Screening en drugstest moeten zelfmoordacties piloten voorkomen

17 juli 2015Leestijd: 2 minuten
'AFP'

Alle piloten moeten een psychologische screening ondergaan voordat ze aan de slag mogen bij een luchtvaartmaatschappij. Ook moet er een Europese databank worden gecreëerd waarin details van medische bezoeken van piloten komen te staan.

Dit en meer staat in een rapport van een Taskforce van de Europese organisatie voor Veiligheid in de Luchtvaart (EASA), dat vrijdag aan de Europese Commissie werd gepresenteerd.

Suïcidaal

Het rapport werd opgesteld naar aanleiding van de Germanwings-crash in maart. Copiloot Andreas Lubitz sloot toen de piloot uit de cockpit en liet de Airbus van Germangwings met 150 mensen aan boord neerstorten in de Franse Alpen. Hij kampte met psychische problemen: zo leed hij aan depressie en had hij last van suïcidale neigingen. Hij verborg zijn problemen van zijn werkgever Lufthansa.

Om dit soort incidenten te voorkomen, heeft de EASA onderzoek laten uitvoeren naar hoe de veiligheid kan worden verbeterd. Naast een entry-screening en een Europese database met medische gegevens, komt de Taskforce met nog een aantal andere aanbevelingen. Zo moet het principe van ‘twee personen in de cockpit’ ten alle tijden worden gehandhaafd.

Deuren

De versterkte cockpitdeuren, die sinds de aanslagen van 11 september standaard in alle commerciële vliegtuigen aanwezig zijn, worden niet opgeheven naar aanleiding van de ramp. De deuren zijn alleen met opzet van een piloot of copiloot te vergrendelen, om kapingen door passagiers te voorkomen.

Volgens het rapport moeten luchtvaartmaatschappijen hun personeel verder regelmatig steekproefsgewijs testen op drugs en alcohol en moet er verscherpt toezicht komen op dokters die verantwoordelijk zijn voor de check van piloten.

Ook moeten piloten kunnen rekenen op betere ondersteuning. Hierin moeten piloten in vertrouwelijkheid kunnen praten over hun gezondheid, carrière en eventuele persoonlijke problemen.