De winnaar van de Familiebedrijven Award: Terberg Group

Het begon 148 jaar geleden met een smederij in Benschop. Vier generaties later is Terberg specialist in de fabricage van terminaltrekkers. Met internationaal succes: de voertuigen van Terberg rijden rond in de grootste havens ter wereld. Maar het grote publiek kent hen ook van leaseauto’s. Een portret van Terberg Group: Familiebedrijf van het jaar 2017.

inzetje-terberg

Niet blijven hangen in wat je voorgangers deden; inspelen op nieuwe ontwikkelingen. Die les kreeg huidig bestuursvoorzitter George Terberg (64) van jongs af aan mee. Als een rode draad loopt de veranderingsgezindheid door de onderneming. Het was overgrootvader Johannes Terberg die in 1869 in Benschop een hoefsmederij runde. Paard en wagen maakten plaats voor de vrachtwagen. Na de Tweede Wereldoorlog specialiseerden de broers Goof en Ferdinand Terberg zich in het ombouwen van trucks die ze opkochten van het Amerikaanse leger. Ze droomden ervan zelf een vrachtwagen te bouwen. Dat lukte nog ook, in 1965.

Volume met trekkracht

Lange tijd produceerde Terberg vrachtwagens voor grond- en bouwtransport. ‘Het was een moeilijke markt. We moesten opboksen tegen giganten als Mercedes-Benz en MAN’, zegt George Terberg, die in 1978 in dienst trad en begon met het verkopen van Terberg-vrachtwagens in Nederland.

‘We besloten ons te concentreren op de bouw van terminaltrekkers. Dat zijn zware voertuigen, die vooral in havens of op rangeerterreinen worden ingezet. Die trekkers zorgen voor het transport van containers, vanuit schepen of goederentreinen naar opslagloodsen. De Rotterdamse haven was in 1973 onze
eerste klant.’

bokaal

De terminaltrekkers gingen de grens over. George Terberg en neef Godfried
zetten een internationaal netwerk op van distributeurs en servicekantoren.
‘We boorden een nichemarkt aan waarin we ons konden onderscheiden.
Door in veel landen te verkopen, creëerden we volume. En dat leverde
schaalvoordelen op in onze productie.’

Terberg verkoopt in negentig landen terminaltrekkers en is, Noord-Amerika niet meegerekend, marktleider.

Afvalverwerking en leasing

Terberg vond meer nichemarkten in de automotive-branche. Zo was het al producent van beladingssystemen voor vuilniswagens. In 2016 nam Terberg de Spaanse RosRoca groep over en werd het in één klap een belangrijk speler op de Europese afval- en recyclingmarkt. ‘We bieden nu het hele pakket voor de afvalverwerkingsindustrie: voertuigen, afvalopbouw en beladingssystemen’, aldus George Terberg.

Bij het grote publiek is Terberg vooral bekend als autolease-maatschappij, voor zowel de zakelijke als particuliere markt. Het startte hiermee al in 1971. Ook is Terberg specialist in het ombouwen van Volvo-vrachtwagens voor bouwtransport en grondverzet. De omzet steeg van 464 miljoen in 2012 naar 825 miljoen euro in 2016.

Strenge selectie

De familie, die 45 aandeelhouders telt, is vastbesloten het bedrijf aan de volgende generatie over te dragen. Trots is George Terberg op zijn nicht Isa Verweijen (30), dochter van zijn zus, die op 1 april jongstleden in dienst trad. Zij is benoemd tot manager van de start-up Drive Guide van Just Lease, het private label van Terberg Leasing. Isa is vaandeldraagster van de vijfde generatie.

Er staan meer generatiegenoten te trappelen. ‘Maar de selectieprocedure is streng,’ aldus George Terberg. ‘De familieleden moeten minimaal een hbo- of universitaire opleiding hebben doorlopen. Ook is het wenselijk dat ze vijf jaar elders een managementfunctie hebben bekleed. De raad van bestuur en de raad van commissarissen dienen de benoeming goed te keuren. En dan is er nog een assessment-traject. Het is niet vanzelfsprekend dat het zoontje van de baas zomaar aantreedt. Dat kan ook niet; we zijn geen smederij in het dorp meer.’

Dit is een partnerpagina. De redactie van EW is niet verantwoordelijk voor de inhoud.
Familiebedrijven - Successie

Column: Generaties kunnen elkaar verstaan

Wil je een succesvol familiebedrijf echt in de familie houden, dan staat één element als een paal boven water: kinderen moeten het roer van hun ouders kunnen en wíllen overnemen. Ik heb er een romantisch beeld bij: familieleden voeren een doorlopend gesprek over hun dilemma’s. Aan de keukentafel trekt de samenleving aan ze voorbij. Alle […]

Lees verder
Familiebedrijven - Successie

Nieuws & Agenda

Euronext lanceert familiebedrijvenindex Beursuitbater Euronext heeft brouwer Heineken en investeerder HAL Trust opgenomen in de speciale Euronext Family Businessindex. De index moet de zichtbaarheid van familiebedrijven vergroten. Eerder dit jaar maakte Euronext bekend een beursgang voor familiebedrijven aantrekkelijker te maken door extra ondersteuning in een coachingsprogramma op aandelenbeurzen in Amsterdam, Brussel, Parijs en Lissabon. Uit […]

Lees verder
Familiebedrijven - Successie

De finalisten van de Familiebedrijven Award 2017

Brabantia Creëerde in bijna honderd jaar een merk dat garant staat voor ijzersterke huishoudelijke artikelen. Bleef vernieuwend met een verleidelijk en eigentijds imago. Eigendom: familie Van Elderen Opgericht: 1919 Directie: Tijn van Elderen Omzet in 2016: 107 miljoen euro Aantal medewerkers: 950 Oordeel van jury: ‘Zet stevig in op duurzaamheid en slaagde erin de merkbeleving […]

Lees verder
Familiebedrijven - Successie

Generatieportret: Smaakmakers van de betere koffie en thee

Aan het roer staan van een familiebedrijf kan een last zijn, zeker als dat bedrijf al generaties meegaat. Voor Hans en zijn dochter Mikkel Levelt voelde dat aanvankelijk ook zo. Ondanks hun soms tegengestelde opvattingen houden zij de Amsterdamse koffie- en theeproducent Simon Lévelt (met accent op de eerste e) springlevend. Hans Levelt (76): ‘Mensen […]

Lees verder
Familiebedrijven - Successie

‘Een familiestatuut kan conflicten voorkomen’

Bespreek de bedrijfsoverdracht met alle kinderen, ook als slechts een van hen beoogd opvolger is. En begin liefst zes tot acht jaar van tevoren. Dat zijn volgens fiscaal specialist Peter Pleijsant de belangrijkste voorwaarden om de overdracht van een familiebedrijf soepel te laten verlopen. Volgens Pleijsant (48), werkzaam voor het Kenniscentrum Vermogensadvies & Beleggen van […]

Lees verder
Familiebedrijven - Successie

Voor altijd besmet met het ‘heivirus’

Ze groeiden op tussen de hijskranen en heipalen. Het lag dus voor de hand dat de broers Bart, Ruud, Tom en neef Ted in het funderingsbedrijf van hun vader en oom zouden gaan werken. In volle harmonie maakte de tweede generatie plaats voor de derde. Co van ’t Hek (66): ‘Sinds ik geen directeur meer […]

Lees verder
Familiebedrijven - Successie

Hoe wordt de winnaar van de Familiebedrijven Award bepaald?

Ga er maar aan staan: één winnaar kiezen uit een longlist aan prachtige familiebedrijven. Het is elk jaar een loodzware taak voor de zeven juryleden van de Familiebedrijven Award. Jurylid Ingrid Faber vertelt hoe dat gaat. En KPMG geeft inzicht in de voorselectie. Hoe steeds weer nieuwe parels worden ontdekt. 155 familiebedrijven bezocht accountants- en […]

Lees verder
Familiebedrijven - Successie

Terugblik: ‘De markt heeft vertrouwen in ons soort bedrijven’

De eerste Familiebedrijven Award werd in 2013 aan diamantair Gassan Diamonds uitgereikt. Bij de vijfde editie blikt ondernemer Benno Leeser (61) terug. ‘Familiebedrijven profileren zich sterker dan ooit.’ Hoewel Gassan Diamonds al decennia een beroemde naam is, gaf de uitreiking van de Familiebedrijven Award 2013 nog wat meer glans. ‘Deze onderscheiding heeft ons een enorme […]

Lees verder
Familiebedrijven - Successie

Generatieportret: Het dierenpark als businessmodel

Dirk Lips zag kansen in de vrijetijdsindustrie. Zijn Libéma telt inmiddels negen attractieparken, waaronder Safaripark Beekse Bergen en Aviodrome. Ook heeft hij drie vakantieparken en elf beurs- en evenementenlocaties zoals de Brabanthallen. Vorig jaar begon dochter Leentje bij Dierenrijk in Nuenen en Zooparc in Overloon. Dirk Lips (65): ‘Als jongetje was ik bezeten van dieren. […]

Lees verder
Familiebedrijven - Successie

10 Trendsetters die zichzelf bleven

Het geloof in eigen kunnen zit diep bij familiebedrijven. Dat maakt hen weerbaar tegen concurrenten en grillige marktontwikkelingen. Maar om relevant te blijven moet hun product wel in een behoefte voorzien. Dit tiental familiebedrijven slaagde erin de markt te verrassen met frisse ideeën en duurzame innovaties. Octatube (Glazen markthal) Rotterdam kreeg er met de Markthal […]

Lees verder
Familiebedrijven - Successie

Generatieportret: Zonder omwegen naar de hoogste trede

In 1964 legden Otto en Alex Ooms zich toe op de productie van trapliften. Dat bleek een groeimarkt: inmiddels is Otolift Trapliften marktleider in Nederland. Sinds drie jaar vormen zoons Alex, Jan-Otto en André de directie van de Bergambachtse onderneming. Zij zorgden voor internationale uitbreiding. Otto Ooms (68): ‘Ons bedrijf is altijd in de familie […]

Lees verder