‘Door milieuzones maken vervuilende auto’s juist meer kilometers’

16 juli 2019Leestijd: 4 minuten
Milieuzone in Rotterdam. Foto: ANP.

Bezwaar maken tegen een boete omdat u een milieuzone bent binnengereden met uw vervuilende auto loont, zo blijkt uit onderzoek. De regelgeving is onduidelijk en daardoor blijken bonnen te snel uitgedeeld te worden. Proberen gemeenten het beste jongetje van de klas te zijn met hun milieuzones? Terwijl de regelgeving zo rommelig is dat veel opgelegde boetes uiteindelijk worden kwijtgescholden? Of helpen de zones om binnensteden leefbaar te maken? Wij vroegen u naar uw mening.

In de rubriek Reacties op de stelling lichten we een aantal reacties uit. Alleen reacties die onder eigen naam zijn achtergelaten, komen hiervoor in aanmerking.

Bekijk alle reacties op de Stelling van de Dag

Twan Hendriks

Milieuzones zijn er alleen om burgers te pesten’ ik zou het hoofd het woord milieuzones willen veranderen in ‘de overheden’. De overheid is een entiteit geworden die er niet meer voor de burgers is maar voor zichzelf. Met een eigen doel. Namelijk groeien en het eigen gelijk en het eigen belang promoten.

John de Graaff

Links is van oudsher actief voor wat betreft het autootje pesten. Dat hebben ze al op honderden manieren gedaan, en dit is weer een nieuw hoofdstuk hierin. Nederland is langzaamaan een land van immobiliteit. Alle lokale wegen zijn onbegaanbaar vanwege drempels en voorrang voor zich dom en asociaal gedragende fietsers. En de autowegen zitten mede hierdoor verstopt. En ook daar doen de zeloten hun werk met maxima van honderd, tien rijbanen en trajectcontrole. Het is misselijkmakend.

Frits W. van Dijk

Milieuzones om burgers te pesten? Lijkt bij de verkeersdrempels ook het geval. Misschien is het zo. Maar volgens mij is het onmacht van de besturenden. Daar lijden we onder op alle terreinen waar overheden zich mee bemoeien. Onderzoeken zullen uitwijzen dat de zones heel weinig tot niks uitmaken voor de stad. Maar ja in politiek en ambtenarij zitten de ijverige dommen. De meest schadelijke combinatie van eigenschappen.

Herta M. de Zorger

ja, dat denk ik zeker. Want zolang al het vliegverkeer en de auto en motorraces met publiek en het pleziervaart verkeer (vaak met diesels) door mag gaan is het niet geloofwaardig.
Bovendien zijn de auto’s APK goedgekeurd en betalen dieselrijders de meest wegenbelasting, dus het lijkt allemaal erg vreemd.
Straks nog een item over het ‘verschrikkelijke’ fenomeen dat mensen hun roetfilter laten demonteren en dat is slecht voor de gezondheid van anderen.. Als het roetfilter er wel in zit, gooit ‘ie later het roet er uit tijdens regenereren. Dus het komt echt wel in de lucht terecht.
Men moet goede rondwegen maken voor verkeer wat niet in het centrum moet zijn en zorgen dat de doorstroom (groene zone) in het centrum goed verloopt.
Stinkende bromfietsen mogen wel en mijn buren mogen ook hout en weet ik wat niet al stoken zodat ik mijn slaapkamerraam bij verkeerde wind moet sluiten omdat de rook naar binnen trekt. maar DAT mag wel, dus.
Milieu zones zijn symboolpolitiek.

Pieter Sibinga Mulder

Mijn stelling luidt als volgt: Als ik met mijn fijne maar al wat oudere diesel in bepaalde steden niet meer mag komen ga ik PRINCIPIEEL niet meer naar die steden. Ik zal dus mijn geld uitgeven in plaatsen waar ik wél mag komen. Op welke wijze dan ook, de betreffende gemeente wordt vermeden en verliest dus inkomsten. Laat je niet dwingen want als men door deze idioterie massaal wegblijft dan gaat het vanzelf pijn doen !!

Henk Albarda

100 % eens met de stelling.
Je moet toch wel een volslagen wegkijkende sufferd zijn en koste wat kost WILLEN geloven dat een milieuzone een bijdrage is aan de terugdringing wat voor zgn ‘giftige’ ‘stofjes’ overlast dan ook.
Natuurlijk wordt dit soort idiote ‘wetgeving’ door GL uitsluitend afgedwongen om hun linkse hobbies ‘onderdak illegalen’ van te kunnen betalen……

Joep Heemskerk

Ja dit is puur geldklopperij. Het milieu wordt niet geholpen door deze maatregelen. In tegendeel, vaak moeten mensen door dit soort maatregelen extra kilometers maken om op plaats van bestemming te komen en dit betekent meer uitstoot. Dat dat niet in de binnenstad is betekent niet dat die lucht nog steeds in de binnenstad terecht komt. Kortom het levert niets op behalve geld voor de overheid.

F Geurts van Kessel

Burgertje pesten. In de praktijk, zeer zeker, alhoewel waarschijnlijk niet zo bedoeld. Voornamelijk gemakzucht denk ik, het is een heel makkelijke manier om als gemeente met het “kijk ons eens groen bezig zijn” circus mee te doen, of zelfs voorop te lopen. Natuurlijk is dit symboolpolitiek waar de stad de facto niets mee opschiet. Zeker zolang de echte grote vervuilers buiten schot gehouden worden. Wat in ieder geval moet stoppen is die willekeur en wildgroei in verschillende steden. Er moet landelijk beslist worden wat Nederland met die milieuzones wil, en dan moet dat ook aangegeven worden met bebording die landelijk hetzelfde is en bekend is, zodat de burger in ieder geval weet waar hij/zij aan toe is, en dientengevolge het aantal (onterechte) boetes vermindert, waardoor de burger zich tenslotte ook weer iets minder gepest voelt. Tenzij de betreffende gemeenten niet om draagvlak malen, maar dan komen ze zich hopelijk de volgende gemeenteraadsverkiezingen weer tegen.

Wilt u ook meepraten over de Stelling van de dag? Neem dan een abonnement op Elsevier Weekblad. U kunt een reactie op de site plaatsen als u abonnee bent.