ING slachtbank? Waarom zoveel banken banen schrappen

03 oktober 2016Leestijd: 2 minuten
ING schrapt in Nederland zo'n 15 procent van de posities Foto: ANP

Ook ING gaat banen schrappen. Maandag werd bekendgemaakt hoe groot de schade precies is: 7.000 posities verdwijnen wereldwijd, waarvan 2.300 banen in Nederland. Waarom zetten zoveel banken de laatste tijd het mes in het personeelsbestand?

Zo’n 15 procent van de Nederlandse arbeidsplaatsen gaat verloren in Nederland, en in België worden 3.500 ING-banen geschrapt, 40 procent van het aantal arbeidskrachten. Een deel van de werknemers in externe functies zal worden vervangen door uitzendkrachten en gedetacheerden.

Overgang tot online bankieren

Daarnaast wil ING internetbankieren verbeteren met de reorganisatie. Waar op personeel wordt bespaard, investeert de bank tot 2021 ongeveer 800 miljoen euro in de overgang naar online bankieren, een groot deel van de totale voorziening van 1,1 miljard.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Reinier Castelein, voorzitter van de vakbond De Unie, is geschrokken van de omvang van de reorganisatie. Toch is de bank niet alleen. Rabobank liet vorig jaar weten in totaal 9.000 banen te schrappen en ook ABN Amro is begonnen aan een reorganisatie waardoor 1.375 arbeidsplaatsen verdwijnen. ‘Hoe strakker ING gaat zitten als digitale bank, de rest zal erachteraan moeten hollen. ING is wat mij betreft de slachtbank van Nederland geworden,’ zegt Castelein tegen persbureau ANP.

Aanhoudende trend na financiële crisis

Sinds de financiële crisis hebben Europese banken massaal banen geschrapt, en de trend lijkt niet op te houden. De belangrijkste reden is dat de bedrijven erachter zijn gekomen dat ze simpelweg te veel werknemers hebben: de omzet van financiële instellingen kreeg een enorme klap in 2008, in de bankenwereld die eerst nog onverwoestbaar leek.

De kostenratio moet omlaag voor veel banken, en daarom wordt in het personeel gesneden. Jaren na de crisis moeten financiële instellingen zich aanpassen aan de strenge regulering en de lage rente. Daarnaast is wat kostenbesparing betreft het schrappen van banen relatief makkelijk: vaste werknemers kunnen snel worden vervangen door freelancers en uitzendkrachten, en door digitalisering komen veel banen te vervallen. Ook gaat het in veel gevallen, zoals bij ABN Amro, om het stroomlijnen van het concern, om de operaties zo soepel te laten verlopen, en op lange termijn kosten te kunnen besparen.

Het ‘Uber-moment’ van Europese banken

Volgens het rapport Wereldwijde Perspectieven en Oplossingen van Citibank, gepubliceerd in maart, wordt bijna eenderde van de banen in de financiële sector uiteindelijk geschrapt. Door de versoepeling van de arbeidsmarkt en de digitalisering van de sector, wordt dit het ‘Uber-moment’ genoemd.

Citi geeft aan dat het bijvoorbeeld in Groot-Brittannië vooral gaat om lokale filialen van kantoren, waar klanten naar binnen kunnen komen. Klanten hebben veel vaker online (meestal via hun mobiele telefoon) contact met de bank. Veel banen verdwijnen in filialen, net als videotheken van de winkelstraat verdwijnen: mensen maken nu gebruik van online bankieren en streamingdiensten zoals Netflix.