Onderwijs snijdt zich in de vingers met te makkelijke examens

28 februari 2023Leestijd: 1 minuut
Wiskunde op middelbare school. Foto: ANP/Hollandse Hoogte/Patricia Rehe

Vraag: hoe kan het dat Nederlandse leerlingen in internationale vergelijkingen steeds slechter scoren op wis- en natuurkunde, maar tegelijkertijd wél hogere examencijfers halen voor die vakken dan dertig jaar geleden?

mbo

Hopelijk keert het tij voor het mbo, schreef Ruud Deijkers vorig jaar

Aan PISA, het internationale onderzoek dat prestaties van 15-jarigen vergelijkt, ligt het niet: prima meting, constateerden ze bij adviesbureau McKinsey. Ze zien ook geen aanwijzing dat vwo’ers – naar wie specifiek is gekeken – zich beter op examens kunnen voorbereiden dan in de jaren negentig. Integendeel: toen was er geen afleiding door mobieltjes. En bijlessen zijn ook geen nieuw fenomeen, hooguit meer geïnstitutionaliseerd.

Dan blijft logischerwijs over dat examens makkelijker zijn geworden. En inderdaad: examens toetsen 40 tot 50 procent minder stof dan 30 jaar geleden, examenkandidaten hoeven minder denkstappen te maken of worden daarvoor bij de hand genomen in de vragen.

Meer uitdaging haalt het beste uit leerlingen naarboven

Groei van technologiebedrijven wordt geremd door gebrek aan talent, zegt prins Constantijn, een van de belangrijkste vertegenwoordigers van de sector. Onderwijs zou juist beter moeten aansluiten op de vraag naar goed opgeleide bèta’s.

De lat moet dus omhoog. Meer uitdaging haalt waarschijnlijk het beste uit leerlingen naarboven. En geen zorgen als door opkrikken van het niveau minder leerlingen vwo aankunnen. Havisten en mbo’ers met een technische achtergrond zijn óók gewild.