Premium Lock Beloon Nederlanders om de auto te laten staan

12 maart 2022Leestijd: 4 minuten
Is gratis OV de oplossing voor de stijgende brandstofprijzen? Foto: ANP.

De huidige crisis biedt een unieke kans om het openbaar vervoer in ere te herstellen, schrijft Zihni Özdil, en meteen ook de energiesector te nationaliseren.

Zihni Özdil (1981) is historicus. Hij schrijft elke zaterdag een column voor ewmagazine.nl.

“Wat ik niet wil is dat gas, elektra, water in private handen terecht zou komen. Omdat de consument er slechter van wordt: hogere prijzen, slechtere dienstverlening. De spoorwegen precies hetzelfde. Het is niet mogelijk om echte concurrentie te hebben.”

Aldus Pim Fortuyn (moge zijn herinnering een zegen zijn) in 2001 .

De tekst gaat verder onder de video.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

En groot gelijk had hij. Nutsbedrijven waren – de naam zegt het al – niet voor niks ontstaan als staatsbedrijven. Ze behoren altijd het publieke nut tot doel te hebben. Helaas heeft de Nederlandse politiek ook op dit punt niet geluisterd naar de profetische woorden van Fortuyn.

Hardwerkende Nederlander moet in vrije tijd ‘energiespeculantje’ spelen

De hardwerkende Nederlander moet, dankzij die privatisering, tegenwoordig in zijn vrije tijd ook nog eens energiespeculantje spelen. Zal ik overstappen naar een ander energiebedrijf of niet? Gok ik op stijgende of dalende prijzen op de wereldmarkt? Doe ik een vast contract of een variabel? Tijdrovende keuzestress die je als mens niet zou moeten ondergaan.

Ironisch genoeg merken Nederlanders ook nog eens helemaal niks van de ‘voordelen’ van privatisering en marktwerking. Ook in periodes dat de prijs van olie en gas daalde, bleef de Nederlandse burger en het Nederlandse midden- en kleinbedrijf evenveel betalen aan energie. En vaak zelfs gewoon meer. Omdat private bedrijven de zogenaamde ‘leveringskosten’ elk jaar fors verhogen. Toen Nederlandse energiebedrijven nog staatsbedrijven waren, waren er nauwelijks ‘leveringskosten’.

De olie- en gasprijzen stijgen weer enorm. Mede dankzij de oorlog in Oekraïne, maar dat is niet de enige reden. Ook vóór de oorlog bereikten de prijzen recordniveaus. In Nederland ging die prijsstijging extra hard omdat onze politici in al hun wijsheid geen langetermijncontracten hebben gesloten met energieproducerende landen. Zo erg geloven ze in Den Haag dus in de almachtige god van de markt. Zelfs de opslag van gas is geprivatiseerd in Nederland, waardoor het aanvullen van de gasvoorraad onmogelijk is, omdat er in de markt ‘geen prikkel’ voor is.

Premium Lock

Laden…

Premium Lock

Word abonnee en lees direct verder

Al vanaf €15 per maand leest u onbeperkt alle edities en artikelen van EW. Bekijk onze abonnementen.

  • Bent u al abonnee, maar heeft u nog geen account? Maak die dan hier aan. Extra uitleg vindt u hier.

 

Premium Lock

Verder lezen?

U bent momenteel niet ingelogd of u hebt geen geldig abonnement.

Wilt u onbeperkt alle artikelen en edities van EW blijven lezen?

Bekijk abonnementen

Premium Lock

Er ging iets fout

Premium Lock

Uw sessie is verlopen

Wilt u opnieuw