Helft minder verkeersongevallen

11 april 2020Leestijd: 2 minuten
Foto: ANP

In het Paasweekend gebeuren traditioneel veel verkeersongelukken, maar dit jaar moet nul verkeersslachtoffers mogelijk zijn, denkt Veilig Verkeer Nederland (VVN). De afgelopen weken verminderde het aantal ongevallen al met de helft, doordat het zo rustig is op de weg.

In de week van 16 tot en met 23 maart waren er 500 ongevallen. Dat is 40 procent minder dan de 850 ongevallen in diezelfde week van 2019. In de laatste week van maart deden zich zelfs 56 procent minder ongevallen voor vergeleken met dezelfde periode in 2019.

Lees ook dit ingezonden opiniestuk nog eens terug: Veel verkeersdoden door lak aan gordel? Dat is het halve verhaal

De voor de hand liggende verklaring is het thuiswerken en het thuisblijven vanwege de corona-pandemie. Volgens woordvoerder Rob Stomhorst van VVN speelt ook de nieuwe limiet op de snelwegen een rol: de maximumsnelheid ging onlangs van 130 naar 100 kilometer per uur.  Dit was een kabinetsmaatregel om de uitstoot van stikstof te beperken, maar de verkeersveiligheid is er ook bij gebaat.

Snelwegen zijn relatief de veiligste wegen, omdat er geen gelijkvloerse kruisingen zijn. Naar verhouding tot het aantal autokilometers gebeuren daar de minste ongevallen. Maar als verkeersdoden vallen, dan meestal als er gereden wordt met 120 kilometer per uur of meer. Ongeveer 70 van de bijna 700  verkeersdoden in het jaar 2018 vielen op snelwegen waar destijds een snelheidslimiet van 120 of 130 kilometer gold, blijkt uit cijfers van Smart Traffic Accident Reporting (STAR). Door  het nieuwe maximum – maximaal 100 overdag – zijn de snelwegen dus nog veiliger geworden.

Hoeveel de nieuwe limiet bijdraagt aan het lagere aantal doden, is niet precies uitgezocht. Stomphorst van VVN baseert zijn calculaties op de alarmeringsdata van politie en ambulancediensten.

Oproep aan motorrijders en toerfietsers

Veilig Verkeer Nederland doet een dringende oproep ‘om er met zijn allen naar te streven dat er dit weekeinde sprake is van nul verkeersslachtoffers’.  Vooral groepen motorrijders en groepen toerfietsers moeten hun verantwoordelijkheid nemen. ‘Het is van ongelofelijk groot belang dat we in deze crisis-tijd geen enkel risico aangaan met het oog op de grote schaarste aan ziekenhuisbedden en overbelast ziekenhuis personeel,’ aldus VVN.

CDA-burgemeester Hubert Bruls van Nijmegen, tevens voorzitter van de Veiligheidsregio’s, kondigt politieacties aan tegen met name motorrijders en wielrenners die het samenscholingsverbod negeren en in groepen gaan rijden. Ook wordt een aantal bij motorrijders populaire wegen – te denken valt aan bochtige dijkjes in het rivierengebied – afgesloten.

Stomphorst van Veilig Verkeer denkt dat verkeersdeelnemers door de Corona-crisis zich meer bewust worden van de risico’s. ‘Het aantal ongevallen is gehalveerd. Maar er gebeuren nog steeds ongevallen.’ Zijn indruk is dat het, na enkele weken ‘intelligente lockdown’, toch weer drukker aan het worden is op de wegen. ‘Mensen die sinds kort thuiswerken, gaan nu toch weer af en toe naar kantoor om spullen op te halen of zo. Je ziet het ook op de parkeerterreinen op bedrijvenparken. Eerst waren ze vrijwel helemaal leeg. Maar inmiddels worden de plukjes auto’s toch weer groter.’