Naleving belastingdeal al vanaf 2015 extra gecontroleerd

30 januari 2018Leestijd: 2 minuten
Staatssecretaris Menno Snel van Financien woont een vergadering bij tijdens zijn eerste werkdag in de Tweede Kamer. Foto: ANP

Een met de fiscus afgesproken belastingdeal kan alleen in stand blijven als de situatie niet ingrijpend verandert. Als de omstandigheden wijzigen, dan moet dit direct worden gemeld aan de Belastingdienst.

Meld u hier gratis aan voor de Elsevier Weekblad Belasting Update, de wekelijkse nieuwsbrief met het laatste fiscale nieuws, analyses, achtergronden en commentaren. Elke vrijdag in uw postvak.

De Belastingdienst geeft bij een belastingdeal, ook wel ruling genoemd, vooraf zekerheid over de belastinggevolgen van bepaalde structuren. Hierbij wordt gekeken naar een groot aantal factoren, en het bedrijf moet aan allerlei eisen voldoen.

Substance-eisen

Bij het afgeven van een ruling wordt ook gekeken of een bedrijf voldoende ‘substance’ heeft, het moet een ‘echt’ bedrijf zijn. De Belastingdienst moet kunnen controleren of er aan de belastingverplichtingen wordt voldaan. Daarom worden er bijvoorbeeld eisen gesteld aan het (Nederlandse) personeel en de directie, maar ook aan de financiële administratie.

In elke ruling is opgenomen dat het bedrijf zelf contact opneemt met de Belastingdienst als de situatie verandert. Denk aan het verplaatsen van belangrijke functies naar het buitenland, of een wijziging van de administratie. De fiscus kijkt dan of de ruling nog wel in stand kan blijven, en of er mogelijk opnieuw moet worden overlegd met het bedrijf.

Controle op naleving van de afspraken

De Belastingdienst controleert natuurlijk zelf ook of er nog aan de voorwaarden wordt voldaan, maar het gaat dan om zogenoemd risicogericht toezicht. Er wordt dan vooral gekeken naar bedrijven waar de situatie het snelst zou kunnen wijzigen. Vaak zijn dit ook bedrijven die nét voldoen aan de voorwaarden.

Meestal wordt de controle uitgevoerd door de lokale inspecteur, die zo nodig contact opneemt met specialisten binnen de Belastingdienst.

Sinds 2015 wordt er echter ook vanuit het team dat de meeste ruling-aanvragen behandelt, het APA/ATR-team, meer capaciteit ingezet voor controle.

Een fusie of overname van het bedrijf betekent niet dat de ruling automatisch vervalt, maar zal meestal wel tot een herbeoordeling van de ruling leiden. Het bedrijf moet een fusie of overname natuurlijk altijd melden aan de inspecteur.

Intrekking ruling na onderzoek

In 2016 zijn er 59 lopende belastingdeals gecontroleerd, maar er is maar één ingetrokken wegens gewijzigde omstandigheden. Er was nog een ander geval waarin de situatie was veranderd, maar dit heeft alleen tot nader overleg geleid.

Gegevens over 2017 zullen worden opgenomen in de eerstvolgende Halfjaarsrapportage van de Belastingdienst. Bekend wordt dan onder meer hoeveel verzoeken er in 2017 zijn afgewezen, en hoeveel er zijn ingetrokken. Er zal ook worden aangegeven waarom een ruling is ingetrokken.