‘Toezichthouder op nieuwsselectie Facebook en Google is noodzaak’

12 februari 2019Leestijd: 2 minuten
Bron: Unsplash

Bedrijven als Facebook en Google zouden meer moeite moeten doen om gebruikers te helpen nepnieuws te herkennen. Dat is een van de aanbevelingen in een onderzoek dat de Britse overheid heeft laten doen.

Daarnaast zouden de bedrijven de gebruikers ook naar het nieuws van kwaliteitsmedia moeten sturen. Hoe dat precies in zijn werk moet gaan, wordt in het rapport niet duidelijk gemaakt. Mogelijk zou het nieuws van kwaliteitsmedia via het algoritme van Facebook en Google vaker getoond moeten worden of een virtueel kwaliteitsstempel kunnen krijgen.

De onderzoekers menen dat het te ver gaat om onlinebedrijven  verantwoordelijk te maken voor alle inhoud die op hun platforms wordt gedeeld. Dat is in strijd met het idee achter sociale platforms, namelijk dat iedereen daar berichten met elkaar kan delen.

Toezichthouder moet digitale spelers in de gaten houden

Omdat de onderzoekers het zeer belangrijk vinden dat het publiek het verschil begrijpt tussen kwaliteitsnieuws en nepnieuws, stellen zij voor een toezichthouder in het leven te roepen. Die moet in de gaten houden of grote spelers als Facebook en Google zich aan deze regels houden.

Lees ook het commentaar Facebook krijgt terecht een tik op de vingers

Wat vindt u hiervan? Gaat het te ver om een toezichthouder te laten bepalen of Facebook en Google bezoekers voldoende kwaliteitsnieuws laten lezen? Of is het nu eenmaal te risicovol om commerciële bedrijven te laten bepalen wat wel en wat niet waar is en is een toezichthouder daarom een goed idee? Praat mee met de Stelling van de dag.

Geef uw mening onder dit artikel. U kunt alleen reageren als u abonnee bent.

Let op: door uw mening te geven, gaat u ermee akkoord dat de redactie van Elsevier Weekblad uw reactie kan uitlichten in de digitale rubriek Reactie van de dag.