De feiten: Aandelen Tesla verkocht, automaker ontkent geruchten rond Elon Musk
Bron: WSJ, Electrek, ANP, New York PostVolgens The Wall Street Journal (WSJ) heeft de raad van bestuur van Tesla een maand geleden verkennende stappen gezet om een mogelijke opvolger voor topman Elon Musk te zoeken.
Dat zou onder meer zijn gebeurd omdat zijn werkzaamheden voor de Amerikaanse president Donald Trump tot onvrede leidden bij klanten. Musk leidt het Department of Government Efficiency (DOGE), een overheidsorgaan dat flink snoeit in het ambtenarenapparaat.
Wereldwijd werden Tesla’s en laadstations vernield, en veel bezitters schamen zich voor hun auto. Intussen daalde de winst en liep de verkoop in het eerste kwartaal met 13 procent terug.
Ook in Nederland loopt de verkoop van Tesla’s flink terug: in april werden driekwart minder auto’s verkocht dan in dezelfde maand vorig jaar, toen er 1.457 op kenteken werden gezet.
De bestuursleden stonden jarenlang pal achter Musk, naast CEO ook de grootste aandeelhouder. Hij kreeg een beloningspakket van 55 miljard dollar, mocht aandeelhouders onder druk zetten om meer zeggenschap te verkrijgen, en ontsloeg zonder tegenspraak het voltallige laadteam. Die onvoorwaardelijke steun lijkt er niet meer te zijn.
Musk en Tesla ontkennen de berichten. Volgens voorzitter Robyn Denholm is het verhaal ‘absoluut onwaar’ en blijft Musk de CEO. Het bestuur heeft ‘veel vertrouwen’ in zijn leiderschap.
Tegelijk werd duidelijk dat Denholm zelf opnieuw voor 30 miljoen dollar aan aandelen Tesla te koop heeft aangeboden. De laatste zes maanden verkocht ze 150 miljoen dollar aan aandelen. Het lijkt erop dat de Australische in aanloop naar de WSJ-publicatie haar belang in het bedrijf fors wilde afbouwen.
Wie zegt wat over vertrek Musk?
Bron: Electrek, Tesla,- ‘Het is een zeer ernstige schending van de ethiek dat The Wall Street Journal een opzettelijk vals artikel publiceert en verzuimt om vooraf de ondubbelzinnige ontkenning van Tesla’s raad van bestuur op te nemen,’ schrijft Elon Musk zelf op X.
- ‘De CEO van Tesla is Elon Musk, en het bestuur heeft veel vertrouwen in zijn vermogen om het enerverende groeiplan voor de toekomst te blijven uitvoeren,’ schrijft Tesla-bestuursvoorzitter Robyn Denholm op X.
- Maar volgens autonieuwsblog Electrek lijkt Denholm ‘haar volledige belang aan aandelen van de hand te doen’.
- ‘Vanaf volgende maand zal ik aanzienlijk meer van mijn tijd aan Tesla besteden,’ zei Elon Musk eerder tijdens een gesprek over de kwartaalcijfers van Tesla.
EW’s visie: Tesla is groter dan Musk, maar weet dat zelf nog niet
Door: Robert Smid, redacteur AutomotiveTesla-beleggers haalden opgelucht adem toen Elon Musk liet doorschemeren zich minder met de Amerikaanse politiek te gaan bemoeien. Zijn rol als Trumps ‘hatchet man’ (huurmoordenaar) had Tesla geen goed gedaan.
Na het nieuws steeg het aandeel Tesla met 5 procent. Kort daarna zakte het alweer, nadat Trump nieuwe handelstarieven aankondigde.
De schommelingen illustreren dat Musk zowel Tesla’s kracht als kwetsbaarheid is. Hij investeerde persoonlijk honderden miljoenen dollars in het bedrijf, en gaf het zijn missie, naam en prestige.
Maar zijn grilligheid, politieke uitspattingen en veranderende prioriteiten ondermijnen het vertrouwen in Tesla’s koers, zowel bij de koper als bij de directie.
Welke uitdagingen heeft Tesla dit jaar?
Musk is niet meer de gevierde man die hij was. Zo valt de verkoop van de Cybertruck tegen. Tesla wist nog geen 40.000 exemplaren te slijten, terwijl concurrenten als Rivian en Ford goedkopere en betrouwbaardere alternatieven bieden.
In Europa is het model niet eens op de markt gekomen.
Op dit continent moet de Model Y het verschil maken, maar winnen Chinese merken terrein. Volgens onderzoek van KPMG, gedaan in opdracht van autobrancheorganisatie BOVAG, stijgt hun marktaandeel in Nederland van 4 naar 10 procent in 2030.
De technologische voorsprong van Tesla is niet langer vanzelfsprekend: Chinese fabrikanten zoals BYD en CATL testen inmiddels snellaadsystemen die een volle accu leveren in de tijd van een tankbeurt.
Autonoom rijden komt niet van de grond
Ook slaagt Tesla er maar niet in om de belofte van autonoom rijden waar te maken, een ander stokpaardje van Musk.
Daarnaast heeft Tesla logistieke uitdagingen met zijn nieuwe Model Y, waarvan het succes nog wel eens doorslaggevend kan worden voor dit jaar.
Problemen binnen Tesla
Ook binnen Tesla neemt de onrust toe. Naast dat bestuursvoorzitter Denholm haar aandelen verkocht, werd ingenieur Jared Ottmann ontslagen. Dit gebeurde nadat hij publiekelijk kritiek had geuit op een ongepaste grap van Musk over nazikopstukken als Heinrich Himmler en Hermann Göring.
Ottmann zou herhaaldelijk intern aan de bel hebben getrokken. Volgens hem is interne tegenspraak niet langer mogelijk, terwijl hij wel steun zou hebben gekregen van andere medewerkers.
Elektrische auto bijzaak
Musk richt zich intussen op robots en kunstmatige intelligentie. De oorspronkelijke missie – het vergroenen van mobiliteit – lijkt bijzaak geworden.
Tesla werd groot met idealisme, maar lijkt nu een speeltuin van de oprichter die het bedrijf als persoonlijke experimenteerruimte ziet.
Musk is Tesla
Dat Musk zich terugtrekt uit de politieke schijnwerpers, zou hoop voor Tesla moeten geven.
Musk gaf Tesla een voorsprong op de concurrentie doordat hij vanaf het begin nauw betrokken was bij de ontwikkeling van elektrische auto’s. Als bij Tesla zou vertrekken, verdwijnt dat experimentele en efficiënte voordeel.
Toch dringt het ongemakkelijke besef zich op: het bedrijf zou beter af zijn zonder hem. Maar dat is geen optie zolang Musk Tesla ís. Probeer maar eens iemand weg te krijgen die het bedrijf zelf heeft grootgemaakt.
Toch zou juist die stap weleens de redding kunnen zijn. Voor de koers, en voor de rust binnen het bedrijf.
Musk zei woensdag 30 april nog tegen journalisten in het Witte huis: ‘DOGE is een manier van leven, net als het boeddhisme.’ Hij voegde eraan toe dat het kostenbesparingsinitiatief zal doorgaan ‘zolang de president het wil’.
De uitspraak laat zien dat Musk met zijn hoofd nog steeds niet volledig bij Tesla is.
Verdere verdieping: Verkoop keldert, afkeer van Musk groeit
Bron: ANPDat de afgelopen maanden turbulent waren voor Tesla, is nogal een understatement.
In het eerste kwartaal verkocht Tesla 13 procent minder auto’s, het laagste aantal sinds medio 2022. In Nederland halveerde de afzet zelfs.
Daarnaast is de productie voor het vernieuwde Model Y vertraagd, door aanpassingen aan fabrieken.
De laatste maanden klinken er wereldwijd oproepen tot een boycot, en werden Tesla’s en laadstations vernield.