FVD met zijn cultuurchristendom is politieke kitsch

13 mei 2020Leestijd: 3 minuten
Kopstukken bij FvD-bijeenkomst in Zaandam. Foto:

Forum voor Democratie profileert zich graag als conservatieve partij die de westerse cultuur wil redden van moderne akeligheden. Maar het ‘cultuurchristendom’ dat FVD propageert, is een lege huls, vindt Constanteyn Roelofs.

Jammer voor de Brabanders die op Forum voor Democratie hebben gestemd in de veronderstelling dat een stem op Thierry Baudet een vingertje in de dijk is tegen de ondergang van de Westerse Cultuur: het provinciale cultuurbudget gaat naar nul en het cultuurbeleid verdwijnt onder het kopje ‘vrije tijd’.

FVD kennelijk niet bereid te investeren in hoogstaande ‘boreale kunsten’

Constanteyn Roelofs

Wekelijks verkent historicus Constanteyn Roelofs de tragikomische tegenstrijdigheden in economie en maatschappij.

Kennelijk is de partij die z’n achterban van ontheemde kiezers opzweept met tirades tegen moderne akeligheden als atonale muziek, architectuur zonder friemels en frummels en beeldende kunst in het genre pindakaasvloer als puntje bij paaltje komt niet bereid om te investeren in de orkesten en musea die de verondersteld boreale kunsten levend houden. Het gedweep van de Vinexspenglertjes met Brahms en gebouwen met te veel zuiltjes lijkt dan ook niet echt op het behouden van de westerse cultuur, maar subtekst voor angst en rancune jegens ‘oosterse’ elementen in de Nederlandse samenleving.

De Brabantse volgers van de nooit op het conservatorium aangenomen politicus begingen nog een pijnlijke blunder van vergelijkbare aard. Naast het zich aanmatigen van een gecultiveerd imago doet de partij graag alsof ze de hoeder van het christendom is. Weliswaar atheïstisch en voor de vrije seks, maar toch zeker ‘cultuurchristen’, met de subtekst dat een beetje Maria nog altijd gezonder is dan wat hunnie de moslims doen met hun kleedjes en hun doekjes.

FVD Brabant gebruikte foto abdij, maar moest die weer verwijderen

Om als defensor fidei en wettelijke erfopvolgers van het rijke Roomse leven over te komen, plaatste de Brabantse afdeling dan ook pontificaal een foto van de abdij van Koningshoeven op de website. De abt wenst zich echter niet te associëren met FVD en na fel protest op Twitter moest de partij de foto weer verwijderen.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

De zaak van FVD in Brabant laat maar weer eens mooi zien dat er een verschil is tussen het wezenlijke en uiterlijke pretentie, dat wil zeggen, tussen Kunst en Kitsch. Hoewel de partij met kennelijk electoraal succes inspeelt op de burgerdorst naar een conservatief verhaal, religiositeit en een bepaalde mate van deftigheid, zal een echt deftige, gelovige of conservatieve kenner de partij onmiddelijk ontmaskeren als een slechte kopie. Een gebouw met een koepel en een timpaan is nog niet direct een Pantheon.

De pseudo-impressionistische waterlelies die de chardonnaybuurvrouw schildert op haar schildercursus, zijn nog geen Monet. Hardop een gebed prevelen zonder overtuiging in het hart, is geen geloof. De politieke partij die beelden schildert van een boreale natie met een bloeiend cultureel leven en een kloppend christelijk hart, is nog geen werkelijke brede nationaal-conservatieve volksbeweging. FVD is politieke kitsch.