Ruim baan voor de CISO

Innovaties gaan snel; klanten en aandeelhouders eisen dat bedrijven gelijke tred houden met de laatste IT-ontwikkelingen. Diezelfde klanten en aandeelhouders willen echter niet dat hun gegevens op straat komen te liggen.

Cyberaanvallen of datalekken hebben dan ook steeds grotere gevolgen voor omzet en winstgevendheid van organisaties en zijn daarmee een serieuze bedreiging voor hun voortbestaan. Geen klant wil meer zaken doen met of zijn gegevens afstaan aan een instantie die zijn privacy niet kan garanderen.

Meer dan IT alleen

Beveiliging van systemen en data is inmiddels veel meer dan een belangrijke ‘randvoorwaarde’ voor zowel bedrijven als overheidsinstellingen. Het levert concurrerend vermogen in een sterk veranderende markt en vertrouwen van de burger in een digitale overheid.

Informatiebeveiliging is dan ook niet langer een uitdaging voor de IT-afdeling alleen. Guido Voorendt, cybersecurity consultant en Matthijs Ros, managing consultant bij Capgemini bepleiten dan ook dat die uitdaging breder moet worden ingevuld. Ros: ‘Veel instellingen en bedrijven hebben inmiddels een functionaris aangesteld voor informatiebeveiliging: de Chief Information Security Officer ofwel de CISO. Wij zien echter een integralere rol voor een CISO; iemand moet zowel op CIO- als op CEO-niveau kunnen adviseren.’

‘Bij digitale inbraken kunnen de gevolgen voor een organisatie enorm zijn; een CISO moet dan begrip hebben van en snel kunnen schakelen op het gebied van allerhande aspecten die het IT-domein ver overstijgen.’

Acceptabele risico’s

Toch wordt beveiliging nog vaak gezien als een beperkende factor en minder als business enabler. Als een organisatie bijvoorbeeld alle bedrijfsinformatie via de cloud toegankelijk wil maken, kost het simpelweg tijd om zo’n systeem goed te beveiligen.

Security en innovatie zijn echter twee zijden van dezelfde medaille: een goede beveiliging zorgt er immers voor dat klanten weten dat een bedrijf zorgvuldig omgaat met hun data. Daarnaast voorkomt vooraf nadenken over security dat er achteraf kostbare reparaties nodig zijn wanneer het systeem onveilig blijkt.

Voorendt: ‘Dat kost niet alleen vaak veel meer tijd en geld dan het vooraf meteen goed neer te zetten; het beschadigt vooral ook de reputatie van een bedrijf of instelling. Het is dan ook de taak van een CISO om samen met de business de balans te vinden tussen de strategische bedrijfsdoelstellingen enerzijds en veiligheid van informatie en persoonsgegevens anderzijds.’

‘Dat kan ook betekenen dat bepaalde risico’s moeten worden geaccepteerd. Alles willen beveiligen is niet alleen een utopie maar kan ook een oplossing opleveren die een soepele klantervaring in de weg staat.’

Innovatie kan niet zonder goede security

De CISO anno nu moet dus IT- en security-kundig zijn, én oog voor de business hebben. Het nieuwe competentieprofiel strekt zich daarmee uit naar vakgebieden als communicatie, strategie, business en wet- en regelgeving.

Ros: ‘Verder heb je qua persoonlijke vaardigheden iemand nodig die empathisch is en tegelijkertijd een overtuigende persoonlijkheid heeft om veiligheid op de agenda te zetten. Daarbij hoort ook een groter mandaat om direct en slagvaardig te kunnen handelen als de situatie daar om vraagt.’

Want iedere CISO staat uiteindelijk in dienst van de tevreden klant. Voorendt: ‘De CISO is dan ook verantwoordelijk voor een belangrijke business enabler. Klanten van wie de privacy is geschonden of ergens gelezen hebben dat een bedrijf zijn beveiliging niet op orde heeft, verdwijnen voorgoed uit beeld. Hoeveel marketing je ook inzet en hoe mooi of innovatief je nieuwe dienst of product ook is; zonder een veilige omgeving betaal je vroeg of laat een hoge prijs.’

Trends in Veiligheid

Mocht u meer willen weten over hoe veilig Nederlanders zich online wanen of welk gevoel we hebben bij onze fysieke veiligheid op straat? De belangrijkste inzichten en resultaten zijn gebundeld in het onderzoeksrapport ‘Trends in Veiligheid 2016’ van Capgemini. Een exemplaar is te bestellen via deze link.  Rapporten uit de voorgaande jaren en een sneak preview zijn te vinden op de website:  trendsinveiligheid.nl.

Dit is een partnerpagina. De redactie van EW is niet verantwoordelijk voor de inhoud.
Capgemini

Internet of Things: de snelweg naar Internet of Services

Auto’s die onderling communiceren, ijskasten die in directe verbinding staan met de supermarkt, energiesystemen die zelf de afname reguleren; via het internet worden ‘objecten’ eenvoudig met elkaar verbonden. En dat gaat hard. De belangrijkste vraag draait dan ook allang niet meer om of en hoe 22,9 miljard dingen onderling met elkaar communiceren. Het gaat erom […]

Lees verder
Capgemini

Hoe automatiseer je het proces van wens naar IT-product?

Voor liefst 85 procent van de bedrijven wereldwijd is het Internet of Things onderdeel van de business activiteiten. Toch zegt 68 procent geen specifieke strategie te hebben voor het testen van IoT-functionaliteiten. ‘Absoluut een punt van aandacht’, benadrukt Thomas Som bij deze uitkomsten van het in september verschenen World Quality Report 2016-2017. Als Head of […]

Lees verder
Capgemini

De Collaboration Zone: in korte sprints innoveren

Succesvol technologisch innoveren vraagt om een kortcyclische werkwijze en multidisciplinair samenwerken. Henk Vermeulen, Lead van de Capgemini Collaboration Zone (CoZone), ziet dagelijks hoe organisaties in compacte teams in korte sprints (of concrete korte termijn doelen) succesvol samenwerken. ‘In de CoZone komen innovaties tot leven in concrete concepten. Daar komen we door met de klant met […]

Lees verder
Capgemini

Gehackte teddybeer: valt het Internet of Things wel te beveiligen?

Bij het inzetten van het Internet of Things zijn er drie kernthema’s waar bedrijven invulling aan moeten geven: (1) hoe haal je maximaal (concurrentie)voordeel uit alle data die je verzamelt, (2) hoe creëer je nieuwe business modellen via IoT en (3) hoe zorg je dat een informatieveiligheid is gewaarborgd? Volgens Matthijs Ros, Cybersecurity Leader van […]

Lees verder
Capgemini

Internet of Things: technologische schatkamer voor de industrie

Het Internet of Things produceert geweldig veel data. En dat wordt iedere dag meer. Femke de Jager, Vice-President Digital Manufactering Capgemini Consulting, ziet de industrie hard werken aan het optimaliseren van processen, verbeteren van dienstverlening en ontwikkelen van nieuwe businessmodellen. ‘Natuurlijk is het nog een zoektocht. Maar begin in ieder geval. Experimenteer, maak fouten, verbeter […]

Lees verder
Capgemini

Hoe Internet of Things bijdraagt aan voorspelbare, duurzame en winstgevende groei

Bepalen van predictive maintenance, verkorten van productielijnen, auto’s op afstand voorzien van software-updates en boodschappen doen via de Amazon Echo; de mogelijkheden van het Internet of Things (IoT) zijn in principe grenzeloos, stelt Onno Franken, Vice-President bij Capgemini. ‘Veel bedrijven gebruiken al succesvolle toepassingen. Wie ook wil starten, houdt in ieder geval twee criteria voor […]

Lees verder
Capgemini

Cybersecurity: niet omdat het kan..

De uitgaven aan cybersecurity lagen vorig jaar wereldwijd rond de 60 miljard dollar. Cybercriminelen investeerden daarentegen naar schatting  300 tot 600 miljard dollar aan hun digitale inbraken. Het is dus de hoogste tijd om cybersecurity op alle agenda’s te zetten; binnen het bedrijfsleven, de overheid en ons onderwijsstelsel. Voor veel mensen zijn digitale middelen inmiddels […]

Lees verder
Capgemini

U bent de zwakste schakel. Bedankt!

Berichten over gehackte websites, gestolen bankgegevens en criminelen die zichzelf toegang verschaffen tot bedrijfsnetwerken lijken inmiddels dagelijkse kost in de media. Vaak vormde niet iets maar iemand de toegangspoort tot deze hacks. Zoals experts regelmatig benadrukken: niet de techniek, maar de mens is de zwakste schakel in onze informatiebeveiliging. ‘Social engineering’ speelt een belangrijke rol […]

Lees verder
Capgemini

Digitalisering, wie is er niet groot mee geworden?

Onze maatschappij digitaliseert in rap tempo. Dat brengt verschillende uitdagingen met zich mee. Hoe kunnen we onze maatschappij goed voorbereiden op deze veranderingen? Een belangrijke pijler daarin vormen onze scholen. Om de medewerkers van de toekomst met voldoende IT- en ‘security skills’ de arbeidsmarkt te laten betreden, moeten we nu investeren in het onderwijzen van […]

Lees verder
Capgemini

Datalekken melden = datalekken communiceren?

Sinds 1 januari 2016 zijn organisaties verplicht datalekken te melden bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Soms moeten zij die ook communiceren aan betrokkenen. Er moet dan sprake zijn van een ‘ernstig datalek waarbij betrokkenen van wie de gegevens zijn gelekt ook ernstige hinder kunnen ondervinden in de persoonlijke levenssfeer’. Klinkt u dat wat abstract in de […]

Lees verder
Capgemini

Digitale disruptie treft sectoren wereldwijd

De term digitale disruptie wordt vaak gebruikt om de impact van de snel veranderde wereld van IT op onze bedrijven en organisaties te schetsen. Digitalisering is echter geen oorzaak. Het gaat om de vraag hoe slim nieuwe technologische mogelijkheden worden gebruikt om nieuwe categorieën te scheppen of om processen zodanig te optimaliseren dat nieuwe concurrerende […]

Lees verder
Capgemini

‘Consumentengedrag zal nooit meer hetzelfde zijn’

Consumentengedrag verandert razendsnel door de digitalisering. Consumenten zitten aan het stuur en dwingen alle partijen in de retail om zich te organiseren rondom hun dagelijkse leven. Bedrijven die hierin slagen – de Amazons en Bol.coms van deze wereld – hebben succes en zien hun omzet fors groeien. Meer ‘traditionele’ partijen houden met moeite het hoofd […]

Lees verder
Capgemini

Energiesector moet zichzelf opnieuw uitvinden

Energie is het wasmiddel van de 21e eeuw: prijzen zijn stuntmiddelen en marges staan steeds verder onder druk. De levering van Energie is een commodity die steeds meer aan relevantie verliest. Met de verschuiving van centrale naar decentrale duurzame opwekking is een groot deel van onze woningen binnen 10 jaar zelfvoorzienend. Maar daar waar bijvoorbeeld […]

Lees verder
Capgemini

Eerste hulp bij digitalisering

Digitalisering en slimme technologie bieden enorme kansen binnen de zorg. Met inzet van Cloud, Big Data en eHealth kunnen zorgprocessen veel efficiënter worden ingericht en uitgevoerd. Cliënten en medische professionals verwachten dat ook, gevoed door ervaringen in andere sectoren. Zorginstellingen willen wel, maar de huidige,vaak beheersmatig ingestoken ICT-functie staat innovatie in de weg. Hoe kan […]

Lees verder
Capgemini

Succes van fintechs schudt banken wakker

Eenvoudig betalen met je mobieltje, snel online krediet aanvragen of direct je vrienden betalen na een etentje: fintechs veranderen in hoog tempo de spelregels van de financiële sector. Om niet buitenspel te komen staan, moeten banken en verzekeraars hun mindset veranderen en de samenwerking zoeken met dit soort technologiegedreven start-ups. Doelstelling? Digitale vernieuwing met de […]

Lees verder
Capgemini

Digital finance: Simpler, Smarter, Safer

Digitalisering heeft een enorme impact op de financiële functie. Nieuwe technologie helpt bestaande activiteiten simpeler, sneller en veiliger uit te voeren. Dit leidt tot een verschuiving in rollen en herdefiniëring van processen. In plaats van controle en verantwoording richt de financiële functie zich steeds meer op analyses en waardecreatie rondom het besluitvormingsproces. Wat betekent dit […]

Lees verder
Capgemini

De digitale overheid: maatwerk en een persoonlijke benadering

Consumenten nemen de regie in eigen hand. Of het nu gaat om het kopen van kleding, het inwinnen van informatie of de dienstverlening van ziekenhuizen: consumenten zoeken het zelf wel uit. Letterlijk. Technologische innovaties maken dat de consument steeds steviger in het zadel komt te zitten. Organisaties en sectoren die de ‘customer journey’ – de […]

Lees verder