Goed dat NPO op de centen let, maar mag het wat doordachter?

07 juli 2015Leestijd: 1 minuut
'Olaf Kraak/ANP'

Topman van de publieke omroep begrijpt niet dat aan de kant van de consument de behoefte aan duiding en achtergrond in de zomermaanden niet stopt.

De timing van Frans Klein, directeur tv bij de Nederlandse Publieke Omroep (NPO), kon bijna niet ongelukkiger. Aan de vooravond van rellen in de Schilderswijk en het Griekse faillissement, werd bekend dat talkshow Jinek voor de maand juli is geschrapt.

‘In een vakantiemaand speelt nu eenmaal minder in de actualiteit,’ zei Klein in een reactie. Bovendien was het door Studio Tour, het praatprogramma over de Tour de France, te duur voor de NPO om ook nog een journalistieke talkshow te maken.

Het is wereldvreemd dat Klein als NPO-topman kennelijk denkt dat grote nieuwsgebeurtenissen zich laten sturen door het aantal talkshows op de buis. Aan de kant van de consument stopt de behoefte aan duiding en achtergrond in de zomermaanden immers niet, getuige printmedia die zonder publieke middelen in de zomermaanden blijven verschijnen.

Het is te hopen dat staatssecretaris Sander Dekker (VVD, 40) de NPO nog eens aanspreekt op haar informerende en educationele taken, zeker in een week waarin uitlekte dat Tros Muziekfeest 80.000 euro per uit zending kost, en gemeenten soms tot 30.000 euro moeten bijleggen voor de kosten van beveiliging en EHBO.

Bezuinigen op de NPO betekent niet automatisch dat uitgerekend een journalistieke talkshow het veld moet ruimen.

Elsevier nummer 28, 11 juli 2015