De feiten: MisterGreen dumpt Tesla’s, stopt nieuwe lease
Bron: BNR, Automotive Management, MisterGreen, Lease-expertsMisterGreen, een leasebedrijf dat alleen Tesla’s aanbiedt, verkeert in zwaar weer. Onlangs maakte BNR bekend dat de maatschappij tientallen auto’s via een veilingsite verkocht, zonder dat particuliere beleggers daarover werden geïnformeerd.
Dat nieuws staat niet op zichzelf. Beleggers wachten sinds december op rente over de ruim 20 miljoen euro aan achtergestelde obligaties, verstrekt via het platform DuurzaamInvesteren.nl. Zij rekenen op een rente tot wel 6 procent op obligaties die vier jaar lopen.
Ook stopte MisterGreen onlangs met het leasen van nieuwe Tesla’s. Dat doen ze om de voorraad leaseauto’s versneld af te bouwen die na vijf jaar terugkomen uit de leasing. Daarvan hebben ze er nu heel veel. Dat meldt vakblad Automotive Management. Het bedrijf least nu alleen nog tweedehands auto’s.
Lease-experts stellen dat MisterGreen zijn merkportfolio juist moet uitbreiden om überhaupt nog een kans van overleven te hebben.
Volgens co-CEO Mark Schreurs wordt de opbrengst van veilingen gebruikt voor de bedrijfsvoering, waaronder aflossingen aan banken met eerste pandrecht, zoals ABN AMRO, DFM, ING en Rabobank.
De veilingopbrengsten leveren weliswaar snel extra geld op, maar als schuldeisers vrezen beleggers met de achtergestelde obligaties achter het net te vissen: zij komen pas aan bod nadat de banken zijn bediend.
Wie zegt wat over MisterGreen?
Bron: Barend Lambrechtsen, Luberto van Buiten, Mark Schreurs, Norbert van den Eijnden, BNR- ‘Van een faillissement is op dit moment geen sprake’, zegt Mark Schreurs, co-CEO van leasemaatschappij MisterGreen in een reactie aan EW.
- Schreurs licht verder toe: ‘Om een optimale verkoopopbrengst te realiseren, maken wij gebruik van meerdere verkoopkanalen, waaronder autoveilingen. Een zeer beperkt deel van de auto’s, ongeveer 1 procent van de totale vloot, dat zijn 45 auto’s, is dit jaar via verschillende kanalen verkocht.’
- Norbert van Eijnden, voorzitter van de vereniging van Stellantis Retailers in Nederland, RvC-lid van Allane SE en oud-CEO van Alphabet International, zegt tegen EW: ‘Het is bekend dat MisterGreen zijn obligaties niet kan aflossen. Dat is natuurlijk een teken dat ze er niet goed voor staan. Ze hebben echter nog auto’s en cashflow uit lopende leasecontracten.’
- ‘Als ze stoppen met nieuwe klanten aannemen, de auto’s uitfaseren, verkopen, en cash binnenhalen uit lopende contracten,’ zegt Van Eijnden, ‘dan is het de vraag of ze aan het eind geld overhouden of tekortkomen. In dat laatste geval ben je technisch failliet, maar dan moet er ook iemand een faillissementsaanvraag indienen.’
- ‘Het is ook mogelijk dat ze een akkoord proberen te sluiten met hun obligatiehouders, zodat ze kunnen blijven voortbestaan. Of het tot een faillissement komt, hangt uiteindelijk af van hoe groot de financiële tekorten zijn,’ zegt Van Eijnden tot slot.
- Barend Lambrechtsen, leasing-expert en Director bij KPI Training BV, zegt tegen EW: ‘Financieel gezien staat MisterGreen onder water. Ik had niet verwacht dat het bedrijf Q1 zou overleven. Maar zolang er nog enig perspectief is, zullen financiers het bedrijf in leven proberen te houden. Er is nog hoop, maar alleen als ze snel meerdere merken en modellen gaan voeren.’
- ‘De opbrengsten van die Tesla’s verdwijnen nu naar de banken, terwijl wij als particuliere beleggers met lege handen dreigen achter te blijven,’ zegt obligatiehouder Isaac Huijink tegen BNR.
- Luberto van Buiten, oud-hoofdredacteur van vakblad Automotive en tegenwoordig als zelfstandig journalist werkzaam voor onder meer Fleet Europe, zegt tegen EW: ‘Het succes van Tesla heeft lang het dunne businessmodel kunnen verbloemen, maar leasing is uiteindelijk voornamelijk het managen van risico’s.’
EW's visie: Tesla-strategie bleek levensgevaarlijk
Door: Robert Smid, redacteur AutomotiveStille veilingen. Geen bericht aan particuliere beleggers. Een inkoopstop, en geen nieuwe modellen meer beschikbaar in de lease. Tweedehands Tesla’s verdwijnen via Troostwijk Auctions, terwijl rente-uitkeringen al maanden uitblijven.
Het lijkt erop dat de afbouw van MisterGreen is begonnen. Faillissement lijkt een kwestie van tijd. Of toch niet? Zien banken het nog zitten?
Alles op één kaart
In 2019 leek de volledige inzet op Tesla slim: minder onderhoud, fiscale voordelen, een volop duurzaam imago.
Maar in 2025 pakt de strategie desastreus uit en zit het bedrijf in een perfect storm. Een golf aan terugkerende geleasede Tesla’s uit 2019 en jarenlange prijsverlagingen drukken de restwaarden, terwijl het gedrag van Tesla-topman Elon Musk het merk schaadt en de vraag doet afnemen.
Het merk is niet langer onaantastbaar – een flinke klap voor een leasemaatschappij die zich nu gedwongen ziet compleet in te zetten op het leasen van tweedehands Tesla’s, en geen nieuwe auto’s meer in het aanbod heeft.
‘Onze financiële basis wordt geraakt,’ schreef MisterGreen eerder. ‘We moeten de boekwaardes van ons wagenpark afwaarderen — extra lastig voor een volledig elektrische leasemaatschappij.’
Private Occasion Lease
De oplossing: een Private Occasion Lease-constructie, genaamd ReDrive. Hiermee biedt MisterGreen gebruikte auto’s opnieuw aan in de lease.
Volgens oprichter Schreurs is dit programma succesvol. ‘Dagelijks worden auto’s via dit concept opnieuw ingezet voor lease,’ stelt hij.
Het ReDrive-programma werd zorgvuldig in elkaar gezet om de verwachte financiële klappen op te vangen. De tijd was er. Ook was bekend dat 30.000 Tesla’s de markt zouden overspoelen.
Het gedrag van Musk, waardoor het consumentenvertrouwen in Tesla afnam, was echter niet verwacht.
MisterGreen veilt ‘stiekem’ auto’s
Sinds december brengt MisterGreen tientallen Tesla’s naar de veiling, bleek eerder deze maand uit onderzoek van BNR.
Veilingen leveren snel geld op, wat nodig is om aan de financiële verplichtingen te voldoen. ‘Er is geen specifieke aanleiding voor de veilingen, anders dan dat het een manier is om een deel van de stilstaande voertuigen te verkopen,’ zegt Schreurs tegen EW.
Maar de opbrengst van zo’n auto is een fractie van wat het bedrijf krijgt bij het afsluiten van een leasecontract.
Dit is een enorme strop voor MisterGreen. Ter illustratie een rekenvoorbeeld. Een Model 3 Long Range uit 2019, ooit 58.800 euro waard, brengt nu op de veiling slechts 12.000 euro op.
Leasemaatschappijen rekenden indertijd op meer restwaarde, tussen de 14.400 en 19.200 euro. Laten we rekenen op een bierviltje en uitgaan van een restwaarde van 17.000 euro. In dat geval is het verlies circa 5.000 euro per auto.
Niet elke auto gaat natuurlijk naar de veiling, en er worden nog contracten afgesloten met tweedehands Tesla’s. Een Private Occasion Lease-constructie levert immers ook meer op.
Maar het potentiële verlies over het hele wagenpark van 4.500 voertuigen is immens: 5.000 euro keer 4.500 auto’s is 22,5 miljoen euro verlies. De helft hiervan is al veel.
Kind van de rekening
Het geld uit de veilingen vloeit eerst naar banken als ABN AMRO en Rabobank, die een pandrecht hebben. Als zij geen geld zien, is de onderneming snel voorbij. Een vrij logische verklaring voor de inkoopstop.
Particuliere beleggers, die via DuurzaamInvesteren.nl meer dan 20 miljoen euro inlegden, dreigen het kind van de rekening te worden. Terwijl banken worden afgelost, wachten zij al maanden op rente en zien hun investering verdampen.
Als MisterGreen zijn vloot stilletjes verkoopt om tijd te rekken, dan is dat enigszins begrijpelijk. Maar het zwijgen tegenover particuliere beleggers — achtergesteld, onwetend, en met lege handen — is dat niet.
Door de inkoopstop kan MisterGreen vooralsnog ook niet rekenen op het mogelijke succes van nieuwe Tesla-modellen. Het bedrijf moet het doen met de gebruikte auto’s die ze nu hebben. En juist bij de gebruikte Tesla’s speelt het een en ander.
Interesse in Tesla
Er is op de Nederlandse occasionmarkt sprake van een stijging van tweedehands Tesla-verkopen. Volgens BOVAG komt de piek in tweedehands Tesla-verkopen vooral door leasebedrijven die massaal afgedankte Tesla’s doorverkopen.
Het kopen van een gebruikte Tesla is door de huidige prijzen aantrekkelijk. Toch kun je vraagtekens zetten bij het leasen van een gebruikte Tesla. Voor ongeveer hetzelfde maandbedrag als een gebruikte Tesla Model 3, valt ook een gloednieuw brandstofmodel te leasen.
De keuze voor een gebruikte Tesla komt neer op een persoonlijke voorkeur. Imagoschade van een merk beïnvloedt deze keuze enigszins.
Nieuwverkoopcijfers van BOVAG en de RAI Vereniging tonen aan dat interesse in Tesla daalt. Het aantal verkopen van nieuwe Tesla-auto’s is in Nederland in het eerste kwartaal van 2025 met bijna 50 procent gedaald. In januari-maart 2025 zijn 3.443 nieuwe Tesla’s ingeschreven, tegenover 6.842 een jaar eerder.
De BBC stelt dat de daling in Europese verkopen mede komt door het gedrag van Musk. Volgens een woordvoerder van Bovag ligt het eerder aan de aanhoudende onzekerheid rond elektrische auto’s. De imagoschade van Tesla, door Musk, helpt de leasemaatschappij in ieder geval niet.
Drastische verandering
Voor niemand is het gunstig dat MisterGreen failliet gaat. Toch moet er nu een drastische verandering komen, anders is het bedrijf binnen nu en een paar maanden officieel failliet.
Wat duidelijk is: MisterGreen moet evolueren. Diversificatie van de vloot, of een andere leasemaatschappij neemt de portefeuille over. In dat laatste geval verdwijnt een pionier — eentje die weliswaar gokte, maar Nederland ook vooruit hielp.
Slim ondernemen verdient erkenning
Het lef om te investeren verdient erkenning. MisterGreen zette vroeg (en volledig) in op elektrisch rijden — en hielp zo het elektrificeren van Nederland vooruit. Ook het slimme ondernemen verdient lof, waardoor het bedrijf ondanks tegenslagen nog bestaat.
De huidige staat van het leasebedrijf is echter ook een waarschuwing. Verduurzaming zonder spreiding of buffer is een recept voor ellende. De markt is meedogenloos — ook voor idealisten. De enige redding van MisterGreen is heel snel inzetten op meerdere merken. De vraag is of een financier hiervoor überhaupt te vinden is.
Verdere verdieping: Niet alleen MisterGreen struikelt over Tesla's restwaarde
Bron: BNR, Lease-expertsLease-experts verder aan het woord
- Norbert van Eijnden: ‘Het is bekend binnen de branche dat MisterGreen van zijn portefeuille af wil en er zijn met zekerheid grotere partijen die de portefeuille wel zouden willen overnemen. Klanten kunnen dan gewoon doorrijden, maar die overname is lastig.’
- ‘Contracten uit de lage renteperiode van 2019 drukken nu de waarde, omdat een overnemer ze tegen de huidige hogere rente moet financieren. Wellicht gaat dan een overnemende partij onderhandelen met de obligatiehouders. Dat kan natuurlijk zijn over de rente of over een afwaardering van de obligatie,’ vult Van Eijnden aan.
- Over de veilingen zegt Van Eijnden: ‘Het instrument wordt door alle grote leasemaatschappijen gebruikt.’
- Barend Lambrechtsen: ‘Mocht het bedrijf failliet gaan, dan zullen de wat grotere partijen wel belang hebben, omdat een grote eenzijdige portefeuille te veel risico met zich meebrengt voor kleinere partijen. Als eerste denk ik aan DFM of Van Mossel, maar ook Ayvens zou wel belang kunnen hebben.’
- Luberto van Buiten: ‘Tesla was een pionier in elektrisch rijden en had het ecosysteem, inclusief laadinfrastructuur, jarenlang het beste voor elkaar. Maar de markt is enorm veranderd, er komen meer en meer concurrenten bij. Dit zet het businessmodel van MisterGreen, dat alleen Tesla’s verleased, enorm onder druk.’
- ‘Dat singlebrand-beleid is door veel lease-experts ook altijd met enige verbazing bekeken. Als ze inzetten op meer merken hebben ze wellicht nog een kans om de perfect storm te overleven die op hen afkomt. Als je meerdere merken aanbiedt en met één gaat het slechter dan verwacht, dan is dat nog wel te absorberen. Maar als je maar één merk voert en dat gaat flink onderuit – dan kom je zwaar onder druk te staan,’ zegt Van Buiten.
Hoe waren de jaarcijfers van MisterGreen in voorgaande jaren?
In 2021 was het eigen vermogen van MisterGreen 12,5 miljoen euro. Het jaar erop steeg het eigen vermogen met 2 miljoen naar 14,5 miljoen euro. In 2023 leed het bedrijf 6,8 miljoen euro verlies. Het eigen vermogen daalde tussen 2022 en 2023 van 14,5 naar 8,5 miljoen euro.
De cijfers van 2024 zijn nog niet bekend.
Verder blijkt uit de jaarrekening van 2023 dat MisterGreen contractuele financieringsvoorwaarden heeft verbroken omdat het bedrijf niet heeft voldaan aan financiële verplichtingen uit de leningen, zoals eisen rond solvabiliteit of kasstroomratio’s.
MisterGreen is daarom in gesprek met de betrokken geldverstrekkers ABN AMRO, DFM, Rabobank, ING Lease, De Volksbank en ASR, zo schrijft vakblad Automotive Management.
Hele leasemarkt was te optimistisch
Overigens was niet alleen MisterGreen maar de hele leasemarkt te optimistisch over restwaarden en lage exploitatiekosten. Enige onbetrouwbaarheid van het merk Tesla kon echter worden verwacht. De topversie van de Model X werd in een vroeg stadium ineens met tienduizenden euro’s afgeprijsd.
Ook de overheid draagt schuld. Door fiscale overstimulering schoot de vraag naar elektrische modellen omhoog, wat fabrikanten ruimte gaf om prijzen kunstmatig hoog te houden.