Onno Aerden

Geachte Jan van den Brink: communiceer met KLM alsof het 2020 is

15 augustus 2020

Publicist en communicatieadviseur Onno Aerden geeft wekelijks ongevraagd advies aan iemand in het nieuws. Deze week aan FNV-bestuurder Luchtvaart Jan van den Brink: stop met eisen en dreigen met de rechter – en wees realistisch over de onmogelijke loonsverhoging bij de KLM.

Onno Aerden

Publicist en communicatieadviseur Onno Aerden geeft wekelijks ongevraagd communicatie-advies aan iemand (m/v) die de publiciteit haalde.

Opnieuw zoekt uw club, de FNV, de publiciteit. Verontwaardigd uiteraard. Doelwit: de KLM. Die wordt al maanden bezocht door plagen van bijbelse proporties. Als het niet over klagende klanten gaat – die al maanden op hun geld wachten na afgestelde vluchten, wat de luchtvaartmaatschappij aanvankelijk niet eens wilde terugbetalen – dan gaat het wel over woedende piloten of de duistere bestemming van de miljarden aan overheidsgeld, bedoeld om KLM te redden.

10 miljoen euro verlies per dag

De KLM ligt aan het staatsinfuus, de directie moet en zal bezuinigen, er wordt 10 miljoen euro per dag verlies geleden.

Maakt niet uit, stelde u donderdag: we spraken eerder een loonsverhoging af voor het grondpersoneel. Tweeënhalf procent erbij, per augustus. Hier met dat geld.

De directie probeerde diverse keren met u in gesprek te komen – boodschap: we verkeren in doodsnood, mogelijk kunt u flexibel zijn. Tevergeefs.

Hoe reageert u vervolgens in de media? Als een boos kind. ‘Dit is schandalig. Twee keer eerder heeft KLM de bonden verzocht de loonsverhoging uit te stellen. Wij hebben telkens gezegd dat wij dat niet willen.’ En als gekke henkie: ‘De overheid zegt ook niet dat KLM moet bezuinigen op loon. Ze verwachten “een bijdrage in de arbeidsvoorwaarden”, dat kan zo veel betekenen.’ O ja? Wat kan dat dan allemaal verder nog betekenen?

De belastingbetaler moet dus ook opdraaien voor de loonsverhoging?

Denkt u nu werkelijk dat zo’n statement hout snijdt bij de partij met wie u eruit zult moeten komen? Bij de belastingbetalers die al maanden via de tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging voor Werkgelegenheid (NOW) de dertigduizend salarissen van KLM-personeel financieren?

KLM-stewardessen en piloot. Foto: ANP.

Lees ook het commentaar van Marijn Jongsma: Realiteit daalt niet in bij luchtfietsers van KLM

Het wordt erger: via uw eigen nieuwskanaal stelt u plompverloren: ‘KLM ontvangt steun uit de NOW. Daarbij hoort dat ze de lonen gewoon blijven uitbetalen.’ Wacht even – de belastingbetaler moet dus ook opdraaien voor de loonsverhoging? Werk of geen werk?

U stelt daar ook: ‘Als er minder werk is, dan zijn er minder mensen nodig. Maar dat moet dan netjes opgelost worden.’ Netjes – kort geleden trok u in de media fel van leer tegen het idee dat bij de aangekondigde immense reorganisatie gedwongen ontslagen zouden kunnen vallen.

Een typisch staaltje preken voor eigen parochie, deze communicatie. In de beste vakbondstradities, geurend naar de vroege jaren tachtig. Dat er zoiets als een buitenwereld bestaat waar keiharde klappen vallen, dat ondernemers massaal loonoffers vragen – het is u allemaal ontgaan of u doet alsof. De communicatie van uw vakvereniging loopt flink uit de pas met de realiteit. Treed in overleg, schort die loonsverhoging op tot in betere tijden en strijd met de KLM voor overleving. En – praat met en over de KLM alsof het 2020 is.

Ingelogde abonnees van EWmagazine kunnen reageren
Bij het plaatsen van een reactie geldt een aantal voorwaarden. Klik hier voor de voorwaarden.