Basic-Fit denkt nog veel groter te kunnen groeien

12 april 2021Leestijd: 2 minuten
René Moos (57) is oprichter en CEO van Basic-Fit, sportketen met de deuren op slot. Foto: Jeroen Jumelet/ANP

René Moos (57) is oprichter en CEO van Basic-Fit, sportketen met de deuren op slot. Hoe hard slaat het coronavirus toe bij Basic-Fit?

Het aantal klanten van de sportschoolketen daalde van 2,2 miljoen eind 2019, naar 2 miljoen eind 2020. Dat valt best mee voor een jaar waarin de deuren van de meeste vestigingen geruime tijd op slot moesten. En kennelijk vonden beleggers het ook meevallen, want zij betaalden begin april ongeveer 36 euro voor het aandeel. Dat is net iets meer dan de koers voor de coronavirus­uitbraak en de hoogste koers van het bedrijf ooit, sinds de beursgang in 2016.

De Jonge

Lees deze blog van van publicist Onno Aerden: Geachte Hugo de Jonge: verlos ons van deze vaccinatiestrategie

Ondanks het beperkte klantenverlies, was het verlies in euro’s groot: de omzet duikelde van 515 miljoen euro in 2019 naar 376 miljoen euro in 2020. De nettowinst ging over die periode van 11 miljoen euro positief, naar 125 miljoen euro negatief. Op 22 april maakt topman René Moos de resultaten over het eerste kwartaal van dit jaar bekend. ­Gezien de aanhoudende lockdown, zullen die nog steeds niet goed zijn. Diezelfde dag houdt het bedrijf ook de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering, en daar mag Moos uitleggen dat de koers terecht het hoogste punt heeft bereikt.

Wie zijn Moos en Basic-Fit?

Moos kan in elk geval twee dingen: geld verdienen – zijn vermogen bedraagt naar schatting van Quote 300 miljoen euro – en tennissen. In 1984 zette Moos een punt achter zijn profcarrière, een carrière waarin hij ‘weleens een trainingspartijtje van André Agassi won’, vertelde Moos aan De Telegraaf. Sinds die tijd richtte hij zich op de exploitatie van tennisbanen en fitnesscentra.

Vanaf 2004 deed hij dat samen met ex-proftennisser Eric Wilborts, onder de naam Health City. In 2010 namen zij ­Basic-Fit over. Een sportschool met ­weinig poeha en een laag maandelijks tarief (20 euro per 4 weken).

Maakt Basic-Fit het opzeggers lastig? Volgens tv-maker Tim Hofman wel.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Hoe halen ze die klanten binnen?

Door de grootte van Basic-Fit koopt het goedkoop fitnessapparatuur in en kan het de administratieprocessen automatiseren. Drie voltijdsmedewerkers volstaan om één vestiging met 3.300 klanten te laten draaien, stelt Basic-Fit.

Deze economies of scale profiteren van schaalgrootte en daardoor goed­koper werken dan de concurrent, aldus de leidende filosofie van Moos achter de expansie in Frankrijk en Spanje. Daar zijn goedkope fitnessketens even populair als dun gezaaid – genoeg ruimte voor meer vestigingen dus.

Ondanks de lage tarieven verdient het bedrijf veel aan de klant. Van sportdrankverkoop tot en met de advertentiecampagnes op de beeldschermen in de sportscholen. Het valt daardoor te hopen voor Basic-Fit (en klanten) dat de deuren snel van het slot mogen.