‘Geld Noord/Zuidlijn kan beter buiten de Randstad worden besteed’

12 december 2019Leestijd: 2 minuten
Eerste ochtendspits Noord-Zuidlijn. Foto: ANP

De Amsterdamse metrolijn 52 moet worden doorgetrokken naar Schiphol. De Volkskrant bericht donderdag over dit plan van onder meer de NS, gemeente Amsterdam, KLM en Schiphol. In tien jaar moet de lijn, die nu eindigt op station Amsterdam Zuid, worden doorgetrokken via Schiphol naar Hoofddorp. De geschatte kosten van het project: 3 miljard euro.

De initiatiefnemers, waartoe ook ProRail, de gemeente Haarlemmermeer en de Vervoerregio Amsterdam behoren, willen zelf financieel aan het project bijdragen. Ook hopen ze op een flinke bijdrage van het Rijk. Daarvoor wordt gekeken naar het investeringsfonds dat het kabinet morgen presenteert om de Nederlandse economie te versterken.

Bij aanleg Noord/Zuidlijn is budget overschreden

De totale kosten van het project worden geschat op 3 miljard euro, ongeveer evenveel als de kosten van de huidige Noord/Zuidlijn. Die was lange tijd omstreden doordat de kosten twee keer zo hoog waren als begroot en de aanleg zeven jaar langer duurde dan gepland.

Op 22 juli 2018 is de metrolijn eindelijk geopend. Het aantal reizigers op de lijn stijgt en de aankomst- en vertrektijden zijn stipter dan die van andere Amsterdamse metrolijnen.

Nationaal belang

Volgens NS-topman Roger van Boxtel is de investering in het verlengen van de metrolijn noodzakelijk om Nederland draaiende te houden en daarom van nationaal belang.

Tegen de Volkskrant weerlegt hij de verwachte kritiek dat er alleen naar Amsterdam wordt gekeken: ‘Ik hoor de kritiek alweer, over dat Amsterdam en regio altijd voorgaan. Dat is onzin. Als het tussen Schiphol en Amsterdam vastloopt, en dat doet het nu, dan heeft heel Nederland daar last van.’

Randstedelijke blik op het spoor

Van Boxtels uitspraak is opmerkelijk. Begin dit jaar pleitte toenmalig ProRail-topman Pier Eringa voor investeringen in het spoor buiten de Randstad. Volgens Eringa moest de provincie beter worden verbonden met de Randstad en had het kabinet een te Randstedelijke blik op het spoor.

Buiten de Randstad zijn ook spoorprojecten die op investeringen van de rijksoverheid hopen. Zo stemde de Tweede Kamer begin december in met een onderzoek naar de komst van de Lelylijn, een variant van de in 2007 geannuleerde Zuiderzeelijn. De Lelylijn moet voor tijdswinst zorgen op de verbinding tussen Groningen en Lelystad.

Kan het geld van de beoogde verlenging van de Noord/Zuidlijn beter worden besteed aan projecten buiten de Randstad, of is deze verlenging broodnodig om te voorkomen dat de regio rond Schiphol dichtslibt? Praat mee! De Stelling van de Dag luidt:

Geef uw mening onder dit artikel. U kunt alleen reageren als u abonnee bent.

Let op: door uw mening te geven, gaat u ermee akkoord dat de redactie van Elsevier Weekblad uw reactie kan uitlichten in de digitale rubriek Reacties op de stelling.