Gertjan van Schoonhoven Premium Corner

Niemand is tegen minder verkeersdoden. Maar tegen elke prijs?

01 januari 2020

Minder verkeersdoden – wie kan daar nou tegen zijn? Niemand natuurlijk. Dus toen minister Cora van Nieuwenhuizen (VVD) van Infrastructuur en Waterstaat in december bekendmaakte dat het kabinet een half miljard euro uittrekt om provinciale en lokale wegen ‘op de schop te nemen’  voor de verkeersveiligheid, hoorde je daar niemand over. Niet over het bedrag – iedereen is  inmiddels immuun voor de Haagse miljarden die je om de oren vliegen – en niet over het doel. Prima toch? Doen!

Toch hoor je, als je goed luistert, hier en daar wel degelijk gesputter. Her en der in het land is er groeiend protest tegen diverse vormen van bomenkap; één daarvan is de bomenkap ten behoeve van de verkeersveiligheid, vooral op (mooie) provinciale wegen. Onder meer in Brabant – provincie met de meeste verkeersdoden – gaan provinciale wegen flink op de schop om die ‘duurzaam veilig’ te maken, in combinatie met groot onderhoud.

‘We houden alleen nog brede kale wegen over’

De Partij voor de Dieren in de Provinciale Staten van Noord-Brabant stelde op basis van eigen observatie onlangs in Elsevier Weekblad vast dat in Brabant zodoende ‘wegen waar je zo mooi tussen de bomen kunt rijden’ op het punt van verdwijnen staan. De Rucphenseweg (N638) zou een van de laatste zijn, en daar gaat de zaag deze winter ook in veel oude eiken. In totaal 441 bomen moeten langs die weg verdwijnen.

Lees ook dit commentaar van Gertjan van Schoonhoven: PBL wijst terecht op lelijkheid energietransitie

Allemaal voor de verkeersveiligheid. Wegen worden verbreed, bermen ‘obstakelvrij’ gemaakt – die obstakels zijnde vaak tientallen jaren oude mooie bomen. Resultaat: een provincie vol louter ‘brede kale wegen’, volgens de partij. In haar ogen een aanslag op het landschap. En dat wordt in Nederland toch al niet verwend met al die windturbines, zonneparken, data- en distributiecentra. Dat er elders nieuwe bomen ter compensatie worden aangeplant, is een schrale troost. Daar heb je die mooie provinciale wegen niet mee terug. Zo rukt de nieuwe lelijkheid steeds verder op.

Hoe proportioneel zijn de maatregelen?

Dat de Partij voor de Dieren in Brabant erover begint, is best dapper. Je staat in deze emo-politieke tijden al snel te boek als een partij die ‘bomen belangrijker vindt dan mensen’. Dat is natuurlijk niet zo. Niets is erger dan een dierbare verliezen bij een verkeersongeluk – want er is niks dat je daar op voorbereidt. Niemand zal betwisten dat mensen belangrijker zijn dan bomen. Maar de vraag is ook of de maatregelen niet een beetje overdreven zijn. Het aantal ongevallen op de N638 is – ook volgens het provinciebestuur zelf – in vergelijking met andere provinciale wegen beperkt.

Laden…

Word abonnee en lees direct verder

Al vanaf 8 euro per maand leest u onbeperkt alle edities en artikelen van EW. Bekijk onze abonnementen.

Verder lezen?

U hebt momenteel geen geldig abonnement. Wilt u onbeperkt alle artikelen en edities van EW blijven lezen? Bekijk dan onze abonnementen.

Bekijk abonnementen

Er ging iets fout

Uw sessie is verlopen

Wilt u opnieuw

Premium Corner
Ingelogde abonnees van EWmagazine kunnen reageren
Bij het plaatsen van een reactie geldt een aantal voorwaarden. Klik hier voor de voorwaarden.