Dit kost de zoveelste staking van Air France-personeel

02 augustus 2016Leestijd: 2 minuten
Honderden vluchten werden geannuleerd door de stakingen. Foto: EPA

De staking van het vliegpersoneel van Air France komt dinsdag ten einde. Meer dan 200.000 passagiers werden het slachtoffer van uitgevallen vluchten en het heeft Air France-KLM vele tientallen miljoenen euro’s gekost.

‘Een enorme tegenvaller voor het hele bedrijf’, zo beschreef Air France CEO Frédéric Gagey de stakingen dinsdag tegen Europe 1. Zes dagen lang legde een deel van het cabinepersoneel het werk neer, in protest tegen plannen van Air France om verder te bezuinigen op personeelskosten. Een collectieve overeenkomst uit 2013 werd door het bedrijf met achttien maanden verlengd, tot woede van Air France-stewardessen, die verbeterde voorwaarden willen.

Grote kosten, grote imagoschade
Door de staking werd tussen de 10 en 20 procent van de vluchten geannuleerd. Meer dan 200.000 passagiers werden geraakt door de stakingen. Gagey schat voor het eerst de kosten in voor de luchtvaartmaatschappij: ongeveer 90 miljoen euro. ‘Een zeer hoog bedrag, genoeg om een nieuw langeafstandsvliegtuig van te kopen,’ aldus de topman.

De imagoschade voor het bedrijf maakt de zaken nog erger. ‘Dit is niet wat we willen opbouwen. We doen er juist alles aan om onze service te versterken, om kwaliteit te bieden aan onze klanten.’ Hoewel de stakingen dinsdag aflopen, houden de vakbonden de optie open om later dit jaar opnieuw acties te organiseren. In juni werd Air France ook al getroffen door grootschalige stakingen, toen door de piloten. Die actie kostte het bedrijf 40 miljoen euro.

‘Destructieve acties’
Destijds noemde KLM-directeur Pieter Elbers de Franse acties ‘destructief’ omdat ‘Air France, net als KLM, juist bezig is om met al haar werknemers stappen te zetten op weg naar herstel’. Alleen door verdere kostenbesparingen kan het bedrijf de groeiende concurrentie bestrijden, aldus Elbers. Ook in Nederland dreigt grondpersoneel met acties: KLM roept de vakbonden dinsdag op om het gesprek aan te gaan.

Het afgelopen kwartaal schreef Air France-KLM juist weer zwarte cijfers. De nettowinst bedroeg 41 miljoen euro, terwijl het jaar ervoor nog een verlies van 79 miljoen euro werd gemeld. Dat was grotendeels te danken aan de lage olieprijs; voor het komende kwartaal worden slechtere cijfers verwacht, onder meer door de stakingen.