Onno Aerden

Geachte Cristiano Ronaldo: niet zo schijnheilig over cola

19 juni 2021

Publicist en communicatieadviseur Onno Aerden geeft wekelijks ongevraagd advies aan iemand in het nieuws. Deze week aan de Portugese stervoetballer Cristiano Ronaldo. Demonstratief uit beeld halen colaflesje was voor de bühne – waar blijft volwassen pleidooi?

Ineens ophef over een persconferentie die u gaf tijdens de EK Voetbal. Normaal gesproken een verplicht nummer, corvee voor spelers en trainers. En terecht, de kwaliteit van de vragen van de sportpers is vaak bedroevend, zelden levert zo’n mediamomentje iets inhoudelijks op. Maar nu was er uw demonstratieve handeling: u zette een flesje cola van een van de hoofdsponsors van het toernooi buiten beeld en meldde dat het beter was om water te drinken.

Uw cookieinstellingen laten het tonen van deze content niet toe. De volgende cookies zijn nodig: marketing. Wijzig uw instellingen om deze content te zien.

Actie Christiano Ronaldo oogde stoer

Onno Aerden

Publicist en communicatieadviseur Onno Aerden (1967) geeft wekelijks ongevraagd communicatie-advies aan iemand die de publiciteit haalde.

Op zich klopt dat – cola is niets meer dan suikerwater met een smaakje, calorierijk en ongezond. Uw actie oogde bovendien stoer: u wist dat u de hoofdsponsors tartte, uw broodheren. Die stoerheid nam nog toe toen eventjes de schijn werd gewekt dat de koers van de Amerikaanse frisdrankproducent met miljarden kelderde door uw statement – de koersdaling bleek vooral het gevolg van een jaarlijkse dividenduitkering aan aandeelhouders, maar het beeld was krachtig genoeg om dagenlang rond te blijven zoemen.

Uw actie kreeg zelfs navolging. Uw Franse collega Paul Pogba schoof wat flesjes van een andere hoofdsponsor uit beeld tijdens zijn eigen persconferentie, ons eigen Heineken: bier is ook niet goed, ook al betrof het de alcoholvrije variant.

Ronaldo maakte vroeger reclame voor Coco-Cola

Maar al snel ging het in de media over uw werkelijke beweegredenen. De frisdrankfabrikant betaalt zijn miljoenen niet aan individuele spelers zoals u, maar aan de UEFA, die het netjes over alle aan het EK deelnemende landen verdeelt.

En u wenst zoveel mogelijk zélf op te strijken van de miljoenen die rond uw optredens rondgaan – het bedrijf dat rond uw merk is opgetuigd, zet jaarlijks
1 miljard om, vooral met commerciële activiteiten. En, was u niet in vroeger jaren juist het gezicht van uitgerekend dat colamerk?

Lees over de discussie rondom het WK in Qatar van Hugo Camps: Qatar kun je in eigen land niemand meer aanrekenen

Logisch dat de commentaren op sociale media en in de pers niet mals zijn: fabrikanten die stoppen met betaling aan uw adres, is de teneur, zullen daarvoor moeten boeten. Al zijn er ook mensen die uw vermogen om te veranderen toejuichen.

Kom met geloofwaardig pleidooi

Laat ik mijn best doen en die laatste gedachtegang aanhangen. Dan verwacht ik de komende weken en maanden meer, en inhoudelijkere, taal over het belang van gezond eten en drinken. U vindt een onvoorstelbaar groot gehoor – niet alleen die honderden miljoenen volgers op uw sociale- mediakanalen, maar ook pers, radio en televisie volgen uw leven zowat dagelijks.

Gebruik die kracht om de twijfel over uw motivatie van deze nukkige actie van u af te schudden en een werkelijk geloofwaardig, coherent pleidooi te houden voor gezonde voeding – bijvoorbeeld tegen cola en vóór kraanwater. Ook als u daar geen cent voor krijgt.

Ingelogde abonnees van EWmagazine kunnen reageren
Bij het plaatsen van een reactie geldt een aantal voorwaarden. Klik hier voor de voorwaarden.

Reacties die anoniem worden geplaatst of met een overduidelijke schuilnaam zullen door de moderator worden verwijderd, evenals reacties die niets met het onderwerp van het artikel te maken hebben. Dit geldt evenzeer voor racistische of antisemitische reacties. De moderator handelt in opdracht van de hoofdredacteur.