De feiten: Productie en handel reageren op aankondigingen heffingen
Bronnen: Eurostat, Drewry, Lloyd’s ListDonald Trump ontregelt de wereldhandel niet alleen door te dreigen met hoge importheffingen, maar ook de deadlines te verschuiven.
In april kondigde de Amerikaanse president importheffingen aan. Voor de Europese Unie geldt sindsdien een basisheffing van 10 procent. Aanvullende heffingen van 20 procent stelde hij twee keer uit, in april en begin juli.
Trump dreigt inmiddels met een (totale) heffing van 30 procent per 1 augustus. Voor auto’s (25 procent), auto-onderdelen (25 procent) en staal (50 procent) gelden al hogere heffingen.
Bedrijven proberen logischerwijs vóór die deadlines meer goederen te produceren en te verschepen. Dat leidt tot zigzagbewegingen in de industriële productie, zo tonen cijfers van het Europese statistiekbureau Eurostat. Na groei in maart daalde de productie in april, om in mei weer te stijgen.
Ongekende drukte in havens
De continue variatie in handelsstromen vormt een logistieke uitdaging. Dat is onder meer zichtbaar in containertarieven. Die kenden een flinke opleving in juni, volgens de World Container Index van maritiem onderzoeksbureau Drewry.
De Verenigde Staten kregen veel goederen te verwerken in anticipatie op de, inmiddels uitgestelde, heffingen-deadline begin juli. De haven van Los Angeles meldr dat juni de drukste maand in zijn geschiedenis was.
In Europese havens resulteert de drukte in sterk oplopende wachttijden, bericht de maritieme website Lloyd’s List. Dat komt niet alleen door export naar de Verenigde Staten. Nu China goederenstromen naar Europa verlegt, krijgen de havens extra containers te verwerken. Ook stakingen, personeelstekorten en lage waterstanden in rivieren dragen bij aan havencongestie.
Wie zegt wat over het effect van dreigende heffingen op handel en logistiek?
Bronnen: World Cargo News, Lloyd’s List, VRT- Lloyd’s List: ‘Door dreiging van heffingen is sprake van een ongekende vrachttoename op de Azië-Europa-route en kunnen we bijna spreken van recordvolumes op de trans-Atlantische verbinding.’
- William Demoor, directeur klantenrelaties bij Port of Antwerp-Bruges: ‘Sommige bedrijven importeren en exporteren sneller, andere bedrijven kiezen er dan weer voor om af te wachten. Maar hun productie zetten ze niet stop. Ze proberen hun producten weg te duwen van hun site, en zo komen die dan in de haven terecht, met capaciteitsproblemen tot gevolg.’
- Simon Heaney, Senior Manager Container Research bij Drewry: ‘De containervaart bevindt zich in het vizier van een geopolitieke economische oorlog, en zal in dit proces aanzienlijk worden verstoord, en niet in positieve zin.’
EW’s visie: Trump verstoort logistieke ketens met aankondigen en uitstellen heffingen
Door: Max Erich, redacteur EconomieHet aankondigen en uitstellen van importheffingen leidt tot plotselinge wisselingen in goederenstromen. Dit verstoort logistieke ketens, met grote gevolgen voor het mondiale transport.
Dankzij het werk van deze sector draait de wereldhandel door. Het is goed mogelijk dat economische cijfers over de eerste helft van 2025 positief zijn.
De wereld wacht intussen gespannen op de uitkomsten van de onderhandelingen tussen de Verenigde Staten en de Europese Unie. Hopelijk leidt dat tot de-escalatie.
Tweede helft 2025 zal minder positief verlopen
Ongeacht de uitkomst is de kans groot dat de tweede helft van 2025 economisch beduidend minder positief verloopt.
Grote voorraden en daadwerkelijke invoering van importheffingen resulteren dan in afnemende handel. Het is de vraag wat er na de zomer nog overblijft van de drukte in de wereldwijde havens.
De wispelturigheid van Trump maakt de situatie niet beter. Spelregels veranderen dagelijks, resulterend in voortdurende onzekerheid. Dat zet bedrijven en consumenten niet aan tot investeringen.
Verdere verdieping: Cijfers over handel, logistiek en economie
Bronnen: Drewry, CNBC, Baltic Exchange, UNCTAD, CPB, J.P Morgan, Morgan Stanley, OECD, Wereldbank- De World Container Index van Drewry geeft inzicht in de tarieven van de scheepvaart. Dat doet ook de Baltic Dry Index van scheepvaartbeurd Baltic Exchange. Deze index biedt een indicatie over hoe het gesteld is met de wereldhandel. De Baltic Dry Index toont alweer een opleving na het laatste uitstel van importheffingen begin juli.
- De site van de United Nations Conference on Trade and Development biedt cijfers over de wereldwijde handel in goederen en diensten. Het Centraal Planbureau publiceert maandelijks een wereldhandelsmonitor.
- Recente ramingen van de Amerikaanse banken J.P. Morgan en Morgan Stanley gaan uit van een flinke teruggang van de economie in de tweede helft van 2025. Ook rijkelandenclub OESO en de Wereldbank voorzien mindere tijden.