Verlies automerk Volkswagen door dieselgate

28 april 2016Leestijd: 1 minuut

WOLFSBURG (ANP) – Het emissieschandaal heeft automerk Volkswagen een kwartaalverlies opgeleverd van 127 miljoen euro. Het belangrijkste merk van de Duitse autofabrikant, die verder onder meer Skoda, Seat en Audi maakt, had in de laatste drie maanden van 2015 te maken met hoge kosten door reputatieschade en om klanten en autoverkopers tevreden te stellen.

Een jaar eerder boekte Volkswagen nog een kwartaalwinst van 780 miljoen euro. Naast de gevolgen van dieselgate, zoals het gesjoemel van Volkswagen om dieselauto’s milieuvriendelijker af te spiegelen is gaan heten, speelden ook lagere verkopen in Rusland en Brazilië het automerk parten.

De grootste divisie van het Volkswagen-concern gemeten naar verkoopvolumes en opbrengsten was in heel 2015 goed voor een omzet van 106 miljard euro, een stijging van 7 procent. De operationele winst zakte van 2,5 miljard naar 2,1 miljard euro.