Willen we meer of minder Belgen op de Nederlandse tv?

05 oktober 2020Leestijd: 3 minuten
De Belgische acteur Tom Waes en de Nederlandse actrice Anna Drijver in Netflix-serie Undercover. Foto: Jo Voets, Netflix.

De Vlamingen rukken op in vaderlandse series. Ze gebruiken onsmakelijke termen als ‘muilen’ en zijn vaak nauwelijks te volgen. Geleidelijk begint het verlangen te ontstaan naar een immigratiestop op televisie, schrijft Gerry van der List.

Vorige maand kwamen de coryfeeën van Undercover in de media opdraven. Ze verzekerden ons dat het vervolg van de serie nog beter was dan het succesvolle eerste seizoen. Helaas valt daarvan voorlopig nog weinig te merken. Het is voor de Nederlandse kijkers zelfs even doorbijten geblazen, wat te maken heeft met de gereduceerde inbreng van hun landgenoten. De ster van Undercover, Frank Lammers, komt tot nu toe maar sporadisch in beeld, net zoals zijn liefje Elise Schaap. De aantrekkelijke Anna Drijver werd in de eerste aflevering zelfs al vermoord.

Gerry van der List

Elsevier Weekblad-redacteur Gerry van der List zit graag en vaak voor de tv. Wekelijks doet hij verslag van zijn kijkervaringen.

De serie is vooralsnog vooral een Vlaams onderonsje, waardoor de ondertiteling hard nodig is. De Belgen hebben zelfs bedongen dat Netflix elke zondagavond slechts één aflevering vertoont, gelijktijdig met hun publieke omroep. Het in één ruk bekijken van de hele serie, zoals doorgaans een aangename mogelijkheid is bij Netflix, kan nu niet. Irritant.

In series zien we steeds vaker een idioot biculturalisme

De Vlamingen rukken sowieso op het vaderlandse televisiefront op. De oorzaak is duidelijk. Om kosten te besparen, zijn veel programma’s Vlaams-Nederlandse coproducties. Zo moest je bij Expeditie Robinson jarenlang kijken naar Bekende Belgen die je helemaal niet kende. Gelukkig haakte de Vlaamse televisie af, zodat we nu alweer een tijdje fijn met Nederlanders onder elkaar zijn.

Maar bij Love Island – dagelijks op RTL5 te zien – spelen de Vlamingen weer een prominente rol. Ze zijn vaak nauwelijks te volgen en gebruiken onsmakelijke termen als ‘muilen’, waar wij, beschaafde Nederlanders, over ‘zoenen’ spreken. De heerlijk Hollandse Love Island-presentatrice Holly Mae Brood sprak daar al eens haar afkeer van uit, maar dat sorteerde geen effect.

Jelte Wiersma over programma’s als Love Island: ‘Elite’ dol op tv waarin onderklasse wangedrag vertoont

In series zien we ook steeds vaker een idioot biculturalisme. In Keizersvrouwen runt Karina Smulders bijvoorbeeld een Amsterdams escortbureau, maar ze wordt dan opgezadeld met Vlaamse medewerksters en blijkt ook een Belgische moeder te hebben.

In het Nederlandse Commando’s klinkt de vraag: ‘Waar waart gij?’

Echt afzien is het elke zondagavond bij Commando’s. De Nederlandse militairen in deze serie op NPO3 worden hinderlijk achtervolgd door een – belabberd acterende – Vlaamse die hardnekkig weigert zich in haar taalgebruik aan te passen aan haar omgeving. Zo stelt ze vreemd klinkende vragen als ‘Waar waart gij?’ Bedoeld is dan: ‘Waar was je?’

Commerciële belangen geven vanzelf de doorslag. Wie betaalt, bepaalt. Zolang de Belgen series mee financieren, mogen ze hun middelmatige, mal pratende acteurs naar voren blijven schuiven. Maar bij Nederlandse kijkers begint toch geleidelijk het verlangen te ontstaan naar een immigratiestop op tv (niet alleen daar trouwens). Dit zal vast ook blijken als Hart van Nederland aan het dagelijkse kijkerspanel van het SBS-programma eens de volgende vraag durft voor te leggen: willen we meer of minder Belgen op de Nederlandse tv?