In het grootste skidal ter wereld – het Zillertal – streeft het team van de Zillertaler Bergbahnen elke dag weer naar perfectie. Met als doel optimale pistes en uitstekende sneeuwcondities. Technische sneeuw speelt daarbij een belangrijke rol. In het Zillertal weten ze het dan ook zeker: de ideale mix op de piste is die van natuurlijke en technische sneeuw.
Voor technische sneeuw is niet meer nodig dan water en lucht. Het gebruikte water dat van drinkwaterkwaliteit is, wordt gehaald uit speciaal daarvoor aangelegde stuwmeren. Qua temperatuur moet het 0,5 C˚ zijn om de perfecte sneeuw te maken. Vervolgens wordt het water onder hoge druk door de sneeuwkanonnen of sneeuwlansen gepompt en fijn verstoven. Dit vernevelde water kristalliseert vervolgens in de koude lucht en valt als sneeuw weer op de grond. Wanneer de sneeuw aan het van het winterseizoen smelt, wordt al het gebruikte water weer teruggeven aan de natuur. En de stuwmeren? Die vormen in de zomer waardevolle biotopen en zijn een belangrijk leefgebied voor flora en fauna.
In de herfst van start
In de herfst beginnen ze in het Zillertal al met het besneeuwen van de pistes met technische sneeuw. Zo zijn ze er klaar voor wanneer het ‘Superskipass’ seizoen in december losbarst. Technische sneeuw dient hier altijd als basis en natuurlijke sneeuw als aanvulling. Er valt immers niet te voorspellen hoeveel natuurlijke sneeuw er jaarlijks valt. En deze oplossing werkt prima, want in minder dan honderd uur kan hier de benodigde hoeveelheid basissneeuw gemaakt worden voor het hele skigebied.
Meten is weten
De hoeveelheid sneeuw die er minstens op de piste moet liggen om te kunnen skiën of snowboarden hangt af van de steilte van de helling en de hoeveelheid zon die er op schijnt. Een vlakke piste op het noorden heeft aan 40 cm al genoeg, terwijl een zwarte piste op het zuiden beduidend meer nodig heeft. Om precies te kunnen meten hoe dik de sneeuwlaag overal is, wordt er vanaf de pistenbully’s gemeten middels GPS-apparatuur. Dagelijks meten de sensoren de dikte van de sneeuwlaag, zodat er berekend kan worden hoeveel technische sneeuw een piste nodig heeft. Bovendien weet je dan ook hoeveel sneeuwkanonnen en lansen er op welke plek nodig zijn. Pistenmanagement 2.0, waarbij je heel zorgvuldig met alle resources om gaat en perfecte pistes kunt garanderen.