Gezond slapen gaat inhaalslag maken

Gezond eten en bewegen, daarvan is iedereen zich wel bewust. Maar gezond slapen bleef lang een ondergeschoven kindje. De coronacrisis gaf het gezondheidsbewustzijn een boost, met een inhaalslag voor gezond slapen tot gevolg. CEO John Kruijssen: “Nederlanders besteden wekelijks slechts 2,- aan slapen. Dat groeit richting 2,75. Hoe beter de slaap, hoe gezonder én gelukkiger.”

ONDER EEN GROEP KLANTEN TESTEN WE NIEUWE DATATECHNOLOGIE OM DE NACHTRUST TE VERBETEREN

Acties, kortingen en lage prijzen. In de vorige eeuw verwierf Beter Bed hiermee grote bekendheid. Inmiddels heeft dit beursgenoteerde retail- en groothandelsbedrijf behalve in de onderkant van de markt tevens een ijzersterke positie in het hogere segment met merken als M Line, Tempur en Emma. De marktleider stoomt eveneens op binnen de zakelijke markt. Zo is het bedrijf trots op het verworven aanzien binnen de leisuremarkt en hotelwereld, een waardering voor kwaliteit én advies.

Kruijssen: “Beter Bed werkt ook intensief samen met topsportend Nederland. Wij leveren onder meer aan het Nederlands voetbalelftal, Team Jumbo-Visma en de Olympische ploeg. Wij creëren in het buitenland de best mogelijke nachtrust en reizen soms ploegen achterna voor extra persoonlijke services.”

Beter Bed telt 120 winkels in Nederland en België. Behalve in Uden heeft de 1100 mensen tellende slaapexpert distributiecentra in Nieuw-Vennep en Hoogeveen.

Waardestrategie

In mei 2021 lanceerde Beter Bed zijn nieuwe waardestrategie. In de toekomst draait het om de meeste waarde toevoegen aan de kwaliteit van slapen, verklaart Kruijssen de groeiende marktbehoefte. Naast slaapverbetering vormt bijdragen aan sustainability een belangrijke drijver. Daarbij moeten bedden, matrassen, beddengoed en accessoires recyclebaar zijn en lang meegaan.

“Alles wat we leveren moet leiden tot een betere nachtrust. De focus ligt op drie onderdelen: sustainable kwaliteitsproducten, continue training van onze medewerkers in goed en eerlijk maatwerkadvies en de ontwikkeling van een revolutionaire tool waarbij we elektronische meetapparatuur inzetten. De volgende stap is om deze metingen ook thuis uit te voeren. Dankzij datatechnologie via verzamelde gegevens en de matching van metingen van onze producten komen we tot een objectievere en daarmee meer betrouwbare uitkomst over welk matras en kussen het best bij een individu past”, vertelt Kruijssen enthousiast.

De kern is dat cruciale delen het lichaam echt goed ondersteunen. Wat leert de onlangs uitgevoerde test van Beter Bed? De meeste mensen maken totaal andere keuzes dan ze vooraf van plan waren. Ze besteden meer aan maatwerkkwaliteit, waardoor de ervaren nachtrust verbetert. Kruijssen benadrukt nogmaals: “Meten is weten. Het geeft een buitengewoon betrouwbaar advies. Voor ons levert dat tevens voordelen op: we voorkomen zowel veel inconvenience voor klanten als retourleveringen.”

Duurzame slaapverbetering

Slaapverbetering combineren met duurzaamheid is dé grote uitdaging. Zo werkt de vooruitstrevende beddenspecialist dagelijks aan volledig recyclebare producten. Voor matrassen met pocketveren en boxsprings lukt dat binnen afzienbare tijd. Voor matrassen met foam wordt actief naar alternatieve materialen gezocht. Zeer hoopvol is Kruijssen over de introductie van Leazzzy. De klant slaapt voor een vast bedrag per maand. Deze krijgt veel extra services, zoals montage, periodieke reiniging (stoom) en hulp bij verhuizing.

“Na een test van een halfjaar valt op dat dit concept een doelgroep trekt die vooral hulp vraagt bij slaapverbetering. Zowel particulieren als de zakelijke markt, waaronder hotelketens en B&B’s. Daarbij kiezen ze nadrukkelijk voor kwaliteit en duurzaamheid. Ook de flexibele omwisselmogelijkheden spreken aan. Bij Leazzzy krijgt de relatie met de klant een flinke impuls.”

De duurzame oplossingen in samenwerking met KarTent brengen Beter Bed een andersoortige bekendheid. Bedden en kasten worden gemaakt van gerecycled karton, een supersterke en voordelige oplossing. Kruijssen: “Onze mensen werken actief mee aan doorontwikkeling. Dankzij de flexibele tekenmodellen van KarTent is elk product makkelijk op maat te fabriceren. Tijdens de Olympische Spelen in Japan sliepen de topsporters op kartonnen bedden. Ook vormen studenten en ouders met kinderen een interessante doelgroep.”

Omzetverdubbeling

De gemiddelde jaarlijkse autonome groei van de marktleider bedroeg de afgelopen vijf jaar 13%. In 2025 is zelfs een omzetverdubbeling naar 400 miljoen euro voorzien ten opzichte van 200 miljoen euro in 2020. Behalve de gunstige prijs-kwaliteitverhouding draagt de nieuwe waardestrategie – versterkte advies-kwaliteitverhouding – daaraan bij. Zo ook het groeiende bewustzijn omtrent gezond slapen, de zeer grote toegankelijkheid met 120 winkels én de online afzet.

“In 2020 behaalden we 15% van onze omzet online; in 2025 verwachten we 25%. Dat is vooral toe te schrijven aan kwalitatief assortiment, competitieve prijzen, uitgekiende marketing en betrouwbare logistiek”, legt de ambitieuze CEO uit. Maar ook de groothandelsactiviteiten met Dutch Bedding Company (DBC) van Beter Bed zitten in de lift. Het kwaliteitsmerk M Line kent toenemende interesse van Europese en Aziatische retailers, hotelketens en leisureparken. En voor textielafzet is een nieuw distributiecentrum in oprichting. Kortom, gezond slapen betekent méér dan alleen een beddenaanschaf en is zelfs wereldwijd in opmars.

Dit is een partnerpagina. De redactie van EW is niet verantwoordelijk voor de inhoud.

M line official Sleep Supplier AFC Ajax

AFC Ajax en M line hebben een partnership-overeenkomst ondertekend waarbij M line voor vier jaar Official Sleep Supplier van de club is geworden. M line zet de samenwerking met Ajax onder andere in om het belang van goede nachtrust voor het leveren van (topsport)prestaties te benadrukken. Sleep well. Move Better. Menno Geelen, Commercieel Directeur AFC Ajax: … Continued

Lees verder

B Bright: dé innovatieve matrassenlijn van Beter Bed

Slapen is persoonlijk en niet ieder persoon of lichaam is hetzelfde.  Daarom heeft Beter Bed in samenwerking met klanten en slaapexperts innovaties doorgevoerd die resulteren in een nieuwe matrassenlijn: B Bright. Met B Bright komt de slaapspecialist aan alle persoonlijke wensen van de klanten tegemoet. De B Bright-matrassenlijn is de eerste stap richting een complete … Continued

Lees verder

Beter Bed wint SkillsTown achievement award

Beter Bed heeft met zijn online leerplatform genaamd de ‘Beter Bed Academie’ de SkillsTown Achievement Award gewonnen voor het behalen van uitzonderlijke online leerprestaties. De Beter Bed Academie telt maar liefst 18.000 gevolgde modules en 75% actieve gebruikers over een periode van twee jaar. Hans Schuurmans, CEO van SkillsTown, vertelt: “Met SkillsTown willen we organisaties helpen om … Continued

Lees verder

Maak kennis met Leazzzy: het slaapabonnement van Beter Bed

Nederlands grootste slaapspecialist in retail, groothandel en B2B – heeft een nieuwe propositie geïntroduceerd: Leazzzy, het slaapabonnement van Beter Bed. Deze volgende stap in de abonnementenmarkt past in de strategie van Beter Bed Holding om zich meer te richten op innovaties en de ontwikkeling van Sleep-as-a-Service. Slaap lekker, sluit je aan bij Leazzzy Met Leazzzy … Continued

Lees verder

Beter Bed Holding deelt duurzaamheidsstrategie: Beter Slapen, Beter Leven

Beter Bed Holding N.V. presenteert haar nieuwe duurzaamheidsstrategie. De slaapspecialist zal tegelijk met de publicatie van de halfjaar- en jaarcijfers updates gaan delen over de voortgang van deze implementatie waarbij in de jaarrekening de prestaties aan de hand van een vernieuwde scorecard zullen worden gecommuniceerd. Tegelijkertijd met de publicatie van de duurzaamheidsstrategie implementeert Beter Bed … Continued

Lees verder

Beter Bed voor 5e keer uitgeroepen tot beste webshop

Slaapspecialist Beter Bed is voor de vijfde keer uitgeroepen tot categoriewinnaar ‘ABN AMRO Webshop Award the Netherlands’ in de ‘Retailer of the Year’-verkiezing. Beter Bed heeft van het consumentenpanel de hoogste waardering gekregen voor de categorie webshop en bleef hiermee andere webshops in de categorie Slapen voor. Perijn Hoefsloot, Directeur Marketing en Customer Experience, is … Continued

Lees verder

De Beter Bed Slaap Experience: een complete slaapervaring

Aan het Sontplein in Groningen opende Beter Bed de eerste Beter Bed Slaap Experience. Het is alweer de 84e winkel van de slaapexpert in Nederland. Deze nieuwe Slaap Experience is een voorbeeld voor de Beter Bed-winkel van de toekomst. De nieuwe winkelformule is gebaseerd op twee sferen – Dag en Nacht – zodat bezoekers een … Continued

Lees verder

Samenwerking Beter Bed en Philips

Beter Bed en Philips hebben de handen in één geslagen om met technologische oplossingen de kwaliteit van slaap te vergroten. Beter Bed loopt voorop met het inzetten van innovaties om de nachtrust van mensen te verbeteren. De samenwerking met Philips sluit aan op de missie van Beter Bed om klanten beter en gezonder te laten … Continued

Lees verder

Paper bed. Duurzaam en comfortabel slapen op karton.

Slaapspecialist Beter Bed en kartonspecialist Kartent lanceren het Paper Bed. Een kartonnen bed dat comfortabel en duurzaam slapen mogelijk maakt voor een toegankelijke prijs. Het Paper Bed wordt gemaakt van Nederlands hergebruikt karton en is 100% recyclebaar. De partners brengen samen ook andere kartonnen producten uit onder de lijn Paper Bed zoals: nachtkastjes, bedlampen en … Continued

Lees verder