EU waarschuwde in 2015 al voor onveilige Belgische vliegvelden

14 april 2016Leestijd: 2 minuten
De systemen die explosieven op Zaventem detecteren werden niet goed gecheckt Foto: AFP

In 2015 waarschuwde de Europese Commissie al voor de gebrekkige controle op veiligheidsmaatregelen op Belgische vliegvelden. Maar de Belgische regering deed weinig met de informatie, tot woede van de oppositie.

Het rapport met de waarschuwingen is woensdag gelekt naar Belgische media. Daarin staat dat de veiligheidsdiensten onder meer de systemen die explosieven moeten opsporen, slecht controleren. Het gaat om de controles op veiligheidsmaatregelen tussen 2013 en 2014, niet om de maatregelen zelf.

Zaventem

Lees ook: ‘Er werken zeker 50 IS-sympathisanten op vliegveld Zaventem’

De Belgische oppositiepartij Ecolo–Groen bracht het rapport naar buiten, minder dan een maand na de fatale aanslag op Zaventem. Bij de explosies kwamen twaalf reizigers om, nadat twee terroristen zichzelf in de vertrekhal opbliezen.

Ook het vliegveld van Antwerpen werd onvoldoende gecontroleerd door de luchtvaartautoriteiten, volgens de Unie. Op alle Belgische vluchthavens doken problemen op in onder meer de algemene controle van vliegtuigbevoorrading en de screening van voertuigen.

Foto: EPALees alles over de aanslag op de Belgische hoofdstad in ons Dossier #Brussel

Daarnaast was de EU zeer ontevreden over de training van veiligheidsdiensten. Verplichte training werd regelmatig overgeslagen en de training die wel uitgevoerd werd, was vaak gebrekkig.

In het rapport staat dat de luchtvaartautoriteiten werden ‘aangespoord de problemen aan te pakken en een actieplan te maken om de zaken op te lossen’. De Europese Commissie had de Belgische autoriteiten al eerder gewaarschuwd in een soortgelijk rapport dat uitkwam in 2011.

Onder vuur

Jacqueline Galant, de minister van Mobiliteit, is door het rapport onder vuur komen te liggen. ‘Het rapport is vernietigend,’ aldus de groene oppositiepartij, die vindt dat het ministerie eerder had moeten ingrijpen. Galant zou ook geen extra investeringen in veiligheidsmaatregelen hebben genomen, ondanks het feit dat er wel geld beschikbaar was.

De Belgische regering had eerder namelijk miljoenen vrijgemaakt voor terreurbestrijding, maar daar maakte Galant geen gebruik van. De minister beweerde voordat het rapport werd gelekt nog dat de EU ‘altijd heeft verklaard dat de DG Luchtvaart goed werkt, de inspecteurs in het bijzonder’.