Onno Aerden

Geachte Jesse Klaver, stop met populistische mediabommetjes

10 oktober 2020

Publicist en communicatieadviseur Onno Aerden geeft wekelijks ongevraagd advies aan iemand in het nieuws. Deze week aan GroenLinks-voorman Jesse Klaver. Diens mediabommetje – elke achttienjarige 10.000 euro cadeau – was een schot in eigen voet.

Onno Aerden

Publicist en communicatieadviseur Onno Aerden geeft wekelijks ongevraagd communicatie-advies aan iemand (m/v) die de publiciteit haalde.

Tienduizend euro voor elke achttienjarige. Dat verjaardagscadeau staat in uw verkiezingsprogramma dat vandaag wordt gepresenteerd. Afgelopen woensdag liet u dat plan alvast vallen. Een goed Haags gebruik: laat het meest markante ideetje alvast los in de media, en kaap zo de koppen van kranten en sites. Wie die gulle gift betaalt, hebt u ook al bedacht: ‘miljonairs’ gaan ‘een solidariteitsbijdrage’ betalen.

Zo was u de eerste politicus van dit verkiezingsseizoen dat de media-aandacht op zich wist gevestigd met een strategisch voortijdig in de media gebracht plannetje.

Voor arme gezinnen is uw geschenk potentieel ‘ontwrichtend’

De vraag is alleen of u de gevolgen goed hebt ingeschat. Op sociale media ging het meteen los. Tientallen twitteraars wezen erop dat uw partij in 2015 het leenstelsel door het parlement had geloodst, om vorig jaar een U-bocht te maken: ‘Er zijn problemen met de doorstroming, leenangst en toename van stress,’ zei u toen. ‘We gaan nadenken over een beter stelsel.’

Al snel volgden andere media met kritiek. Jongeren zien zo’n cadeau helemaal niet zitten en voor arme gezinnen is uw geschenk potentieel ‘ontwrichtend’.

Een regionale omroep voerde pijlsnel een peiling uit onder bezoekers van zijn site: bijna 80 procent van de vijfduizend bezoekers vonden het ‘een slecht plan’.

‘Een simplistische Robin Hood-methode’

Wat bezielde u? Uw held, de veelgelezen ongelijkheidseconoom Thomas Piketty, propageerde begin dit jaar dat elke 25-jarige liefst 100.000 euro van de staat zou moeten krijgen. Dat zou de economische groei bevorderen en inkomensongelijkheid tegengaan. Nog los van de waarde van dat idee – andere economen noemen het ‘een simplistische Robin Hood-methode’ – valt vooral op dat u in uw enthousiasme zeven jaar van Piketty’s doelgroep hebt afgetrokken.

Niet geheel toevallig, lijkt me. Ongeacht of iemand van net achttien goed kan omgaan met een bom duiten, hij mag wél stemmen – en dat komt u goed uit.

Het lijkt erop dat u met uw terecht geridiculiseerde plannetje het populisme omarmt dat u uw rivalen ter rechterzijde verwijt.

Tip: bedenk snel een nieuw mediabommetje dat deze keer niet in uw eigen gezicht ontploft. Vanmiddag staan de camera’s weer op uw opgestroopte witte mouwen gericht – faites vos jeux!

Ingelogde abonnees van EWmagazine kunnen reageren
Bij het plaatsen van een reactie geldt een aantal voorwaarden. Klik hier voor de voorwaarden.