Simon Rozendaal Premium Corner

Steeds meer klimaatgedram door de media

17 juni 2021

Actiegroep Covering Climate Now wil dat media meer aandacht aan de opwarming schenken, geen neutrale woorden gebruiken als ‘klimaatverandering’ maar voor ‘klimaatcrisis’ kiezen. Nog meer? Er wordt al zo gedramd over het klimaat, schrijft Simon Rozendaal.

De media besteden zoveel aandacht aan het veranderende klimaat dat het woord ‘drammen’ zich onwillekeurig opdringt.

Meer van Simon Rozendaal: De opwarming komt door ons (denk ik…)Opwarming

Zo telde ik in een willekeurig gekozen krant, NRC Handelsblad van zaterdag 5 juni, achttien pagina’s waarin het over de opwarming ging. Soms terloops, in reportages over de kust (‘Moeten we Zeeland opgeven?’) of mensen die in een tiny house (‘zo duurzaam’) leven. Geregeld ging een artikel niet over het klimaat, maar werd dit er toch bijgehaald, zoals in dat opiniestuk (‘De ineenstorting van het klimaat’) of die aanprijzing voor onderbroeken (‘Maximaal CO2 neutrale productie en ongeëvenaarde zachtheid’).

Achttienmaal in één krant! En dan heb ik de verhalen waarin ‘klimaat’ en ‘duurzaamheid’ meermaals vielen, als één geteld, bijvoorbeeld dat interview met een klimaatactivist, of de advertentie voor een automerk: ‘Duurzaamheid zit in het hart van onze onderneming’.

Er zijn dagen dat de stijgende zeespiegel, de afkoeling brengende windmolens, de klimaatvluchtelingen en al die andere koppen van het klimaatmonster ons vanaf elke pagina aanstaren. En dan nog zijn er mensen die vinden dat er meer moet worden gedramd.

Journalisten: het is nu nog erger dan in 1939 met nazi’s in Duitsland

In The Guardian riepen twee journalisten, Mark Hertsgaard en Kyle Pope, daartoe op. Ze maakten een vergelijking met Duitsland vlak voor de Tweede Wereldoorlog – toen was er ook geen plaats voor nuance. Momenteel is het nog erger dan toen de nazi’s oprukten: ‘Vandaag wordt de hele mensheid aangevallen, dit keer door een oververhitte planeet.’

De twee hebben in 2019 de actiegroep Covering Climate Now opgericht met als doel ‘het zwijgen van de media over het klimaat te doorbreken’. Ze willen meer berichtgeving, grotere artikelen en duidelijker maken dat klimaatverandering een ‘imminente, dodelijke dreiging is’. Journalisten moeten in hun verslaggeving over het klimaat ‘een gevoel van urgentie’ overbrengen.

Uw cookieinstellingen laten het tonen van deze content niet toe. De volgende cookies zijn nodig: marketing. Wijzig uw instellingen om deze content te zien.

Welkom in de paniekfabriek.

Laden…

Word abonnee en lees direct verder

Al vanaf 8 euro per maand leest u onbeperkt alle edities en artikelen van EW. Bekijk onze abonnementen.

Verder lezen?

U hebt momenteel geen geldig abonnement. Wilt u onbeperkt alle artikelen en edities van EW blijven lezen? Bekijk dan onze abonnementen.

Bekijk abonnementen

Er ging iets fout

Uw sessie is verlopen

Wilt u opnieuw

Premium Corner

Ingelogde abonnees van EWmagazine kunnen reageren
Bij het plaatsen van een reactie geldt een aantal voorwaarden. Klik hier voor de voorwaarden.

Reacties die anoniem worden geplaatst of met een overduidelijke schuilnaam zullen door de moderator worden verwijderd, evenals reacties die niets met het onderwerp van het artikel te maken hebben. Dit geldt evenzeer voor racistische of antisemitische reacties. De moderator handelt in opdracht van de hoofdredacteur.