Tobbende kaartenmaker op koers voor zwarte cijfers

02 oktober 2023Leestijd: 2 minuten
Topman Harold Goddijn (63) van TomTom komt met nieuwe cijfers. Foto: Arthur Vriend/ANP

Hoe vergaat het TomTom, de maker van de ooit zo populaire navigatiekastjes?

Op het eerste gezicht niet al te best. In 2022 maakte TomTom afgerond 100 ­miljoen euro verlies op een omzet van 500 miljoen. En in de paar jaren ervoor was het financiële beeld niet veel ­rooskleuriger. Maar, zoals EW in 2019 over TomTom schreef, de resultaten op korte termijn zijn bij TomTom irrelevant. Het ­bedrijf richt zich vooral op de lange termijn, op de ontwikkeling van navigatiesoftware voor de zelfrijdende auto.

De blik op de toekomst wordt op 13 oktober onderbroken, want dan blikt Harold Goddijn, oprichter en topman van TomTom, terug op de cijfers over het derde kwartaal van dit jaar. Die zijn mogelijk zwart. Over het eerste halfjaar bedroeg het verlies nog maar 1,5 miljoen euro en bij de cijfers van het vorige kwartaal was Goddijn optimistisch. Naar zijn zeggen zijn de klanten erg opgewonden over de nieuwe producten die TomTom onlangs lanceerde.

Mooi, dat enthousiasme. Maar de aandeelhouders zijn niet echt blij met TomTom, toch?

Het aandeel TomTom beweegt al tijden rond 7 euro. Dat is flink minder dan eind 2007, toen beleggers nog bijna 100 euro neertelden voor een aandeel.

In dat jaar lag de omzet meer dan drie keer zo hoog, op 1,7 miljard euro. TomTom verkocht karrenvrachten aan navigatiesystemen, de vaak met zuignap aan het voorraam bevestigde kast­jes die automobilisten de weg wezen door Nederland en de rest van Europa. Maar de opkomst van ingebouwde ­navigatiesystemen in auto’s en smart­phones – uitgerust met bijvoorbeeld Maps, de online kaartendienst van ­concurrent Google – maakte de navi­gatiekastjes in hoog tempo overbodig.

Wie er nu nog mee rondrijdt, beschikt niet over een ingebouwd navi­gatiesysteem of is vermoedelijk wat minder bedreven in het gebruik van de mobiele telefoon.

Waar houden de 3.800 werknemers zich nog meer mee bezig?

Wie een nieuwe of redelijk nieuwe Kia, Hyundai, Peugeot of Fiat met ingebouwd navigatiesysteem heeft, heeft een navigatiesysteem van TomTom. Het bedrijf haalt bij deze en nog wat andere autofabrikanten het grootste deel van de omzet binnen.

In 2018 verloor TomTom een grote klant, toen het samenwerkingsverband Renault-Nissan bekendmaakte over te stappen op de navigatiesoftware van Google. Om zich tegen de internetgigant te weren, zit TomTom in een ‘kaarten­alliantie’ die bestaat uit grote jongens: Microsoft, Amazon en Meta, het bedrijf achter socialemediaplatform Facebook en berichtendienst WhatsApp.

Hoelang leidt Goddijn zijn bedrijf al?

Sinds 1991. Toen richtte Goddijn met anderen Palmtop op, dat later is herdoopt in TomTom.