - Successie

Column: Generaties kunnen elkaar verstaan

Wil je een succesvol familiebedrijf echt in de familie houden, dan staat één element als een paal boven water: kinderen moeten het roer van hun ouders kunnen en wíllen overnemen. Ik heb er een romantisch beeld bij: familieleden voeren een doorlopend gesprek over hun dilemma’s. Aan de keukentafel trekt de samenleving aan ze voorbij. Alle […]

Lees verder
Familiebedrijven - Successie

Nieuws & Agenda

Euronext lanceert familiebedrijvenindex Beursuitbater Euronext heeft brouwer Heineken en investeerder HAL Trust opgenomen in de speciale Euronext Family Businessindex. De index moet de zichtbaarheid van familiebedrijven vergroten. Eerder dit jaar maakte Euronext bekend een beursgang voor familiebedrijven aantrekkelijker te maken door extra ondersteuning in een coachingsprogramma op aandelenbeurzen in Amsterdam, Brussel, Parijs en Lissabon. Uit […]

Lees verder
Familiebedrijven - Successie

De winnaar van de Familiebedrijven Award: Terberg Group

Het begon 148 jaar geleden met een smederij in Benschop. Vier generaties later is Terberg specialist in de fabricage van terminaltrekkers. Met internationaal succes: de voertuigen van Terberg rijden rond in de grootste havens ter wereld. Maar het grote publiek kent hen ook van leaseauto’s. Een portret van Terberg Group: Familiebedrijf van het jaar 2017. […]

Lees verder
Familiebedrijven - Successie

Generatieportret: Smaakmakers van de betere koffie en thee

Aan het roer staan van een familiebedrijf kan een last zijn, zeker als dat bedrijf al generaties meegaat. Voor Hans en zijn dochter Mikkel Levelt voelde dat aanvankelijk ook zo. Ondanks hun soms tegengestelde opvattingen houden zij de Amsterdamse koffie- en theeproducent Simon Lévelt (met accent op de eerste e) springlevend. Hans Levelt (76): ‘Mensen […]

Lees verder
Familiebedrijven - Successie

‘Een familiestatuut kan conflicten voorkomen’

Bespreek de bedrijfsoverdracht met alle kinderen, ook als slechts een van hen beoogd opvolger is. En begin liefst zes tot acht jaar van tevoren. Dat zijn volgens fiscaal specialist Peter Pleijsant de belangrijkste voorwaarden om de overdracht van een familiebedrijf soepel te laten verlopen. Volgens Pleijsant (48), werkzaam voor het Kenniscentrum Vermogensadvies & Beleggen van […]

Lees verder
Familiebedrijven - Successie

Voor altijd besmet met het ‘heivirus’

Ze groeiden op tussen de hijskranen en heipalen. Het lag dus voor de hand dat de broers Bart, Ruud, Tom en neef Ted in het funderingsbedrijf van hun vader en oom zouden gaan werken. In volle harmonie maakte de tweede generatie plaats voor de derde. Co van ’t Hek (66): ‘Sinds ik geen directeur meer […]

Lees verder
Familiebedrijven - Successie

Hoe wordt de winnaar van de Familiebedrijven Award bepaald?

Ga er maar aan staan: één winnaar kiezen uit een longlist aan prachtige familiebedrijven. Het is elk jaar een loodzware taak voor de zeven juryleden van de Familiebedrijven Award. Jurylid Ingrid Faber vertelt hoe dat gaat. En KPMG geeft inzicht in de voorselectie. Hoe steeds weer nieuwe parels worden ontdekt. 155 familiebedrijven bezocht accountants- en […]

Lees verder
Familiebedrijven - Successie

Terugblik: ‘De markt heeft vertrouwen in ons soort bedrijven’

De eerste Familiebedrijven Award werd in 2013 aan diamantair Gassan Diamonds uitgereikt. Bij de vijfde editie blikt ondernemer Benno Leeser (61) terug. ‘Familiebedrijven profileren zich sterker dan ooit.’ Hoewel Gassan Diamonds al decennia een beroemde naam is, gaf de uitreiking van de Familiebedrijven Award 2013 nog wat meer glans. ‘Deze onderscheiding heeft ons een enorme […]

Lees verder
Familiebedrijven - Successie

Generatieportret: Het dierenpark als businessmodel

Dirk Lips zag kansen in de vrijetijdsindustrie. Zijn Libéma telt inmiddels negen attractieparken, waaronder Safaripark Beekse Bergen en Aviodrome. Ook heeft hij drie vakantieparken en elf beurs- en evenementenlocaties zoals de Brabanthallen. Vorig jaar begon dochter Leentje bij Dierenrijk in Nuenen en Zooparc in Overloon. Dirk Lips (65): ‘Als jongetje was ik bezeten van dieren. […]

Lees verder
Familiebedrijven - Successie

10 Trendsetters die zichzelf bleven

Het geloof in eigen kunnen zit diep bij familiebedrijven. Dat maakt hen weerbaar tegen concurrenten en grillige marktontwikkelingen. Maar om relevant te blijven moet hun product wel in een behoefte voorzien. Dit tiental familiebedrijven slaagde erin de markt te verrassen met frisse ideeën en duurzame innovaties. Octatube (Glazen markthal) Rotterdam kreeg er met de Markthal […]

Lees verder
Familiebedrijven - Successie

Generatieportret: Zonder omwegen naar de hoogste trede

In 1964 legden Otto en Alex Ooms zich toe op de productie van trapliften. Dat bleek een groeimarkt: inmiddels is Otolift Trapliften marktleider in Nederland. Sinds drie jaar vormen zoons Alex, Jan-Otto en André de directie van de Bergambachtse onderneming. Zij zorgden voor internationale uitbreiding. Otto Ooms (68): ‘Ons bedrijf is altijd in de familie […]

Lees verder