Wetenschap: beter slapen = beter leven

Slecht slapen veroorzaakt meer verkeersongevallen dan alcohol. En continu te weinig nachtrust geeft tien jaar eerder kans op Alzheimer. Enkele harde conclusies van Matthew Walker, met wereldwijd aanzien na 30 jaar slaapresearch. “Goed slapen heeft enorme impact op kwaliteit van leven. Hiervoor heeft Nederland, dat 25% gezondheidskosten kan besparen, te weinig aandacht.”

De importantie van goed slapen moet veel beter over het voetlicht komen, zo luidt de persoonlijke overtuiging van CEO John Kruijssen. Slecht slapen leidt bovendien tot een lagere productiviteit, een grotere kans op nare ziektes én aanzienlijk minder welzijn. De maatschappelijke gevolgen zijn enorm. Daarom ondertekende hij samen met slaapgoeroe Matthew Walker een manifest om een betere nachtrust nadrukkelijker op de kaart te zetten. Kruijssen, voortvarend: “We hebben medewerking van artsen, specialisten en gezondheidsinstituten, en willen dat zo veel mogelijk partijen zich bij onze missie aansluiten. Het liefst wil ik dat de hele branche ons initiatief ondersteunt. We leveren een relevante maatschappelijke bijdrage. Ik geloof er heilig in dat beter slapen een beter leven brengt.”

DOOR VOOR HET ALLERBESTE TE KIEZEN, GROEI JE ALS BEDRIJF VANZELF

Unieke meettechniek

Aan de vier geformeerde kernwoorden ‘Beter slapen, beter leven’ lag een zorgvuldig en doordacht proces ten grondslag. Sinds het aantreden van Kruijssen als CEO bij Beter Bed in 2018 stelde hij een toekomstbestendige strategie als doel. Hij liet een consultant de rode draad destilleren uit alle wereldwijde slaaponderzoeken. Daarna volgde uitgebreide toetsing bij onder meer CEO’s van bedrijven, wetenschappers en universiteiten. “We gingen met relevante trends aan de slag en ontwikkelden onze eigen visie: producten aanbieden die op overtuigende wijze betere slaap genereren”, licht Kruijssen enthousiast toe. Hoe bepaal je welk matras exact voor een individu geschikt is? Daarvoor verrichtte Beter Bed onderzoek onder (niet tevreden) klanten. Belangrijke conclusie was dat klanten nietzeker wisten of ze de juiste keuze maakten. “Daarop besloten we om ons advies volledig onafhankelijk te maken. We introduceerden een unieke meettechniek.”

Beter Slapen ID

John Kruijssen

De nieuw ontwikkelde techniek ‘Beter Slapen ID’ matcht het lichaam van het individu met de karakteristieken van een matras. Kruijssen: “Daarvoor meten we zorgvuldig elk matras dat wij ontwikkelen. In onze winkels meten we via sensoren de persoonlijke ligging van de klant op rug, buik en linker- en rechterzij. De computer verwerkt alle data, waarna de vijf best matchende matrassen volgen van de in totaal honderd die wij voeren. Dit is puur individueel en volledig onafhankelijk. Als eerste in Nederland realiseren wij hiermee een doorbraak in beter slapen”, vertelt de CEO trots. “Het vertrouwen is zelfs zo groot, dat klanten voor deze nieuwe meting op de wachtlijst staan.”

Inmiddels draait de Beter Slapen ID in 42 van de 85 Beter Bed-winkels. Na meting gaan nagenoeg alle klanten tot aanschaf over. Naast de gunstige conversie zijn het bestedingsbedrag en de waardering aanzienlijk hoger. Kruijssen: “We hebben bijna geen retouren meer en in onze winkels behalen we een NPS-score van maar liefst 70. Dat is aanzienlijk meer dan het gemiddelde in ons bedrijf (64) én dat van de concurrentie.” Geheel passend binnen de nieuwe waardenstrategie, de versterkte advies-kwaliteitsverhouding, investeerde Beter Bed tevens in extra opleiding voor medewerkers. De eigen academie ontwikkelde een training voor omgaan met de Beter Slapen ID in de winkels. Ook is er aandacht voor de voordelen uitleggen aan klanten en de verkoop van additionele producten als kussens en beddengoed. Beter Bed heeft tevens een ijzersterke positie in het hogere segment, met merken als M Line, Tempur en Emma. Zo ook binnen de zakelijke markt. “We worden steeds meer gezien als kwalitatieve aanbieder. Door voor het allerbeste te kiezen, groei je als bedrijf vanzelf”, stelt Kruijssen tevreden vast. “Dit draagt er flink toe bij dat mensen hier graag werken.”

Online succes

De groep die online durft te kopen blijft groeien. De informatievoorziening moet top zijn. Snel leveren, het juiste assortiment en een attractieve prijs vormen volgens Kruijssen de basis van het online succes. “Onze mensen gebruiken de verzamelde data voor zowel sneller zakendoen als verbetering van de bedrijfsvoering in de winkels. Zo zien we online snel wat wel en niet loopt, wat te hoog geprijsd is en wat de retouren zijn. Ook constateren we in no time de effecten van externe factoren. Door lagere marges willen we online niet verder groeien dan 25% van onze omzet in 2025. De online data zijn echter uitermate nuttig voor voorspellingen in winkelverkopen.”

Online klanten eisen leveringen binnen 24 uur. Om aan deze wens en lage prijzen te voldoen is over enkele jaren een hypermodern en efficiënt distributiecentrum gepland. Daarvoor wordt de huidige distributielocatie in Uden uitgebreid van 27.000 naar 57.000 m². In Polen beschikt Beter Bed sinds kort over een eigen productielocatie met een enorme uitbreidingspotentie. “Zo versimpelt innoveren. Dit past binnen onze waardenstrategie die geborgd is in iets wat in de toekomst alleen maar belangrijker wordt: gezonder slapen!”

Dit is een partnerpagina. De redactie van EW is niet verantwoordelijk voor de inhoud.
Beter Bed

M line official Sleep Supplier AFC Ajax

AFC Ajax en M line hebben een partnership-overeenkomst ondertekend waarbij M line voor vier jaar Official Sleep Supplier van de club is geworden. M line zet de samenwerking met Ajax onder andere in om het belang van goede nachtrust voor het leveren van (topsport)prestaties te benadrukken. Sleep well. Move Better. Menno Geelen, Commercieel Directeur AFC Ajax: […]

Lees verder
Beter Bed

B Bright: dé innovatieve matrassenlijn van Beter Bed

Slapen is persoonlijk en niet ieder persoon of lichaam is hetzelfde.  Daarom heeft Beter Bed in samenwerking met klanten en slaapexperts innovaties doorgevoerd die resulteren in een nieuwe matrassenlijn: B Bright. Met B Bright komt de slaapspecialist aan alle persoonlijke wensen van de klanten tegemoet. De B Bright-matrassenlijn is de eerste stap richting een complete […]

Lees verder
Beter Bed

Beter Bed wint SkillsTown achievement award

Beter Bed heeft met zijn online leerplatform genaamd de ‘Beter Bed Academie’ de SkillsTown Achievement Award gewonnen voor het behalen van uitzonderlijke online leerprestaties. De Beter Bed Academie telt maar liefst 18.000 gevolgde modules en 75% actieve gebruikers over een periode van twee jaar. Hans Schuurmans, CEO van SkillsTown, vertelt: “Met SkillsTown willen we organisaties helpen om […]

Lees verder
Beter Bed

Maak kennis met Leazzzy: het slaapabonnement van Beter Bed

Nederlands grootste slaapspecialist in retail, groothandel en B2B – heeft een nieuwe propositie geïntroduceerd: Leazzzy, het slaapabonnement van Beter Bed. Deze volgende stap in de abonnementenmarkt past in de strategie van Beter Bed Holding om zich meer te richten op innovaties en de ontwikkeling van Sleep-as-a-Service. Slaap lekker, sluit je aan bij Leazzzy Met Leazzzy […]

Lees verder
Beter Bed

Beter Bed Holding deelt duurzaamheidsstrategie: Beter Slapen, Beter Leven

Beter Bed Holding N.V. presenteert haar nieuwe duurzaamheidsstrategie. De slaapspecialist zal tegelijk met de publicatie van de halfjaar- en jaarcijfers updates gaan delen over de voortgang van deze implementatie waarbij in de jaarrekening de prestaties aan de hand van een vernieuwde scorecard zullen worden gecommuniceerd. Tegelijkertijd met de publicatie van de duurzaamheidsstrategie implementeert Beter Bed […]

Lees verder
Beter Bed

Beter Bed voor 5e keer uitgeroepen tot beste webshop

Slaapspecialist Beter Bed is voor de vijfde keer uitgeroepen tot categoriewinnaar ‘ABN AMRO Webshop Award the Netherlands’ in de ‘Retailer of the Year’-verkiezing. Beter Bed heeft van het consumentenpanel de hoogste waardering gekregen voor de categorie webshop en bleef hiermee andere webshops in de categorie Slapen voor. Perijn Hoefsloot, Directeur Marketing en Customer Experience, is […]

Lees verder
Beter Bed

De Beter Bed Slaap Experience: een complete slaapervaring

Aan het Sontplein in Groningen opende Beter Bed de eerste Beter Bed Slaap Experience. Het is alweer de 84e winkel van de slaapexpert in Nederland. Deze nieuwe Slaap Experience is een voorbeeld voor de Beter Bed-winkel van de toekomst. De nieuwe winkelformule is gebaseerd op twee sferen – Dag en Nacht – zodat bezoekers een […]

Lees verder
Beter Bed

Samenwerking Beter Bed en Philips

Beter Bed en Philips hebben de handen in één geslagen om met technologische oplossingen de kwaliteit van slaap te vergroten. Beter Bed loopt voorop met het inzetten van innovaties om de nachtrust van mensen te verbeteren. De samenwerking met Philips sluit aan op de missie van Beter Bed om klanten beter en gezonder te laten […]

Lees verder
Beter Bed

Paper bed. Duurzaam en comfortabel slapen op karton.

Slaapspecialist Beter Bed en kartonspecialist Kartent lanceren het Paper Bed. Een kartonnen bed dat comfortabel en duurzaam slapen mogelijk maakt voor een toegankelijke prijs. Het Paper Bed wordt gemaakt van Nederlands hergebruikt karton en is 100% recyclebaar. De partners brengen samen ook andere kartonnen producten uit onder de lijn Paper Bed zoals: nachtkastjes, bedlampen en […]

Lees verder
Beter Bed

Gezond slapen gaat inhaalslag maken

Gezond eten en bewegen, daarvan is iedereen zich wel bewust. Maar gezond slapen bleef lang een ondergeschoven kindje. De coronacrisis gaf het gezondheidsbewustzijn een boost, met een inhaalslag voor gezond slapen tot gevolg. CEO John Kruijssen: “Nederlanders besteden wekelijks slechts € 2,- aan slapen. Dat groeit richting € 2,75. Hoe beter de slaap, hoe gezonder […]

Lees verder