Minder flatteuze profielfoto voor Nederlanders geen probleem

29 april 2014Leestijd: 2 minuten

Waar elders in Europa minder geslaagde profielfoto’s een afknapper eerste klas zijn voor een toekomstige eerste date, kijken Nederlanders niet op van een beetje bloot of een biertje in de hand. Vier op de vijf Nederlandse singles zou een eerste date niet afzeggen bij het tegenkomen van minder flatteuze foto’s.

Dit blijkt uit resultaten van een internationaal onderzoek onder ruim 10.000 Europese singles, op initiatief van datingssite Lexa.nl.

Social Media

Hoewel Nederlanders veel door de vingers zien, is het Nederlandse singles toch aan te raden om hun digitale identiteit een beetje op orde te houden.

Het meest succesvol zijn vrijgezellen die met verschillende recente foto’s op sociale media te vinden zijn. Volgens het onderzoek op LoveGeist worden zij tot acht keer meer bekeken dan mensen met een profiel zonder foto’s.

Facebook is met 53 procent de meest gebruikte website onder Europese vrijgezellen om een date vooraf te checken. Google volgt met 22 procent en datingssites staan met 21 procent op de derde plek. Nederland is het enige land van Europa dat LinkedIn ook serieus raadpleegt.

Profielfoto

Vooral de profielfoto op Facebook is van groot belang. Deze moet voor Nederlanders zo naturel mogelijk zijn: weinig make-up en absoluut geen zonnebril. Hier tegenover staan de inwoners uit Noorwegen en Zweden, waarvan één op de drie mannen zegt make-up juist mooi te vinden.

Ook zien Nederlanders het liefst een lachende foto van hun aankomende date. Maar een lachende foto zou dan weer niet goed zijn voor je carrière, volgens experts in profielfotografie.

Naast een goede profielfoto zijn opleiding, huidige baan en hobby’s ook van belang bij het screenen van een potentiële datekandidaat.

Afknappen

Over de grootste afknappers zijn Europeanen eensgezind. Belangrijke don’ts zijn foto’s in beschonken toestand (40 procent), foto’s met een ex-geliefde (40 procent) en foto’s waar veel bloot op is te zien (28 procent).

De veilige keuze om helemaal geen foto op social media te zetten is ook geen optie; 21 procent van de singles vindt het jammer wanneer de profielfoto ontbreekt.

Opvallend is dat Nederlanders in het onderzoek het meest vergevingsgezind uit de hoek komen. Vier op de vijf Nederlandse singles zou de date niet annuleren bij het tegenkomen van minder flatteuze foto’s.

Dit steekt scherp af bij de 56 procent van de Europese ondervraagden die de date serieus heroverwegen. Vooral Spanjaarden knappen snel af; 64 procent wil niet meer op date bij het zien van een lelijke foto.

Positief zelfbeeld

Volgens een eerder onderzoek van LoveGeist draagt veel daten bij aan een positief zelfbeeld. Ongeveer 80 procent van de onderzochte singles die zes tot tien dates per jaar hebben, voelt zich aantrekkelijk en zelfverzekerd in het dagelijks leven.

Ook durven vrijgezellen die veel daten meer dan singles met weinig afspraakjes en gaan ze beter om met afwijzing.