Hoe slim wordt kunstmatige intelligentie?

Dankzij kunstmatige intelligentie stellen artsen betere diagnoses en voelt je smartphone je wensen en voorkeuren precies aan. De technologie gaat de komende jaren een nog veel grotere rol spelen in ons dagelijks leven.

Kunstmatige intelligentie dringt door in het alledaags gebruik. Vaak hebben we dat niet eens door, vertelt Pamela Hagerty, manager van de Disruptive Technology strategie van BNP Paribas Asset Management.

Pamela Hagerty, manager van de Disruptive Technology strategie van BNP Paribas Asset Management

‘Een gespecialiseerde arts ziet in zijn carrière honderden MRI-scans voorbijkomen. Maar een systeem op basis van kunstmatige intelligentie kan razendsnel duizenden scans analyseren. Hierdoor is het mogelijk om veel sneller en meer kleine afwijkingen op te sporen dan met alleen een dokter van vlees en bloed.’

‘Een ander voorbeeld is het systeem achter Google Translate. Sinds het internetbedrijf het vertaalsysteem op basis van vaste regels heeft vervangen door een model op basis van kunstmatige intelligentie, lezen de vertaalde teksten een stuk vloeiender. De nauwkeurigheid van de vertalingen is omhoog geschoten van 70 à 80 procent naar ruim 90 procent. Omdat het programma steeds meer informatie krijgt en voortdurend bijleert, loopt dat percentage verder op.’

100.000 bibliotheken per dag

Dagelijks genereren we 2,5 triljoen bytes aan nieuwe data, onder meer door alle berichten op social media en transacties in e-commerce. Dat is evenveel als alle informatie van 100.000 bibliotheken. Met die groeiende hoeveelheid gegevens kan kunstmatige intelligentie nieuwe dingen leren. Toch is dat volgens Hagerty maar een van de oorzaken voor de stroomversnelling van de technologie.

‘De doorbraak was niet mogelijk geweest zonder de enorme vooruitgang in de rekenkracht van computers. Een andere katalysator is de ontwikkeling van betere algoritmen – de regelstructuur voor programma’s op basis van kunstmatige intelligentie. Op al deze gebieden ligt er volop ruimte voor verdere ontwikkeling.’

Kunstmatige intelligentie is overal

Hagerty: ‘Grote technologiefirma’s zoals Microsoft, Google en Alibaba geven klanten via hun cloud-diensten toegang tot kunstmatige intelligentiemodellen. Andere bedrijven zetten de technologie slim in om hun bedrijfsprocessen te optimaliseren.

Een fintech-bedrijf in de Verenigde Staten beoordeelt kredietaanvragen van mkb’ers via een programma dat alle betaaltransacties van deze klanten analyseert. Een gevolg is dat het concern veel minder hoeft af te schrijven op de kredietportefeuille dan traditionele banken. Daarnaast zijn er de ondernemingen die de infrastructuur maken waarop kunstmatige intelligentie draait, zoals gespecialiseerde chipfabrikanten.’

De komende jaren gaat kunstmatige intelligentie een prominente rol spelen in steeds meer delen van ons leven. Waarom zou dat ook niet gelden voor de beleggingsportefeuille?

Dit is een partnerpagina. De redactie van EW is niet verantwoordelijk voor de inhoud.