Ultieme machtsgreep? ‘Parijs wil veel meer macht over KLM’

24 oktober 2016Leestijd: 2 minuten
Air France-KLM-CEO Jean-Marc Janaillac zou zijn invloed binnen KLM willen vergroten. Foto: AFP

De nieuwe topman van Air France-KLM, Jean-Marc Janaillac, wil zitting nemen in de raad van commissarissen van KLM. De actie wordt gezien als een poging om de invloed vanuit Parijs flink te vergroten.

Na het vertrek van Pierre-François Riolacci, voormalig cfo van Air France-KLM, is een plek vrijgekomen in de raad van commissarissen. KLM-ingewijden zeggen tegen het FD dat Janaillac die plek wil overnemen. Ook zou hij de divisie Enineering & Mainteance van KLM onder controle willen brengen van de holding in Parijs. Op die afdeling werken 5.000 mensen, van wie 4.000 in Nederland.

KLM niet gediend van machtsgrepen
De bronnen spreken van een ‘ultieme machtsgreep’ door Air France. Een woordvoerder van KLM-CEO Pieter Elbers zegt dat het bedrijf zich ’in het verleden expliciet tegen centralisatie heeft uitgesproken’.

Bij eerdere pogingen macht over te hevelen naar Parijs kwamen de Nederlanders inderdaad in verzet. Zo wilde Air France in 2014 kasreserves van KLM naar Parijs halen en werd onlangs geopperd om vluchten van KLM over te hevelen naar Air France: in beide gevallen reageerden KLM-kopstukken boos.

‘Herstart’ betekent meer macht naar Parijs
Momenteel functioneren KLM en Air France als twee zelfstandige bedrijven binnen de holding Air France-KLM, zoals afgesproken bij de overname in 2004. Janaillac zei bij zijn aantreden dat hij een ‘herstart’ wil voor het bedrijf: hij blijkt vooral meer invloed te willen uitoefenen op de bedrijfsvoering van de twee luchtvaartmaatschappijen. Begin november presenteert Janaillac officieel zijn nieuwe strategie.

De verschillen tussen KLM en Air France blijven onverminderd groot. Waar KLM afspraken maakte met haar werknemers en het aantal passagiers fors zag stijgen, stribbelde het personeel van Air France tegen bezuinigingen en was er sprake van krimp. Sinds begin dit jaar maakt Air France-KLM wel winst, maar kampt het nog steeds met relatief hoge kosten.