Premium Lock Kostbare krimp van Schiphol

23 juni 2022Leestijd: 3 minuten
Schiphol: Een Klm vliegtuig staat klaar voor vertrek . ANP/Hollandse/Hoogte Robin Utrecht

Het Kabinet benut de onvrede om het tijdelijk schrappen van vluchten en staat op het punt om Schiphol definitief in te perken. Eerder werd de KLM met miljarden overeind gehouden, maar het economisch belang van vliegverbindingen telt kennelijk niet meer, betoogt politiek redacteur Eric Vrijsen.

Actievoerders en linkse fracties juichen. In de ‘stikstofcrisis’ moet niet alleen de veestapel het ontgelden, maar ook de luchthaven Schiphol. VVD-minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat is nog wat aan het ‘puzzelen’, maar duidelijk is dat Schiphol terug moet van maximaal 500.000 starts en landingen per jaar, naar 450.000, mogelijk 420.000.

Behoud sterke hubfunctie Schiphol telt niet meer in Den Haag

In het Coalitieakkoord van een half jaar geleden stond nog als compromis dat ‘de sterke hubfunctie van Schiphol behouden’ blijft, terwijl de luchtvaart duurzamer moet vliegen. KLM en Transavia bestelden honderd nieuwe vliegtuigen (circa 12 miljard euro).

Schiphol

Lees ook de column van Philip van Tijn: Een perfecte storm boven Schiphol

Maar dit alles telt niet meer. Den Haag sorteert voor op krimp. Het is een kostbare ommezwaai.

In het belang van de nationale economie kocht het kabinet-Rutte III voor 744 miljoen euro aandelen KLM. De staat kocht tegen een koers van 12,35 Euro per aandeel. Pijnlijk, want op de beurs is het aandeel nu ongeveer 1,23 euro waard. Een verlies van 90 procent, maar ja, zeggen bewindslieden over deze zepert:  ‘Het is een strategische investering, we zijn niet aan het speculeren.’ Onlangs maakte Rutte-IV bekend voor 220 miljoen aandelen bij te kopen.

Premium Lock

Laden…

Premium Lock

Word abonnee en lees direct verder

Al vanaf €15 per maand leest u onbeperkt alle edities en artikelen van EW. Bekijk onze abonnementen.

  • Bent u al abonnee, maar heeft u nog niet een account? Maak die dan hier aan. Extra uitleg vindt u hier.

 

Premium Lock

Verder lezen?

U bent momenteel niet ingelogd of u hebt geen geldig abonnement.

Wilt u onbeperkt alle artikelen en edities van EW blijven lezen?

Bekijk abonnementen

Premium Lock

Er ging iets fout

Premium Lock

Uw sessie is verlopen

Wilt u opnieuw