Gerry van der List Premium Corner

Het lastig verkoopbare merk PvdA

09 februari 2021

Een boek over Lodewijk Asscher laat zien hoe de mislukte politicus krampachtig zocht naar een bestaansrecht van zijn partij. Zijn belangrijkste adviseur was een reclameman, wat wijst op de ideologische armoede van de moderne sociaal-democratie, schrijft Gerry van der List.

Het moet even slikken zijn geweest voor Wilfred Scholten. De journalist, die promoveerde op een biografie van ARP-politicus Barend Biesheuvel, volgde jarenlang Lodewijk Asscher met wie hij vele gesprekken voerde. Tot zijn verbijstering kwam de PvdA-voorman ineens zelf met een boek op de proppen, maar hij werkte stug door aan Lodewijk. Portret van een stoïcijns optimist. ­Helaas heeft het vorige week verschenen boek sterk aan actualiteitswaarde ingeboet. Asscher speelt geen rol in de verkiezingscampagne. Hij stapte op als partijleider. De ondertitel van zijn portret werd ijlings gewijzigd in: De val van een politiek talent.

Laden…

Word abonnee en lees direct verder

Al vanaf 8 euro per maand leest u onbeperkt alle edities en artikelen van EW. Bekijk onze abonnementen.

Verder lezen?

U hebt momenteel geen geldig abonnement. Wilt u onbeperkt alle artikelen en edities van EW blijven lezen? Bekijk dan onze abonnementen.

Bekijk abonnementen

Er ging iets fout

Uw sessie is verlopen

Wilt u opnieuw

Premium Corner
Ingelogde abonnees van EWmagazine kunnen reageren
Bij het plaatsen van een reactie geldt een aantal voorwaarden. Klik hier voor de voorwaarden.