Geachte Giovanni Colauto, lieg niet over resultaat van de Bijenkorf

16 november 2019Leestijd: 3 minuten
Giovanni Colauto, ceo van de Bijenkorf (2015). Foto: ANP/KOEN VAN WEEL

Publicist en communicatieadviseur Onno Aerden geeft wekelijks ongevraagd advies aan iemand in het nieuws. Deze week aan Giovanni Colauto, directeur van de Bijenkorf: als het niet goed gaat, vertel het dan gewoon.

U bent een kind van de Bijenkorf, u hebt er zowat uw hele volwassen leven gewerkt en geldt er – sinds 2012 als CEO – als god, of ten minste halfgod. Terecht: de Bijenkorf bleek ook in woelige tijden in de winkelstraat te overleven. Dankzij luxetoeristen gold de vestiging op de Dam in Amsterdam zelfs als voorbeeld van hoe een warenhuismerk door focus en investeringen zelfs sterker wordt in het tijdperk van internetshoppers.

Onno Aerden

Publicist en communicatieadviseur Onno Aerden geeft wekelijks ongevraagd communicatie-advies aan iemand (m/v) die de publiciteit haalde.

Maar aan die voorbeeldfunctie lijkt dit jaar een einde te zijn gekomen. Pijnlijk. Juist nu de economie van Nederland op volle toeren draait, is het concern in zwaar weer terechtgekomen. Hoe we dat weten?

Nieuws via Twitter

Niet door een persbericht. Niet door een openhartig interview in zakenkrant of vakblad. Maar via een merkwaardige, feitelijk onjuiste tweet. En daarna een ‘correctie’ op Twitter, die achteraf ook onwaar bleek.

Aanleiding van de tweets was dat de door u al elf jaar lang gesponsorde lichtshow Turn on the Lights op de Dam dit jaar niet doorgaat. Wegens verscherpte veiligheidsmaatregelen van de gemeente Amsterdam, schreef een webcare-medewerker op Twitter in reactie op een vraag van een twitteraar. Het was een curieus bericht, dat de verbolgen gemeente direct ontkrachtte. Maar niet nadat Forum voor Democratie er alweer over had getwitterd: zo erg is het dus met Amsterdam gesteld.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Het bericht van uw blunderende medewerker is inmiddels verwijderd, maar een aanvullend bericht staat nog wel online: daarin gaat het over ‘nieuwe vergunningen’ die uw warenhuis zouden zijn opgelegd.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Ook dat bleek bij navraag onjuist.

Hoe zit het dan?

Resultaten vallen tegen

Gisteren haalde het FD een intern schrijven van afgelopen voorjaar (!) boven water waarin u meedeelt dat er ontslagen gaan vallen en dat zo’n dure lichtshow niet meer kan worden betaald, omdat de resultaten van de Bijenkorf teruglopen.

Die informatie wilde u kennelijk zelf niet graag kwijt. Dat is ook lastig als de media een aura van succes om u heen hebben gesponnen. ‘Het voornemen van directeur Giovanni Colauto om de winkel toe te spitsen op luxe en glamour legt het bedrijf geen windeieren,’ schreef vakblad Management Team een jaar geleden nog.

Ontslagen en teruglopende marges passen niet in het plaatje.

Lees ook de blog van Hans van Tellingen: Waarom stenen winkels winnen (en webwinkels verliezen)

Eerlijkheid duurt het langst

Maar een oude wijsheid is dat eerlijkheid het langst duurt. In de communicatie, in het leven zelf. Dus: spreek de waarheid, ook als uw verhaal even iets minder florissant is. Kijk maar naar uw collega’s van Hudson’s Bay en zie hoe desastreus een opgeklopt succesverhaal door de feiten kan worden ingehaald.

Artikelen over leugenachtigheid en doofpotten, dat moet u met de Bijenkorf niet willen.