Ruim honderd mogelijke resten Boeing vastgelegd door satelliet

26 maart 2014Leestijd: 2 minuten

Franse satellieten hebben nog eens 122 mogelijke brokstukken van de gecrashte Boeing 777 van Malaysia Airlines vastgelegd. Alle objecten liggen in het zoekgebied in de Indische Oceaan op ruim 2.000 kilometer van de Australische kust.

De grootste objecten hebben een lengte van 23 meter. De beelden zijn zondag gemaakt, heeft de plaatsvervangend minister van Transport van Maleisië, Hishammuddin Bin Hussein, woensdag op een persconferentie gezegd.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

 

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Zoektocht hervat

De zoektocht naar de wrakstukken is woensdag hervat, nadat een hevige storm deze dinsdag te gevaarlijk had gemaakt. Zeven militaire vliegtuigen en vijf civiele vliegtuigen speuren naar de resten van vlucht MH370.

Het is belangrijk dat snel een van de twee zwarte dozen van het toestel wordt gevonden, omdat daarmee kan worden onderzocht wat er met het vliegtuig is gebeurd. Een ervan heeft de stemmen in de cockpit geregistreerd, de andere de gegevens over de route. De zwarte dozen zenden maximaal dertig dagen ultrasone signalen uit.

Speciaal apparaat

De kans dat de zwarte dozen nooit worden gevonden is aanzienlijk: de zuidelijke Indische Oceaan staat bekend als zeer ontoegankelijk. Speciale Amerikaanse luisterapparatuur, de ‘Towed Pinger Locator 25’, arriveert pas rond 5 april in het gebied.

Deze hydrofoon wordt aan een schip gehangen en kan tot op 6 kilometer diepte de ultrasone signalen opvangen. Tegen de tijd dat het apparaat op de juiste plek is, zijn er nog maar twee of drie dagen batterijduur van de zwarte dozen over.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Onderzoek

Experts die de crash onderzoeken richten zich intussen op een halve ‘ping’ die het toestel ergens in de lucht tussen Maleisië en Vietnam heeft uitgezonden. Dat de ping maar gedeeltelijk is doorgekomen, kan gezien worden als een ‘mislukte inlogpoging’ van het toestel op de radar.

Waarom het automatisch verzonden signaal niet goed doorkwam, is onduidelijk. De onderzoekers sluiten uit dat een persoon heeft geprobeerd de communicatie met satellieten te beïnvloeden, schrijft The Wall Street Journal.

Na deze half-mislukte ping heeft het toestel, toen alle communicatie al was uitgevallen, nog vijf of zes keer pingen verzonden, die door satellieten zijn opgevangen.