Elegant met sportief gecombineerd tijdens modeweek New York

25 september 2015Leestijd: 4 minuten
'Etienne Tordoir/ Catwalkpictures'

Met de shows in New York richten de ontwerpers zich meer op het grote publiek. In hun mode combineren ze elegant met sportief.

Op elke zitplaats bij de Michael Kors-show ligt een programmaboekje met informatie over het getoonde. Dat doet de ontwerper bewust. ‘Ik nodig ook altijd klanten uit en die omcirkelen wat ze willen aanschaffen.’

Volgens Kors is er geen betere manier om kleren te tonen én te verkopen. ‘Er gaat niets boven het live bijwonen van een modeshow, als je echt wilt weten hoe kleren staan, vallen en bewegen!’

Hij is dan ook blij met elke nieuwe techniek die het mogelijk maakt om een zo groot mogelijk publiek te bereiken en de suggestie te wekken dat het een modeshow bijwoont.

Kors staat daarin niet alleen. Het merendeel van de shows voor zomer 2016,  in de tweede en derde week van september in New York, was via een livestream direct te zien. En anders waren vele foto’s en filmpjes direct of kort na de presentatie al online beschikbaar.

Zo kon iedereen zien dat Kors voor zomer 2016 zijn vrouwenkleren graag romantisch ziet met veel geborduurde bloemen en lingerie-inspiratie, en de vormen liever ruim.

‘Want een wijde bloes die van de schouder dreigt te glijden is toch vele malen sexyer dan te strakke, korte kleren?’ Dat effect versterkte hij met afhangende linten die door het snelle bewegen van de modellen de romantische kleren iets energieks gaven.

Cadeau

Dergelijke lange linten gaven ook accent aan de vele sierlijke en sensuele interpretaties van lingerie die Givenchy toonde. Ter ere van een nieuwe winkel in New York gaf het Franse modehuis ditmaal een indrukwekkende presentatie in New York.

En wel op de avond van 11 september, waarop jaarlijks de terroristische aanslag  in 2001 op het World Trade Center wordt herdacht. De show bij ondergaande zon op een pier in de Hudson-rivier niet ver van de onheilsplek was een samenwerking van twee artistieke leiders, ontwerper Riccardo Tisci van Givenchy en kunstenaar Marina Abramovic.

De kunstzinnige presentatie met livemuziek en bewegingstheater was natuurlijk in de eerste plaats bedoeld als promotie van de Givenchy-mode, maar ook een cadeau aan New York. Daartoe waren ook vele modestudenten, geïnteresseerden en omwonenden geïnviteerd. Dat past goed in het streven om de bekendheid bij het grote publiek van de New York Fashion Week (NYFW) te bevorderen.

Ditmaal had het Democratische Congreslid Carolyn Maloney de eer om in de Amerikaanse pers de loftrompet over de NYFW te steken en te memoreren dat de modeweek meer dan andere grote evenementen zeer profijtelijk is voor New York en bijna 800 miljoen euro oplevert.

Zeilsport

Het dynamische karakter van de NYFW, en natuurlijk ook dat van de omringende grote stad, beweegt al jaren het Italiaanse Diesel en het Franse modemerk Lacoste om er hun nieuwe collecties te presenteren.

De Diesel Black Gold-mode was een samengaan van sportieve vormen met allerlei nostalgisch ajour (open borduurwerk). Lacoste combineerde kleurcontrasten uit de sportwereld met elegant wapperende kledingvormen.

Ook het Duitse Hugo Boss en de Britse Victoria Beckham gaven met hun shows in New York aan dat elegantie en romantiek goed te combineren zijn met sportieve opvattingen. Beckham plakte zelfs plaatjes van surfers op haar sierlijke jurken.

Ralph Lauren, geboren en getogen New Yorker, wist allerlei motieven en kleuren uit de zeilsport te verwerken tot een sophisticated collectie.

De oorspronkelijke Calvin Klein, tegelijkertijd met Ralph Lauren in de jaren veertig en vijftig opgegroeid in de New Yorkse wijk The Bronx, werd geëerd door de huidige ontwerper van de Calvin Klein-collectie, de Braziliaan Francisco Costa. Costa kwam met nieuwe, verrassende interpretaties van Calvin Kleins oude en succesvolle shift dress, een recht jurkje zonder sluiting dat lijkt op een gladde onderjurk en ook over het hoofd wordt aangetrokken.

Rode loper

Marc Jacobs maakte van zijn show een spektakel dat rechtstreeks werd uitgezonden. Een ode in voornamelijk rood-wit-blauw met veel schitterende effecten en elementen uit de typisch Amerikaanse cultuur, van western tot honkball. Als locatie koos Jacobs het oude Ziegfeld-bioscooptheater.

Zijn modellen, onder wie ook de dikke zangeres Beth Ditto, liepen als sterren bij een filmpremière hun rondje door de lobby, de filmzaal en buiten over de rode loper. Daar werd ook de vele omstanders achter dranghekken hun kijk op de nieuwe zomermode gegund.

Elsevier nummer 40, 3 oktober 2015