Toeslagen: helpdesk voor digibeten

18 december 2017Leestijd: 2 minuten
De blauwe envelop van de Belastingdienst. Foto: ANP

De toekenning van toeslagen is volledig geautomatiseerd. Maar er wordt niet echt rekening gehouden met de ongeveer 71.000 aanvragers die geen digitale post willen of kunnen ontvangen. Dat gaat veranderen.

Deze ‘uitgezonderden’ ontvangen pas op het einde van het toekenningstraject een brief met de vastgestelde toeslag(en). Aanvragers met een digitale postbus, de ‘Berichtenbox’, ontvangen deze informatie veel eerder, en ook via Mijn Toeslagen.

Meld u hier gratis aan voor de Elsevier Weekblad Belasting Update, de wekelijkse nieuwsbrief met het laatste fiscale nieuws, analyses, achtergronden en commentaren. Elke vrijdag in uw postvak.

Er zijn bij de Nationale ombudsman klachten binnengekomen over de communicatie met de groep die niet digitaal communiceert met de fiscus. De dienst Toeslagen verwijst namelijk ook in de brieven uitsluitend naar de digitale kanalen, en in het algemeen naar de BelastingTelefoon.

Grondslagen voor vaststelling toeslagen

In zowel de digitale als de papieren beschikkingen staat niet hoe de toeslagen zijn vastgesteld. Hiervoor wordt de toeslaggerechtigde verwezen naar onder meer Mijn Toeslagen. Daar kan hij ook gelijk wijzigingen doorgeven. Op alle beschikkingen staat dat er voor toelichting contact kan worden opgenomen met de BelastingTelefoon.

De ombudsman vindt dat mensen niet kunnen worden verplicht tot een aanmelding bij de Berichtenbox of Mijn Toeslagen. Hij heeft de dienst Toeslagen gevraagd met een oplossing te komen voor de groep uitgezonderden.

Helpdesk Digitale Post

Toeslagen heeft een oplossing gevonden voor het probleem, namelijk het sturen van aparte brief als een soort aanvulling op de papieren beschikking.

In deze brief staat dat de verwijzingen naar digitale kanalen niet voor deze groep zijn bedoeld. Zij kunnen voor de nadere onderbouwing van de toeslag(en) contact opnemen met de Helpdesk Digitale Post. Die is bereikbaar via het gratis telefoonnummer 0800-2358352.

Nieuwe ‘uitgezonderden’ krijgen een bevestigingsbrief, daarin zal deze informatie ook zijn opgenomen.

Geen aanpassing van het toeslagensysteem

De groep uitgezonderden moet het doen met een halfslachtige oplossing, het systeem voor de toekenning van de toeslagen wordt niet aangepast.

Volgens Toeslagen zou het technisch te bewerkelijk zijn om op de papieren beschikkingen gelijk de onderbouwing van de toeslag(en) te zetten. De groep is ook te klein, iets meer dan 1 procent van de 7 miljoen toeslagaanvragers, om een speciale regeling te treffen.