De feiten: Mercedes-Benz zoekt redding in hoger segment
Bron: Mercedes-Benz, BeleggersbelangenMercedes-Benz beleefde een tegenvallend eerste halfjaar, met stevige tegenwind vanuit hun belangrijkste verkoopmarkt China. Ook de nieuwe importheffingen vanuit de Verenigde Staten zetten druk op de Duitse automaker.
Het tarief op Europese auto’s is onlangs verlaagd naar op 15 procent. Toch verlaagt Mercedes-Benz zijn winstverwachting van dit jaar naar 4 procent, mede door de Amerikaanse importheffingen en zware concurrentie in China.
Wie zegt wat over Mercedes-Benz?
Bron: Reuters, Bloomberg- ‘De algehele groothandelleveringen werden beïnvloed door de aanhoudende dynamische marktsituatie, waaronder het wisselvallige tariefbeleid’, aldus Mercedes-Benz in een toelichting.
- ‘Mercedes-Benz is duidelijk een wereldspeler (…) We zijn niet bang voor concurrentie, van welke kant dan ook’, zei Mercedes-Benz-CEO Ola Källenius in april tegen analisten, nadat het automerk zijn winstverwachting voor 2025 introk vanwege onzekerheid over de gevolgen van importheffingen van de Amerikaanse president Donald Trump op auto’s.
- Vorig jaar verkocht Mercedes-Benz net iets minder dan 2 miljoen auto’s, namelijk 1.983.400. Halverwege dit jaar lijkt het merk die cijfers voorlopig niet te halen. Vicevoorzitter van de Raad van Commissarissen van Mercedes-Benz Group AG, Ergun Lümali, maakt zich zorgen: ‘We zouden niet tevreden zijn met minder dan 2 miljoen autoverkopen per jaar – we hebben dat aantal nodig om onze Duitse fabrieken volledig te benutten’, zei hij in een interview met de Duitse krant Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ).
- Lümali stelde dat de autofabrikant dringend marktaandeel moet terugwinnen en zijn China-strategie moet herzien, zodat de verkoop niet onder de 2 miljoen auto’s per jaar zakt — iets wat volgens hem ‘onacceptabel’ is voor de werknemersvertegenwoordiging. ‘Het zou fataal zijn als wij als bedrijf op de lange termijn op aanzienlijk lagere aantallen zouden rekenen.’
- ‘De Amerikaanse heffingen leggen een zware last op bedrijven en de nauw verweven wereldwijde toeleveringsketens van de industrie,’ zei Verband der Automobilisten (VDA)-voorzitter Hildegard Müller tegen Bloomberg. De heffingen hebben ‘negatieve gevolgen voor consumenten, vooral in Noord-Amerika’.
EW's visie: Duitse trots wankelt terwijl Mercedes-Benz wordt voorbijgereden in China
Door: Robert Smid, redacteur AutomotiveLangzaam dringt de vraag zich op: hoelang houden de Duitse automakers het nog vol in China? Naast Mercedes-Benz kampt ook luxemerk Porsche met tegenvallende verkopen, een lagere omzet en een slinkende winstmarge.
Chinese merken dringen steeds verder in de luxe-elektrische markt
De problemen van Mercedes-Benz zijn voor een groot deel door het merk zelf veroorzaakt. De Duitsers sprongen te laat op de elektrische trein. Intussen hebben Chinese merken met een slimme combinatie van technologie, scherpe prijzen, lokale smaak en een nieuw imago al een flink deel van het marktaandeel in eigen land overgenomen.
Chinese merken drukken de Duitse concurrentie verder in het nauw met goed uitgeruste en betaalbare modellen. Ze concurreren nu niet alleen met de instap-Mercedessen, maar dringen ook steeds verder door in het luxesegment.
Mercedes-Benz probeert relevant te blijven door zich volledig op het top van de markt te richten. Dat kan het als geen ander: jarenlang presenteerde de Duitse fabrikant vlaggenschipmodellen zoals de S-Klasse en de Maybach.
Maar zelfs daar knagen de Chinezen inmiddels aan, met elektrische en benzinemodellen als BYD’s Yangwang, NIO’s ET7, Geely’s Zeekr 001 FR en Hongqi’s H9.
Trots en verdeeldheid bij Mercedes-Benz
De top van Mercedes-Benz lijkt verdeeld over de verdere koers in China. In de communicatie houdt het merk zijn trots hoog: het profileert zich nog steeds als marktleider in technologie en luxe, met nadruk op zowel innovatie als traditie. Maar in de tussentijd is Mercedes-Benz afhankelijk geworden van Chinese batterijproducenten én de Chinese consument.
Daarbovenop levert het bedrijf inmiddels slag op twee fronten: Europese importtarieven op in China gebouwde elektrische auto’s drukken de marges, terwijl in de Verenigde Staten onder Trump nieuwe handelstarieven dreigen.
CEO Ola Källenius zei daarover al treffend: ‘We moeten streven naar wederzijds voordelige uitkomsten. Het is altijd terecht om een eerlijk speelveld te bespreken. Maar een simpele tariefmuur is het meest primitieve middel dat je kunt inzetten.’
Klem tussen imago en realiteit
Mercedes-Benz zit klem tussen zijn imago als Europees luxemerk en de werkelijkheid dat het in China terrein verliest ten opzichte van goedkopere, innovatievere rivalen. Openlijk erkennen dat een andere koers nodig is, voelt voor het hoofdkantoor in Stuttgart als een teken van zwakte tegenover klanten en investeerders.
Maar dat moment komt eraan. Wil het merk zijn positie behouden, dan moet het de Chinese klant weer overtuigen — en wel snel. Want 2027, het jaar waarin nieuwe modellen worden verwacht, lijkt nog ver weg.
Tot die tijd dreigt Mercedes-Benz verder te worden ingehaald door de (Chinese) concurrentie.
Verdere verdieping: Mercedes-Benz wil terrein herwinnen met lagere kosten en nieuwe modellen
In het eerste kwartaal liep de omzet terug met 7 procent, terwijl het bedrijfsresultaat met 41 procent kelderde. Vooral in China neemt de concurrentie toe en blijft de vraag achter.
De personenautodivisie, goed voor het grootste deel van de winst, zag het resultaat met 24 procent dalen. De afzet in China kromp opnieuw met 10 procent, na een eerdere daling van 7 procent in 2024. Daarmee dreigt Mercedes-Benz terrein te verliezen op zijn belangrijkste markt.
Tot 2027 wil het concern de vaste kosten met 10 procent verlagen, boven op een eerdere reductie van 19 procent sinds 2019. Tegelijk wordt circa 80 procent van het modellenaanbod vernieuwd, waarmee Mercedes-Benz zich nadrukkelijk op het hogere segment positioneert.