Geachte Frank Oostdam: erken de rol van reizen als besmetter

31 oktober 2020Leestijd: 3 minuten
Vakantiegangers op Schiphol. Foto: ANP

Publicist en communicatieadviseur Onno Aerden geeft wekelijks ongevraagd advies aan iemand in het nieuws. Deze week aan ANVR-directeur Frank Oostdam. In de media ontkennen dat je een moreel probleem hebt, vestigt de aandacht juist op dat probleem. Terecht.

Publicist en communicatieadviseur Onno Aerden (1967) geeft wekelijks ongevraagd communicatie-advies aan iemand die de publiciteit haalde.

In navolging van onder meer Koninklijke Horeca Nederland zocht u afgelopen week royaal de media op om uw grieven te uiten over de Haagse coronaregels. Want net als de horecasector voelt u zich flink gepakt nu Den Haag vliegreizen de komende maanden afraadt. Het is ook zuur. De omzet van bij uw koepel aangesloten reisorganisaties kelderde, veel reisondernemers zullen failliet gaan. Maar ja, dat virus.

Het probleem met zulke mediaoffensieven-uit-frustratie is de toon: verongelijkt. ANVR-leden melden in onder meer Het Parool alvast dat de kans dat restitutie via vouchers van door consumenten gemaakte kosten er toch niet in zit, alle beloften ten spijt. Daarbij vergeet uw ‘zegsvrouw’ te melden dat staatssecretaris van Economische Zaken Mona Keijzer (CDA) inmiddels een ‘voucherbank’ heeft toegezegd. De overheid helpt ook uw branche waar ze kan.

Vliegbewegingen waren trigger

Dat is meer dan royaal. Want inmiddels weten we dat juist vliegbewegingen afgelopen zomer dé grote trigger zijn geweest voor de tweede, hardnekkige golf waarin we zijn terechtgekomen. Met de bizarre tijdelijke, niet-verplichte teststraat op Schiphol als bewijs van falen van branche en overheid.

Toch zegt u zelf, in de Volkskrant: ‘de reisbranche heeft geen moreel probleem’.

Oef. Wat te verwachten was, gebeurde: de journalist hield u telkens andere argumenten voor om net als de rest van ondernemend Nederland even mee te veren met de strenge maatregelen – om ellende later te voorkomen. En telkens moest u zich in bochten wringen om vooral duidelijk te maken dat uw ondernemers onevenredig hard worden aangepakt. Dringend OMT-advies? ‘We volgen de reisadviezen, de consument is al terughoudend.’ Onwenselijke rijen op Schiphol? ‘Als reizigers keurig anderhalve meter afstand houden, zie ik het probleem niet.’ Al te grote woorden? ‘Je moet onze emoties kunnen begrijpen.’ Onderwijl staan kranten en sites vol ‘winteraanbiedingen’ van ANVR-leden.

Koopt Hollandse waar

Het is een klassieker, sinds de uitspraak van de destijds onder vuur liggende Amerikaanse president Richard Nixon: I’m not a crook. Bij zo’n interview met de rug tegen de muur bevestigt een ontkenning nu juist wat werd verondersteld. Nixon bleek wél een schurk, en uw branche heeft wél een moreel probleem: het blijvend onderschatten van verantwoordelijkheid. Die ene zakenreiziger die zich om wat voor reden dan ook niet tot online vergaderen wil of kan beperken, kan onverkort aan boord terecht. En voor alle andere reizigers geldt: plezierreizen zijn gewoon een luxeproduct. Een wintersport overslaan? Dit keer niet naar de Canarische Eilanden, maar ergens in eigen land of zelfs thuis overwinteren? Daar wordt het land niet slechter van, maar juist beter. Koopt Hollandse waar.

Advies: beweeg mee met de rest van het land, in toon, in handelen. Uw branche zal veranderen. Het zal pijn doen – maar dat doet het inmiddels overal. Het is verschrikkelijk en vrijwel onhoudbaar, maar het moet. Ontkennen dat u tegen wil en dank onderdeel bent van het probleem helpt uw reputatie beslist de verkeerde kant op.