Premium Lock Brigitte Bloksma: ‘Voor nieuwe ontwikkelingen is de overheid nodig’

22 juni 2023Leestijd: 9 minuten
Brigitte Bloksma. Foto: Guido Benschop.

Brigitte Bloksma (42) is directeur van Beelden aan Zee in Scheveningen. Ze wil in het museum continuïteit tonen, maar met jonge kunstenaars ook ‘verbinding maken’ met nu.

Ruim een jaar is ze nu directeur van museum Beelden aan Zee in Scheveningen, maar voor haar gevoel is Brigitte Bloksma nog maar net begonnen. ‘Ik heb het tot afgelopen september gecombineerd met mijn vorige baan, als directeur van Buitenplaats Kasteel Wijlre in Zuid-Limburg. Dat was getroffen door de overstromingen in de zomer van 2021. Het water stond overal. De overstap naar Beelden aan Zee kwam daar tussendoor. Maar ik wilde eigenlijk pas vertrekken na de restauratie en de heropening in Wijlre.’

Bloksma trof in Scheveningen een museum aan dat net uit een soort winterslaap was ontwaakt. Net als de meeste culturele instellingen kon Beelden aan Zee als gevolg van de coronamaatregelen van 2020 tot in 2022 veel minder bezoekers ontvangen dan de circa 130.000 die er in 2019 kwamen. Nu begint het er qua bezoekersaantallen weer op te lijken, mede dankzij een expositie van het werk van de Britse kunstenaar Henry Moore.

Lees hieronder verder

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Grote voetstappen om te vullen

Bloksma heeft niet het gevoel dat ze nog bezig is met de erfenis van haar voorganger Jan Teeuwisse. ‘Het zijn natuurlijk grote voetstappen om te vullen, want de vorige directeur heeft hier vanaf het begin twintig jaar aan het roer gestaan. Maar afgezien van een paar lopende projecten was er veel ruimte om met het team een nieuwe richting te formuleren. Want Henry Moore bijvoorbeeld? Ja, dat was echt de grote wens van de vorige directeur. Toen ik kwam, waren de gesprekken daarover al aan de gang. Samen met het team heb ik gewerkt aan de verdere totstandkoming en realisatie.’

Maar ook de nieuwe richting die Bloksma voor ogen heeft, is al een beetje te zien in het museum. Het Kabinet en de Zeezaal worden gevuld door het werk Bottle River van de Britse kunstenaar Stephen Wilks, 1.500 flessen. Het lijken plastic flessen die zijn weggegooid en aangespoeld op het strand, maar in werkelijkheid zijn ze van geglazuurd keramiek. Indrukwekkend, maar ook wat gewaagder dan de meer traditionele beeldhouwkunst waar de ­gemiddelde bezoeker wellicht op afkomt.

Bloksma: ‘Ik vind het van belang dat dit museum een verbinding maakt met de actualiteit. Daarom gaan we ook jonge kunstenaars tonen. Het is heel belangrijk voor dit museum dat we continuïteit laten zien in de beeldhouwkunst vanaf 1900. Ik wil daar graag de hedendaagse kunst aan toevoegen. Met projecten als dat van Stephen Wilks. Dat is onderdeel van de nieuwe richting die het museum krijgt.’

Voor de continuïteit zijn donaties onmisbaar

Beelden aan Zee werd in 1994 gesticht door het verzamelaarsechtpaar Theo Scholten en Lida Scholten-Miltenburg, die hun uitdijende collectie graag wilden delen met het publiek. Het museum, verstopt in de duinen aan het strand van Scheveningen en ontworpen door Wim Quist, is niet meer weg te denken uit het Nederlandse cultuurlandschap. De grote zaal baadt in natuurlijk licht, de Zeezaal biedt een prachtig panorama op de Noordzee, er is een kleine maar boeiende ‘gipsotheek’ met voorstudies van tal van bekende beelden uit de openbare ruimte. En uiteraard de kenmerkende terrassen buiten met tientallen beelden uit de vaste collectie.

Bezoekers zorgen nog altijd voor het leeuwendeel van de inkomsten. Daarnaast ontvangt het uit tal van bronnen geld, bijvoorbeeld van de leden van de geefkringen als het LIDA-fonds en de board of trustees. ‘Dat zijn veelal mensen uit de omgeving die de beeldhouwkunst een warm hart toedragen en het belangrijk vinden dat dit museum er is. Omdat we het enige museum zijn in Nederland dat zich echt specifiek toelegt op het sculptuur, hebben we ook heel veel mensen om ons heen die dat in leven en in stand willen houden. Jaarlijks krijgen we ook 200.000 euro van de Vriendenloterij. Voor de continuïteit zijn dat soort geldstromen onmisbaar.’

Brigitte Bloksma (Amersfoort, 1980) was van 2015 tot 2022 directeur van buitenplaats Kasteel Wijlre. Ze was zes jaar lid van de Raad voor Cultuur. Sinds mei 2022 is ze directeur van Beelden aan Zee in Scheveningen.

Bloksma wil graag steun van de overheid

Structurele subsidie van de overheid kreeg het museum nooit. En er zijn meer musea die zonder steun van het Rijk of gemeente overeind blijven, waaronder Voorlinden, hemelsbreed nog geen 5 kilometer verderop. Dat maakt enerzijds trots, maar Bloksma wil er wel verandering in brengen. ‘Ik denk dat er een groot verschil is tussen een particulier museum dat een endowment-fonds heeft, of een museum dat dat niet heeft.

‘We willen stappen maken en daarvoor zijn investeringen nodig. Wil je een breder programma maken waarmee je ook jonge, minder bekende kunstenaars een platform biedt, dan zou het aantal bezoekers niet het belangrijkste hoeven te zijn. Voor nieuwe ontwikkelingen is de overheid nodig.

‘Volgend jaar gaan we een tentoonstelling maken met de sculpturen van Joan Miró. Dat is uniek en vergt enorme voorbereidingen, bijvoorbeeld rond de bruiklenen die we krijgen van de Fundació Joan Miró in Barcelona. Maar dat maakt het ook een heel kostbare tentoonstelling. Om de risico’s te kunnen nemen die daarmee gepaard gaan, is het belangrijk dat er een basis is. Daarin is die overheid heel cruciaal voor mij. Je moet niet afhankelijk willen zijn van overheidssubsidie, maar het brengt wel rust. Je wilt als ­museum altijd een brede financieringsmix hebben: entreegelden, particuliere schenkers, bedrijfsleven, fondsen, inkomsten uit café en winkel. Je moet altijd blijven nadenken over je ondernemerschap en niet afhankelijk zijn van één bron van inkomsten.’

Premium Lock

Laden…

Premium Lock

Word abonnee en lees direct verder

Al vanaf €15 per maand leest u onbeperkt alle edities en artikelen van EW. Bekijk onze abonnementen.

  • Bent u al abonnee, maar heeft u nog geen account? Maak die dan hier aan. Extra uitleg vindt u hier.

 

Premium Lock

Verder lezen?

U bent momenteel niet ingelogd of u hebt geen geldig abonnement.

Wilt u onbeperkt alle artikelen en edities van EW blijven lezen?

Bekijk abonnementen

Premium Lock

Er ging iets fout

Premium Lock

Uw sessie is verlopen

Wilt u opnieuw