Van meer naamsbekendheid naar hogere omzet

Vergroten van de naamsbekendheid is het voornaamste doel van ondernemers in het midden- en kleinbedrijf (mkb), wanneer zij een reclameactie voor potentiële klanten beginnen. Om ook de omzet te verhogen is meer nodig.

Onbekend maakt onbemind. Het is dan ook niet verwonderlijk dat 82 procent van de ondernemers in hun reclameacties probeert om naamsbekendheid onder potentiële klanten te vergroten. Daarbij brengen ze hun organisatie onder de aandacht (eveneens 82 procent) en geven ze informatie over bestaande producten en diensten (77 procent). Dit blijkt uit onderzoek dat online marktonderzoeksbureau DirectResearch in opdracht van PostNL uitvoerde. Daaraan namen 246 mkb’ers deel die (mede)verantwoordelijk zijn voor de marketing, communicatie en reclameactiviteiten van hun bedrijf.

Meer omzet

Tegelijkertijd hoopt 56 procent van de ondernemers met een reclameactie meer omzet te halen uit nieuwe klanten. Dat is tegenstrijdig met een ander gegeven: minder dan de helft (44 procent) zegt potentiële klanten uit te nodigen voor een bezoek aan de (web)winkel of een activiteit. Het vergroten van de naamsbekendheid is een pré, maar daarmee stijgt de omzet nog niet automatisch. Hoe zorgt u ervoor dat de campagne zo is ingestoken dat nieuwe klanten hierdoor uw winkel bezoeken en zelfs een product of dienst afnemen? Enkele tips:

TIP:  Maak een duidelijke selectie van de doelgroep

Selecteer uw doelgroep op wijk, plaats, regio, geslacht, leeftijd en inkomen. Hierop kunt u gericht de potentiële klanten benaderen, zoals met direct mailing, flyers, advertenties in lokale kranten en advertenties op Facebook. Ook kunt u met een nauwkeurige definitie van de doelgroep meer effect genereren, door de inhoud van de boodschap beter te laten aansluiten op hun interesses en behoeften. Beschikt u zelf niet over de juiste adressen en andere mogelijkheden om de doelgroep gericht te benaderen? Besteed dit dan uit.

TIP:  Communiceer ontvanger- in plaats van zendergericht

Ontvangergericht communiceren vergt een andere manier van denken en schrijven. Als u uw bedrijf wilt promoten en meer naamsbekendheid wilt krijgen, bestaat het risico dat u teveel vanuit uzelf schrijft. U dient eerder direct antwoord te geven op de vraag van (potentiële) klanten. Zeg dus niet: ‘Als installatiebedrijf X hebben we de beste zonnepanelen en zonnecollectoren in ons assortiment’ maar: ‘Jaarlijks honderden euro’s besparen op de energierekening? Dat kan! Wij installeren voor u de beste zonnepanelen en zonnecollectoren.’

TIP: Laat klant in beweging komen

Schrijf zo dat uw doelgroep ook daadwerkelijk in beweging komt. In reclametermen: gebruik een duidelijke call-to-action. Daarvoor zijn verschillende foefjes: gebruik gebiedende wijs, eventueel na een vragende zin en gebruik woorden als ‘bespaar’, ‘al vanaf’, ‘van/voor’, ‘50% korting’, ‘profiteer’, ‘geniet’, ‘verdien’, ‘maak kans op’. Om uw doelgroep nog sneller in beweging te krijgen, kunt u bovendien een vorm van schaarste creëren of de actie voor een korte periode laten gelden, zoals: ‘de aanbieding geldt tot 14 januari’, ‘zolang de voorraad strekt’, ‘de eerste 25 deelnemers maken kans op een gratis ballonvaart’.

Wilt u persoonlijk en effectief communiceren met uw doelgroep? Op het juiste moment en in de juiste context, om het door u gewenste resultaat te bereiken? PostNL kan u daarbij helpen, zie www.effectvandirect.nl

 

Dit is een partnerpagina. De redactie van EW is niet verantwoordelijk voor de inhoud.
PostNL

‘Reclame gaat om vertrouwen’

Opvallen tussen de drieduizend reclameboodschappen die we dagelijks krijgen: hoe doe je dat? En welke middelen zijn effectief? Daarover lieten zo’n 150 ondernemers zich bijpraten tijdens het MKB Reclame-event van PostNL en Elsevier, dat plaatsvond in het Oude Magazijn in Amersfoort. Volgens onderzoek vindt de helft van de mkb’ers het een uitdaging om – binnen […]

Lees verder
PostNL

Zo zet u social media, e-mail en netwerken het effectiefst in

Ondernemers in het midden- en kleinbedrijf (mkb) gebruiken in de eerste plaats social media om bestaande klanten te behouden en nieuwe klanten te vinden, blijkt uit onderzoek. Hoe kunt u deze en andere mediakanalen zo effectief mogelijk inzetten? Ondernemers zetten voor zowel bestaande als potentiële klanten flink in op social media. Daarnaast versturen ze e-mails, […]

Lees hier alle tips!
PostNL

Ondernemers in het mkb doen promotie zelf

De overgrote meerderheid van de ondernemers in het midden- en kleinbedrijf (mkb) doet het meeste zelf op het gebied van marketing, reclame en promotie, zo blijkt uit onderzoek. Het bedenken van reclames, advertenties en acties komt doorgaans uit de koker van de ondernemer (of het bedrijf) zelf. Dat geldt ook voor het bepalen en beschrijven […]

Lees hier alle tips!
PostNL

Laat online en offline marketing elkaar versterken

Welk mediakanaal kunt u het best inzetten om bestaande en potentiële klanten te bereiken? Direct mail via de brievenbus of toch een advertentie op Facebook? Gelukkig hoeft u niet te kiezen: het kan allebei. Wie online en offline marketing goed op elkaar afstemt, zorgt ervoor dat het één het ander versterkt. Zo haalt u meer […]

Lees hier alle tips!
PostNL

Laat zien wie u bent met een online video

Met een bedrijfsvideo vertelt u het verhaal van uw bedrijf. Een goede bedrijfsvideo inspireert en overtuigt klanten van de waarde van uw producten of diensten. Vijf tips om van video een succes te maken. 1. Kijk het kunstje af Op het internet zijn veel bedrijfsvideo’s te vinden, goede en slechte. Doe daar uw voordeel mee! […]

Lees hier alle tips!
PostNL

Haal meer omzet uit nieuwe klanten

Ruim de helft van de ondernemers in het midden- en kleinbedrijf (mkb) wil meer omzet halen uit nieuwe klanten, blijkt uit onderzoek dat PostNL liet uitvoeren. Hoe doe je dat? Meer omzet halen uit nieuwe klanten is voor ondernemers de grootste uitdaging: 56 procent worstelt hiermee. Dat blijkt uit onderzoek dat DirectResearch in opdracht van […]

Lees hier alle tips!
PostNL

Meer omzet halen uit bestaande klant

Ondernemers in het midden- en kleinbedrijf (mkb) investeren het meest van hun marketing- en reclamebudget in het vinden van potentiële klanten, blijkt uit onderzoek dat PostNL liet uitvoeren. Hoe kun je nog meer omzet halen uit bestaande klanten? Bestaande klanten zorgen ervoor dat de zaak blijft draaien. Toch zie je dat niet terug in de […]

Lees hier alle tips!
PostNL

Met weinig budget klanten vinden

Een mooie tv-commercial is niet weggelegd voor ondernemers in het midden- en kleinbedrijf (mkb). Het is voor de helft van de ondernemers überhaupt een uitdaging om met hun beperkte budget nieuwe klanten aan te trekken. Dat blijkt uit onderzoek van PostNL. Welke mogelijkheden zijn er wél? Een ruime meerderheid van de ondernemers in het mkb […]

Lees hier alle tips!
PostNL

Maak kennis met Tessa Duste van Rooflife

Wij geloven in een persoonlijke boodschap. Communicatie op het juiste moment, in de juiste context. Dit is ook een van de uitdagingen van Tessa Duste van Rooflife. Zij is een van de geselecteerde ondernemers uit het MKB Marketing Onderzoek. Met haar deelname heeft zij een reclamecampagne gewonnen van PostNL. Wat verwacht zij van PostNL? Wij […]

Bekijk hier de video van Tessa
PostNL

Maak kennis met Frans van de Polder van Fruitmandje

Wij geloven in een persoonlijke boodschap. Communicatie op het juiste moment, in de juiste context. Dit is ook een van de uitdagingen van Frans van de Polder van Fruitmandje. Hij is een van de geselecteerde ondernemers uit het MKB Marketing Onderzoek. Met zijn deelname heeft hij een reclamecampagne gewonnen van PostNL. Wat verwacht hij van […]

Bekijk hier de video van Frans