Hoe EU net als China importheffingen wil ontlopen

22 mei 2018Leestijd: 3 minuten
Eurocommissaris Malmström (links) en Trump. Foto's: AFP.

De Europese Unie (EU) heeft nog een week om de door de Amerikaanse president Donald Trump aangekondigde importheffingen op staal en aluminium te voorkomen. China wendde afgelopen weekeinde voorlopig een handelsoorlog af door de belofte meer Amerikaanse producten te importeren.

Eigenlijk zouden de importheffingen – 25 procent op staal, 10 procent op aluminium – al in maart ingaan, maar vorige maand gaf Trump de EU uitstel tot 1 juni. Nu die deadline dichterbij komt, probeert Brussel Washington ertoe te bewegen alsnog af te zien van de heffingen. Vandaag, dinsdag, werken de handelsministers van de 28 EU-lidstaten samen met eurocommissaris Cecilia Malmström aan een laatste voorstel, meldt persbureau AFP.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Brussel dreigt Amerikaanse producten zwaarder te belasten

De EU heeft zowel tegenmaatregelen in petto als voorstellen om Amerika te verleiden. Zo dreigt Brussel iconische Amerikaanse producten als motoren van Harley Davidson en bourbon-whisky zwaarder te belasten. Die heffingen zouden op 20 juni van kracht worden, maar de EU heeft toegezegd daarmee niet tebeginnen zolang de gesprekken met de Amerikaanse minister van Handel Wilbur Ross nog lopen.

Lees ook het commentaar van Jean Dohmen over Trumps protectionisme: middenklasse is moe van mondialisering

Handelsvoordelen waarmee Brussel de Verenigde Staten wil verleiden, zijn onder meer de Europese markt openen voor Amerikaans schaliegas. De Verenigde Staten willen graag concurreren met Rusland en Noorwegen, die nu het leeuwendeel van het gas naar Europa exporteren. De import van auto’s is eveneens onderwerp van onderhandeling: Trump dreigde in maart Duitse auto’s zwaarder te belasten, uit wraak voor de importheffingen in Europa van 10 procent op Amerikaanse auto’s. Op hun beurt belasten de Verenigde Staten vrachtwagens en pick-up trucks fors, met 25 procent.

EU eist eerst vrijstelling van heffingen voordat zij concessies doet

Ook daarover kan wat de EU betreft worden gesproken. ‘Wij zijn klaar voor handelsliberalisering met onze Amerikaanse vrienden, maar alleen als de VS onbeperkte vrijstelling van staal- en aluminiumheffingen garandeert,’ zei Donald Tusk, voorzitter van de Europese Raad donderdag in de Bulgaarse hoofdstad Sofia. Daar uitte hij stevige kritiek op de Amerikaanse president, onder meer op Trumps beslissing uit het atoomakkoord met Iran te stappen. Premier Mark Rutte (VVD) was het met Tusk eens.

De EU put ongetwijfeld hoop uit het nieuws van afgelopen weekeinde, dat Amerika afziet van importheffingen op Chinese producten. Trump klaagt al tijden over het handelstekort van ruim 375 miljard dollar met China, volgens hem het gevolg van ‘slechte deals’ die zijn voorgangers sloten. Om dat tekort terug te dringen, heeft China beloofd aanzienlijk meer Amerikaanse goederen en diensten af te nemen. In ruil daarvoor worden de Chinezen vrijgesteld van heffingen op staal.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

EU onderhandelt over vrijhandelsakkoord met Australië en Nieuw-Zeeland

Desondanks zei Malmström dinsdag dat het Europese voorstel voor Amerika mogelijk niet voldoende is. ‘Ik denk dat zij niet vinden dat het voldoende is,’ verklaart ze tegenover persbureau Reuters.

Het lijkt erop dat de EU alvast een voorschot neemt op Amerikaanse importheffingen door met Australië en Nieuw-Zeeland te onderhandelen over een vrijhandelsakkoord. De komende weken reist Malmström naar de hoofdsteden van beide landen, Canberra en Wellington, om daarover te praten. ‘De EU staat al dicht bij Australië en Nieuw-Zeeland vanwege gedeelde waarden en onze open kijk op de wereld,’ aldus de Europees Commissaris.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."