Premium Lock Adriaan Thierry: ‘Ik moest eerst de brand blussen’

06 maart 2023Leestijd: 6 minuten
Algemeen directeur van Bugaboo Adriaan Thierry. Foto: Olivier Middendorp

Algemeen directeur van Bugaboo Adriaan Thierry (51) moest het bedrijf weer winstgevend maken. Dat lukte, onder meer met draagzakken van 390 euro.

1. Uw cv meldt een aantal grote bedrijven. Hebt u een voorkeur voor lastige klussen?

‘Het gaat in mijn werk vaak om dynamiek, merken en transformatie. Het draait om grote veranderingen in een organisatie. Niet een beetje optimaliseren, maar echte veranderingen. Dat heb ik nu een paar keer gedaan, zoals een doorbraak in digitaal bij Albert Heijn en Sonos. Bij Sonos was er veel omzet in de Europese markt, maar onder aan de streep bleef er weinig over. Daar moest wat gebeuren om er een financieel gezond bedrijf van te maken. Nu bij Bugaboo is het weer een grote transformatie.’

2. Wat moest u bij Bugaboo doen?

‘In 2018 en 2019 werd er veel geld verloren door Bugaboo (zo’n 92 miljoen euro over twee jaar). En er was een jarenlange ruzie geweest tussen de oprichters over de te volgen strategie. Private-equity-bedrijf Bain Capital kocht het in 2018 van de oprichters. Eind maart 2020 begon ik, net toen de corona-pandemie uitbrak en ik niemand meer kon bezoeken. Ik had een mooi inwerkplan, maar dat kon meteen in de prullenbak. De nood was echt aan de man.’

Adriaan Thierry (1972) Geboren in De Bilt, woont in Utrecht. Studeerde bedrijfseconomie in Amsterdam. Hij is sinds 2020 CEO van Bugaboo en werkte daarvoor bij Unilever, Red Bull, Albert Heijn en Sonos. Bij Bugaboo werken wereldwijd zo’n duizend mensen in vijftig landen. Hij is getrouwd en heeft drie kinderen.

3. Wat moest er dan gebeuren?

‘Ik moest eerst de brand blussen. We moésten kosten schrappen. Op het hoofdkantoor in Amsterdam ging meer dan 20 procent van de banen verloren. We waren een heel centraal aangestuurd bedrijf, dat is meer decentraal geworden, met veel nieuwe mensen met meer kwaliteit, die de taak aankonden. We sloten ook kantoren.

‘In de tweede helft van 2020 ging het meteen al beter. In productinnovatie hebben we juist meer geïnvesteerd. En ook in marketing zijn we meer gaan doen, maar die investeringen moet je wel elders vrijmaken, dus dan doe je het met minder mensen.’

4. Wat hebt u dan concreet gedaan, behalve snijden?

Premium Lock

Laden…

Premium Lock

Word abonnee en lees direct verder

Al vanaf €15 per maand leest u onbeperkt alle edities en artikelen van EW. Bekijk onze abonnementen.

  • Bent u al abonnee, maar heeft u nog geen account? Maak die dan hier aan. Extra uitleg vindt u hier.

 

Premium Lock

Verder lezen?

U bent momenteel niet ingelogd of u hebt geen geldig abonnement.

Wilt u onbeperkt alle artikelen en edities van EW blijven lezen?

Bekijk abonnementen

Premium Lock

Er ging iets fout

Premium Lock

Uw sessie is verlopen

Wilt u opnieuw