Marijn Jongsma Premium Corner

‘Groeimotor’ Schiphol moet zich aanpassen: investeren in uitbreiding is nu riskant

31 augustus 2021

Dat Schiphol door de coronacrisis diep in de rode cijfers is gedoken, is niet meer dan logisch. Intussen moet de luchthaven zich wel aanpassen aan de nieuwe situatie. Uitgaan van blijvende groei is een riskante strategie, schrijft Marijn Jongsma.

Schiphol draait net als de grootste klant KLM enorme verliezen, beide zijn grootverbruikers van de coronasteun uit Den Haag (samen met Holland Casino vormen ze de top-3). De malaise in de luchtvaart blijft uiteraard niet beperkt tot dit duo, maar feit is dat de sector in Nederland verhoudingsgewijs groot is. Het parool was altijd: groeien om de stevige positie in de luchtvaartmarkt vast te houden.

Groter Schiphol: van waarde of waardevernietigend?

Dat een uitdijende luchthaven in een dichtbevolkt gebied steeds meer op welzijns- en milieugrenzen stuit, is evident. Wie deze negatieve effecten meetelt (geluidshinder, verontreiniging) komt zelfs tot  de conclusie dat een nog groter Schiphol per saldo tot een lagere welvaart leidt, concludeerden onderzoekers van adviesbureau CE Delft recent.

Laden…

Word abonnee en lees direct verder

Al vanaf 8 euro per maand leest u onbeperkt alle edities en artikelen van EW. Bekijk onze abonnementen.

Verder lezen?

U hebt momenteel geen geldig abonnement. Wilt u onbeperkt alle artikelen en edities van EW blijven lezen? Bekijk dan onze abonnementen.

Bekijk abonnementen

Er ging iets fout

Uw sessie is verlopen

Wilt u opnieuw

Premium Corner

Ingelogde abonnees van EWmagazine kunnen reageren
Bij het plaatsen van een reactie geldt een aantal voorwaarden. Klik hier voor de voorwaarden.

Reacties die anoniem worden geplaatst of met een overduidelijke schuilnaam zullen door de moderator worden verwijderd, evenals reacties die niets met het onderwerp van het artikel te maken hebben. Dit geldt evenzeer voor racistische of antisemitische reacties. De moderator handelt in opdracht van de hoofdredacteur.